Köpt en ny taklampa som har en jordad sockerbit. Drog ihop allt men fick små elstötar när jag vidrörde metallhöljet till lampan.

Takuttaget är ojordad (enligt bild) huset byggd 1991. Lampsockeln är jordad från fabrik. Köpte dock en egen sladdställ till lampan som också var jordad. Jag slog av huvudströmmen, kopplade in 1 av 6 ljuskällor för att funktionstesta lampan. Då fick jag små stötar. Antar att de inte var statiska utan från själva metallhöljet till lampan. Det medföljde ingen manual eller dylikt vid inköp, bara en skiss på vars alla 3 kablar ska kopplas. Inga symboler heller någonstans, förutom jord symbolen på insidan av metallhöljet.

Hur ska jag göra detta smidigast? Måste jag köpa en ny ojordad sladdställ (uttaget är 2 meter bort)? Och behöver jag även koppla bort jordkabeln från lampan eller kan jag låta den vara inkopplad?

En amatör som frågar..

• Ojordad dubbel väggkontakt med vit platta mot ljus vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av jordad stickkontakt i taklampa, ansluten i metallhölje med kablar.
    Skapa konto
  • Närbild av en elektrisk sockerbit med tre kopplade kablar, varav en är jordad, och en hand som håller i sockerbiten.
    Skapa konto
  • Taklampa med jordad sockel och sladdställ, exponerade kablar och sockerbit kopplade till ett metallhölje, visar problematiken med elinstallation.
    Skapa konto
Redigerat:
"små elstötar" låter märkligt. Är du säker på detta?

Eftersom du tycks ha ett rum där eluttagen inte är jordade så ska din nya lampa ej heller anslutas till jord. Köp ett ojordat sladdställ och koppla in till din lampa. Inget ska då anslutas till lampans jordplint.

En jordanslutning är till för att skydda ansluten elprodukt mot eventuella fel, där ex. ett ledande metallhölje pga fel/skada blir strömförande.

Du har köpt och monterat rätt sladdställ.

Eftersom armaturen har jordanslutning så ska sladdstället vara jordat, detta för att man ska kunna flytta armaturen eller jorda upp rummet utan att behöva byta sladdställ.
Alltså armaturen bestämmer om sladdstället ska vara jordat eller inte.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Rent kass får du inte sätta den lampan i din miljö utan att jorda den. Och då ska allt jordas, du får krypningar ut i metallen som du känner med kroppen i stället.

Sen är det rummet förutsättningar som bestämmer vilken armatur du KAN ha i rummet.

U Upptagen skrev:
Då fick jag små stötar.
Kan man beskriva dessa som lätt darr eller pirr i fingret, speciellt när du drar fingret över armaturens hölje?

Det du känner är troligen kapacitivt kopplad spänning och är ofarligt. Din till synes långa anslutningssladd kan vara bidragande till fenomenet.

Var hade du andra handen eller vad stod du på? Om du provade lampan i ditt rum med ojordade uttag så borde du inte känna något.

Lampan kan ju också vara trasig. Det kan kontrolleras med ohmmätning mha en multimeter. Med bättre översiktsbilder kanske det går att säga något mer.

Du har i alla fall rätt typ av stickpropp på lampan. Den ska vara av skyddsjordat utförande och ingenting annat. Och armaturen ska inte anslutas till skyddsjord i detta rum.

K _KirderF_ skrev:
Rent kass får du inte sätta den lampan i din miljö utan att jorda den. Och då ska allt jordas, du får krypningar ut i metallen som du känner med kroppen i stället.

Sen är det rummet förutsättningar som bestämmer vilken armatur du KAN ha i rummet.
Jodå, i isolerade rum får man använda lampor avsedda att skyddsjordas. Så länge det sitter rätt typ av uttag i taket och rätt typ av stickpropp på lampan så kommer den inte att bli ansluten till skyddsjord när man pluggar in den i isolerade rum. Så ska det vara.

Tvärtom går däremot inte, att använda en gammal klass 0-lampa som varken är skyddsjordad eller dubbelisolerad i ett rum med jordade uttag.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.