Hej!
Renoverar lite i köket i vår sommarstuga och behöver byta ett eluttag. Jag är van att sladdarna har olika färger och har koppartråd i änden. Här är det dock äldre el dragen i metallrör och kablarna som sitter fast i nuvarande uttag är hårda, lite som ståltråd. Hur kopplar jag detta till ett nytt ojordat uttag? Bifogar lite bilder på det gamla uttaget utan hölje.
Varför står det inte på gamla uttaget vilken som är fas respektive nolla? Eller är det hugget som stucket eftersom man ändå kan sätta stickkontakten åt båda håll? 😅
Tack på förhand!
/V
Renoverar lite i köket i vår sommarstuga och behöver byta ett eluttag. Jag är van att sladdarna har olika färger och har koppartråd i änden. Här är det dock äldre el dragen i metallrör och kablarna som sitter fast i nuvarande uttag är hårda, lite som ståltråd. Hur kopplar jag detta till ett nytt ojordat uttag? Bifogar lite bilder på det gamla uttaget utan hölje.
Varför står det inte på gamla uttaget vilken som är fas respektive nolla? Eller är det hugget som stucket eftersom man ändå kan sätta stickkontakten åt båda håll? 😅
Tack på förhand!
/V
Ser ut som gamla farliga kablar vars livslängd är passerad för länge sedan. Isoleringen torkar sönder med åren. Dödskulo? Låt en elektriker dra om elen innan allt brinner upp. Spelar ingen roll vad som är fas och nolla eftersom det är växelström och dessutom kan stickproppen vändas 180 grader.
Kabeln är som Josth skrev inte ok längre utan kan vara direkt livsfarlig då den gamla gummiisoleringen smular sönder. Du måste tyvärr byta kabeln till ny på ställen du är och skruvar och helst på alla ställen i huset med denna antika och inte längre säkra kabel.
Jag vill också förtydliga att alla (moderna) kablar har koppartråd hela vägen och inte bara i ändarna. Det kan vara bra för din egen förståelse av hur saker du funderar på att koppla med fungerar. I ditt fall är det nog krigskabel som kom på 1940-talet då det var brist på koppar. Den leder ström sämre och är hårdare som du märkt.
Jag vill också förtydliga att alla (moderna) kablar har koppartråd hela vägen och inte bara i ändarna. Det kan vara bra för din egen förståelse av hur saker du funderar på att koppla med fungerar. I ditt fall är det nog krigskabel som kom på 1940-talet då det var brist på koppar. Den leder ström sämre och är hårdare som du märkt.
Redigerat:
Tack så mycket för era svar! Ska kontakta en elektriker asap. Det finns ström i köket som är dragen betydligt senare också, jordat uttag och kabel med plasthölje. Visst borde det gå att köra vidare från den? Alltså att elektrikern drar nytt därifrån och kasserar de gamla ledningarna helt enkelt.
De olika grupperna utgår från husets el-central med alla säkringar till respektive rum eller max ett par rum. Den ledning som går till köket behövs säkert där för kaffebryggare, micro, kyl&frys etc och man ska inte gå vidare från köket även om kabeln dit är av nyare datum. I ett modernt hus har man flera olika kablar bara till köket från el-centralen. T.ex. kabel till spisen, till micron, till kyl&frys, till diskmaskinen och till belysning och övriga vägguttag.
Redigerat:
Jo. Om det gamla kabeln kommer från en modern kopplingsdosa där även jord finns är det ett 5 minuters jobb. Men eftersom du har så gamla ledningar i huset borde du fundera över att låta elektrikern byta samtliga när du ändå har honom på plats.VRE skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta blandare i gammalt kök med diskmaskinsavstängning
Kök -
Hur byta gammal blandare till engrepps med tvättmaskinsanslutning?
Vatten & Avlopp -
Kan man ersätta gammal termostat till ny utan byta nåt annat ? Olika f
Hustillverkare -
Byta gammal termostat till golvvärme
El -
Byta gammal läkande radiator till ?
Värme allmänt