Om både uttaget och lampan är ojordade så går det bra, ja.
Tack för svar till er båda!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 946 inlägg
Nej, man kan inte göra detta byte utan att först kontrollera att lampan är dubbelisolerad. Den gamla stickproppen är avsedd för klass 0-armaturer och får inte bytas till en dubbelisolerad av dagens modell.J Jonas928 skrev:
Det spelar ingen roll att TS har ojordade lamputtag i rummet. Armaturen ska kunna flyttas till t.ex köket och fungera (=ge säkerhet) även i skyddsjordade uttag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 946 inlägg
Nej det går inte bra. Det finns ingen sådan regel att både lampa och uttag ojordad. Grundregeln är att sätta RÄTT typ av stickpropp på armaturen och RÄTT typ av uttag i rummet, helt oberoende av varandra.torparavgrund skrev:
Vi vet ingenting om denna lampa. Den gamla stickproppen antyder att det är en gammal klass 0-armatur, men eventuellt är den renoverad då man ser en modern lampsladd på bild. Så satt där i så fall fel typ av stickpropp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 946 inlägg
Jag ser nu att den vita lampsladden på bild kommer från den nya stickproppen. Den gamla stickproppen sitter då på en gammal ledning till armaturen. Om det är rätt typ av stickpropp, dvs om det är en gammal lampa kallad klass 0 som varken är dubbelisolerad eller skyddsjordad, då sitter det redan rätt typ av stickpropp på den och den får inte bytas.Sparvassursen skrev:
Denna armatur får då endast användas i gamla rum med ojordade uttag av denna gamla modell.
Om ditt takuttag ser ut som på bilden så kan du byta stickpropp till den som finns på andra bilden.
Denna stickpropp förhindrar att lampan används i rum med jordade uttag.
Hej!Bo.Siltberg skrev:Jag ser nu att den vita lampsladden på bild kommer från den nya stickproppen. Den gamla stickproppen sitter då på en gammal ledning till armaturen. Om det är rätt typ av stickpropp, dvs om det är en gammal lampa kallad klass 0 som varken är dubbelisolerad eller skyddsjordad, då sitter det redan rätt typ av stickpropp på den och den får inte bytas.
Denna armatur får då endast användas i gamla rum med ojordade uttag av denna gamla modell.
Om ditt takuttag ser ut som på bilden så kan du byta stickpropp till den som finns på andra bilden.
[bild][bild]
Denna stickpropp förhindrar att lampan används i rum med jordade uttag.
Det satt inga takuttag i huset när vi flyttade in så där har det satts upp sådana du visar på bilden här till vänster (ovan). Dvs ojordade. Så du menar att jag bör använda den på bilden till höger (nedtill) och inte den som jag har på min bild?
Ja, den gamla runda passar ju inte i uttaget, men den nya till höger passar och kan inte anslutas i ett jordat uttag så då kan man inte ansluta lampan felaktigt.Sparvassursen skrev:
Den du har i handen kan anslutas till jordat uttag så den duger inte, den är tänkt att koppla in dubbelisolerade lampor som inte använder jord i ett jordat takuttag.
Hm. Tänke inte ens på så grundläggande saker. Kanske dumt av mig att bara anta att "ingen skulle får för sig att sätta fel typ av stickpropp i uttaget", det kan nog vara ett farligt antagande att göra. Jag trodde TS ställde frågan som "kan jag ersätta denna gamla ojordade stickpropp med denna moderna ojordade stickpropp". Förhastade slutsatser från min sida med andra ord.Bo.Siltberg skrev:Nej det går inte bra. Det finns ingen sådan regel att både lampa och uttag ojordad. Grundregeln är att sätta RÄTT typ av stickpropp på armaturen och RÄTT typ av uttag i rummet, helt oberoende av varandra.
Vi vet ingenting om denna lampa. Den gamla stickproppen antyder att det är en gammal klass 0-armatur, men eventuellt är den renoverad då man ser en modern lampsladd på bild. Så satt där i så fall fel typ av stickpropp.
Nu var det exakt min fråga också, så jag antar att ditt antagande var korrekt egentligen. Men bra att vi har noggrana människor här! 😊torparavgrund skrev:Hm. Tänke inte ens på så grundläggande saker. Kanske dumt av mig att bara anta att "ingen skulle får för sig att sätta fel typ av stickpropp i uttaget", det kan nog vara ett farligt antagande att göra. Jag trodde TS ställde frågan som "kan jag ersätta denna gamla ojordade stickpropp med denna moderna ojordade stickpropp". Förhastade slutsatser från min sida med andra ord.
Varför satte man upp gamla uttag? Det infördes en ny standard som heter dcl 2009...Sparvassursen skrev:
Troligen av den enkla anledningen att alla uttag mm i rummet är ojordade, å då blir det större jobb med kabeldragning (skyddsjord) och utbyte av alla ojordade uttag till jordade diton.useless skrev:
DCL gäller bara för skyddsjordade lamputtag, för ojordade lamputtag så är det fortfarande de ojordade D-formade lamputtagen som gäller.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 946 inlägg
Ja och ingenting annat än denna typ av stickpropp.Sparvassursen skrev:
Det finns inga spår av noggrannhet i mina svar, utan enbart grundläggande regler som tidigare svar bröt mot. Din gamla armatur skulle kunna vara spänningsförande just nu utan att du märker det eftersom ditt rum är isolerat från jord.Sparvassursen skrev:
Det är ok att den är spänningsförande, det är 1 fel, och 1 fel får det bli utan att något farligt händer. Den andra skyddsbarriären som består av isolerande golv och väggar i rummet räddar dig. Men det är ju ändå ett fel som ska lagas. Tyvärr är det ett tyst fel så det är inte så lätt att upptäcka.
Sätter du fel stickpropp på den och pluggar in den i köket med sin potentiellt jordade diskbänk så kan det gå riktigt illa. Stickproppen ser till att den inte kan pluggas in i sådana rum. Motsvarande jordade uttag har en jordpinne som förhindrar det.
Jag hoppas det är denna typ du har i köket nära diskbänken. Vid matbordet en bit från spis och diskbänk kan det dock sitta en ojordad variant.