Jag har ett element som läcker och funderar på vad som kan göras.
Bilden visar vad jag har - ett element som troligen är från slutet av 60-talet. Mycket rost och avlagringar.
Skruven som höll fast plasthöljet behövde borras ut. ju längre jag kom desto mer skruv insåg jag att det var - och den verkar mer gå in i själva termostaten.
Jag vill egentligen byta så mycket som möjligt för att undvika framtida problem. Men jag är osäker på vad delarna heter så jag vet inte vad jag ska leta efter.
Bilden visar vad jag har - ett element som troligen är från slutet av 60-talet. Mycket rost och avlagringar.
Skruven som höll fast plasthöljet behövde borras ut. ju längre jag kom desto mer skruv insåg jag att det var - och den verkar mer gå in i själva termostaten.
Jag vill egentligen byta så mycket som möjligt för att undvika framtida problem. Men jag är osäker på vad delarna heter så jag vet inte vad jag ska leta efter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Det är ingen termostat, det är ett handvred du har. Byt hela ventilen, dvs töm värmesystemet. Lossa stora mutter och ta av. Skruva bort den gamla ventilen. Finns en instruktionsvideo här på forumet. Köp nya ventiler i rätt storlek och med termostater som MMA Evosense eller dito från Danfoss samt lin och pasta. https://www.byggahus.se/varme/hur-du-byter-termostat-ventil-element
Tack!J Josth skrev:Det är ingen termostat, det är ett handvred du har. Byt hela ventilen, dvs töm värmesystemet. Lossa stora mutter och ta av. Skruva bort den gamla ventilen. Finns en instruktionsvideo här på forumet. Köp nya ventiler i rätt storlek och med termostater som MMA Evosense eller dito från Danfoss samt lin och pasta. [länk]
Tömt har jag redan gjort (även om det smådroppar lite fortfarande i hinken jag har).
Såg lite läskigt ut i tanken först - men jag tror det mest var att mina muttrar är rejält övermålade så de ser ut att vara "ett". Men med den instruktionen så klarar jag det själv utan problem.