Hej, jag letar efter råd gällande köp av en villa i Stockholm som har en Nibe Fighter 1115 bergvärmepump. Det verkar som att uppvärmningen inte fungerar i vissa delar av huset. Boytan är 200 m², och jag undrar om det kan vara nödvändigt att byta ut Nibe-pumpen inom en snar framtid.
Tacksam för all input!

Att uppvärmningen inte fungerar i vissa delar av huset behöver inte vara värmepumpens fel. O ja, det är en äldre modell så byte kan vara nära förestående men den kan gå 5 år till också.

Kan ju vara något enklare fel som t.ex. kräver byte av cirkulationspumpen, igensatta gummislangar eller fel (kärvande ventiler) på termostatventilerna.

Jag undrar bara om jag borde fixa allt innan vi flyttar in, eller om jag ska låta det vara och vänta tills det går sönder.

Det beror ju vad du menar med uppvärmning inte fungerar I vissa delar av huset... Man kanske ska fixa det först innan inflytt så man inte fryser. Eller så flyttar man in å fixar det efterhand... du bestämmer

sliderr sliderr skrev:
Jag undrar bara om jag borde fixa allt innan vi flyttar in, eller om jag ska låta det vara och vänta tills det går sönder.
Jag menar, om pumpen går sönder på vintern kanske det är bäst att byta ut den i förväg.

Man bör alltid ha en back-up plan för värmen om t.ex. pannan havererar. T.ex. några 2 kW värmefläktar eller byggfläktar á 299 kr som kan tas fram vid behov.

sliderr sliderr skrev:
Jag menar, om pumpen går sönder på vintern kanske det är bäst att byta ut den i förväg.
Jag skulle flytta in och se hur pumpen funkar för era behov först. Värmefläktar köper man när det behövs i Stockholm, finns ju affärer som har öppet jämt.
Skulle nog vara mer orolig varför värmen inte funkar i delar av huset. Golvvärme, radiatorer? Behöver det bara luftas är det en struntar men i en annan tråd verkade det inte ens finnas rör dragna till alla radiatorer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.