Går det att byta låsen mellan dessa dörrar? Dvs själv och hur svårt är det?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Svårt att säga från bilderna, och till nästa gång, snälla rotera bilderna...
Jag skulle testat. Värsta som händer är att du får skruva tillbaka dem igen.

Det är ju inte ett byte rakt av, men allt går.

ullberg
du pratar om att byta kistorna (flytta funktionen självlåsande) snarare än att byta cylindrar (vilken nyckel som passar vart) antar jag?

I så fall har du ju ett litet moment i att det övre låset har ytterligare en genomföring i dörren (för "polislåstillsatsen" längst ner), så dörren som ska ta emot denna kista behöver borras och den andra behövs en täckskylt till.

Dessutom är jag osäker på om det är samma delning mellan handtag och cylinder på dessa kistor, och om så inte är fallet börjar ingreppet i dörrarna växa...

Rent generellt är det ingen rakteforskning vi pratar om, men när mått inte stämmer exakt kan det bli en hel del pill (borrning, urtag i dörrblad och karm, täcka/fylla tidigare hål och urtag etc.), och de två kistor du visar är kanske inte det allra lättaste bytet...

Jag föreslår att du börjar med att ta ordentliga mått, längd på kista, placering av handtag och cylinder, storlek på slutbleck etc. etc. Ju mer som stämmer, desto enklare kommer det bli, är många saker olika får du väl fundera kring hur händig du känner dig, och kanske framförallt, hur mycket tid du vill lägga på detta...

/U

Bilderna lever sitt eget liv i detta forum har jag fått erfara...

Samma nyckel till båda låsen.

men då vet jag att det går men med en massa jobb, men bör ju i alla fall vara lättare än att byta hela dörrar och karmar?

Hur svårt det är att byta beror på vad du vill byta ut.
Är det endast låscylindrarna du vill byta så är det väldigt lätt.
Om du vill byta ut låskistorna till liknade befintligt så är även det hyfsat lätt.
Om du vill byta till annat än det som sitter så blir det lite mer komplicerat men många klarar även av att göra det själv.
Om du ska byta till t.ex dorma duo eller ASSA enté så är ofta urtagen i dörren lite klent tilltagna vilket gör att du behöver göra urtaget lite bredare för låskistan samt ev göra urtaget för cylindrar lite större samt montera nya slutbleck och borra för vredpinnen.
Vanligast är att kunder får problem med att montera slutblecken då det kräver ett nytt urtag. (dom övre bilderna borde passa rätt bra men dom undre kräver mer arbete).

Om du beskriver vad du du vill åstakomma kanske du får bättre råd.

ullberg
Jag fattade det som att TS vill växla lås (=kistor baserat på replik på mitt inlägg) mellan de två dörrarna på bilderna, inte köpa ngt nytt utan bara växla "innehållet" i de båda dörrbladen. Är det rätt TS?

I så fall är väl problemet rätt väldefinierat, men uppgiften är inte "plug and play" utan pga. olikheten i kistorna kommer det kräva lite handpåläggning...

/U

ullberg skrev:
Jag fattade det som att TS vill växla lås (=kistor baserat på replik på mitt inlägg) mellan de två dörrarna på bilderna, inte köpa ngt nytt utan bara växla "innehållet" i de båda dörrbladen.
Jo, men frågan är varför. Man växlar väl inte låskistor bara för att det är roligt?

ullberg
Nyfniken skrev:
Jo, men frågan är varför. Man växlar väl inte låskistor bara för att det är roligt?
Tja, enbart TS kan väl ge det rätta svaret på den frågan, men som jag noterade ovan så är det ena ett självlåsande lås medan det andra inte är det, kanske har TS låst ute sig en gång för mycket...

/U

Vore kanske smartare att sätta in två godkända lås istället.....

Ullberg har rätt, så jag kan ju inte ha varit så otydlig...;)

jag vill byta för att sjutillhållarlåset är säkrare. Att köpa nytt lås kostar ju ett par tusen.....

den ena dörren är en mellandörr och där behövs ju inte så "kraftigt" lås, men den yttre dörren kan ju gynnas av att ha något lite bättre

Tydligt nog nu?

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.