Hej!
Solcellsföretaget bytte från 16 till 20 Apm som dom skulle men glömde att meddela nätägaren om detta…
Jag upptäckte det drygt 1 år efter på fakturorna från nätägaren att det fortfarande stod 16A.
Nu vill jag ändå inte ha 20 Apm och betala för det då det inte behövs.
Jag har en passdelsnyckel och tänkte bara byta tillbaka till gråa 16A från blå 20A.
Är det (farligt) ? Eller bara att bryta all ström man kan inklusive från Solcellerna!!
Skruva av propparna,
Skruva av passdelarna och in med dom gråa 16A Passdelarna!!
Eller måste strömmen brytas ute på gatan ?

• Elcentral med en varningsskylt om bakspänning och två proppsäkringar, en är märkt 20A. En elmätare syns till höger med några kablar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Har du en riktig passdelsnyckel så är det bara att skruva ur säkringen, byta passdel och skruva i en passande säkring igen.

• Gilla
Rikkardo och 2 till
  • Laddar…
Jag har dålig koll på hur det är med huvudsäkringarna när man har solceller. Kan det då ligga spänning även på gängorna i säkringshållaren? Visserligen är en passdelsnyckel isolerad, så det sakll inte spela någon roll om det finns spåänning även där.

Men använder du en passdelsnyckel så byter man normalt passdelar utan att stänga av matningen, den är isolerad för att kan man skall kunna göra så. Jag har hört om folk som ger sig på att använda en lång spetstång istället, det är definitivt inte att rekommendera.

• Gilla
Rikkardo och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du en riktig passdelsnyckel så är det bara att skruva ur säkringen, byta passdel och skruva i en passande säkring igen.
Tack för svaret, köpte en nyckel på Biltema
Känns säkrast att kolla av all ström man kan😬

• Röd passdelsnyckel från Biltema för elinstallation, art.nr 46-3400.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.