Vi valde HTH och köpte själva till en granitskiva från tredjepart, efter två år är vi fortfarande väldigt nöjda. Nu hade vi ett ganska krånligt kök som Ikea hade svårt att rita ut plus att allting levererades monterat. Hade vi låtit hantverkarna skruva Ikeas byggsats hade det förmodligen blivit lika dyrt.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
A
P PHPersson skrev:
Det har blivit många svar men eftersom detta är ett favoritämne hos mig så måste jag svara ändå... Jag har provat Ikea = skit. Marbodal = skit, tidigare byggde Marbodal Ikeas kök men så är det inte längre. Marbodal bygger dock Sentens kök (Electrolux home) som med andra ord också är skit. Kvänum hade vi i 10år och det är lite dyrare skit. Vissa detaljer var bättre, tex. lacken upplevdes något tjockare och tåligare än övriga.

MFD / Spånskivekök blir aldrig bra mer än att de kan vara väldigt snygga i butiken och första åren om man inte är extremt försiktig. Men det allra största problemet med dessa kök är att de i princip inte går att laga när / om olyckan är framme. Har MDF skivan börjat svälla så är det bara att slänga den. Enligt mig borde det vara olagligt att sälja dessa kök, många byter ut köket efter kanske 10år för att det är slitet och passar på att byta vitvaror mm. Hur bra är detta för miljön om man bryr sig om det.

Så det ända alternativet som jag ser det är massiva träkök, orkar, vill, kan man inte bygga det själv så finns det bra tillverkare men det kostar mer. Tror dock inte mot tex Kvänum att det skiljer väldigt mycket. Det fina är att om något blir skadat så går det relativt enkelt att laga och det kommer att hålla hela livet om man vill.

Så jag instämmer med Torpavgrund, kök IKEA om inte pengar finns till massivt träkök eller allra helst, vänta lite och spara ihop. Hela huset andas kvalitet mer än första året och se till att det målas med linoljefärg som tål vatten och andas. Plastförg gör att även den finaste furu eller eken ruttnar om det kommer vatten innanför.
Amen!
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
Maria T
Nu har jag bara skummat igenom tråden...

När vi lät bygga hus 2001 så hade "vår" hustillverkare kök som kom från Ballingslöv. Jag är inte särskilt trendkänslig och jag/vi är till 90% nöjda med all placering som den var från början och fortfarande är.
Placering av skåp, bänk och skafferi finns inget att anmärka på och när köket nu är 22 år gammalt och jag ev skulle vilja ändra lite på kulören samt byta bänkskiva, så har jag synat varenda lucka och förutom på ett enda ställe där jag för några år sen slog i en kant med en gjutjärnsgryta, finns det inte en skråma, inga färgsläpp inget som svällt vilket innebär att vi för att få en ny-känsla i köket skulle kunna skicka luckorna för omlackering (har goda erfarenheter av det i ett kök med mörka träluckor i vårt förra hus).
Att Ballingslöv hade hållbara kök för 22 år sen säger givetvis inget om hur de är idag, och jag har ingen uppfattning om pris, de kanske upplevs som "billigt" Ikea eller KVIK numer.
 
Maria T Maria T skrev:
Nu har jag bara skummat igenom tråden...

När vi lät bygga hus 2001 så hade "vår" hustillverkare kök som kom från Ballingslöv. Jag är inte särskilt trendkänslig och jag/vi är till 90% nöjda med all placering som den var från början och fortfarande är.
Placering av skåp, bänk och skafferi finns inget att anmärka på och när köket nu är 22 år gammalt och jag ev skulle vilja ändra lite på kulören samt byta bänkskiva, så har jag synat varenda lucka och förutom på ett enda ställe där jag för några år sen slog i en kant med en gjutjärnsgryta, finns det inte en skråma, inga färgsläpp inget som svällt vilket innebär att vi för att få en ny-känsla i köket skulle kunna skicka luckorna för omlackering (har goda erfarenheter av det i ett kök med mörka träluckor i vårt förra hus).
Att Ballingslöv hade hållbara kök för 22 år sen säger givetvis inget om hur de är idag, och jag har ingen uppfattning om pris, de kanske upplevs som "billigt" Ikea eller KVIK numer.
Hej, min gissning är 2 saker. För det första det som du var inne på så var saker ofta lite mer robusta förr. Framförallt ytbehandlingen var tjockare och tåligare. Idag pressas både pris och miljötänk vilket får effekten att de minimerar färgåtgången. För det andra att ni varit väldigt försiktiga. För MDF har just den nackdelen att skador generellt inte går att laga, dvs om man inte skadar köket med vatten och eller skav/slag så funkar det rätt så bra. Men att ha en enda skada på 22år tror jag inte gäller de flesta iaf inte vår familj :)
 
P PHPersson skrev:
Hej, min gissning är 2 saker. För det första det som du var inne på så var saker ofta lite mer robusta förr. Framförallt ytbehandlingen var tjockare och tåligare. Idag pressas både pris och miljötänk vilket får effekten att de minimerar färgåtgången. För det andra att ni varit väldigt försiktiga. För MDF har just den nackdelen att skador generellt inte går att laga, dvs om man inte skadar köket med vatten och eller skav/slag så funkar det rätt så bra. Men att ha en enda skada på 22år tror jag inte gäller de flesta iaf inte vår familj :)
Säg det till 80-tales lådstycken plast och foilerade luckor.
 
  • Haha
OMathson
  • Laddar…
Maria T
P PHPersson skrev:
Hej, min gissning är 2 saker. För det första det som du var inne på så var saker ofta lite mer robusta förr. Framförallt ytbehandlingen var tjockare och tåligare. Idag pressas både pris och miljötänk vilket får effekten att de minimerar färgåtgången. För det andra att ni varit väldigt försiktiga. För MDF har just den nackdelen att skador generellt inte går att laga, dvs om man inte skadar köket med vatten och eller skav/slag så funkar det rätt så bra. Men att ha en enda skada på 22år tror jag inte gäller de flesta iaf inte vår familj :)
Vi har inga barn, men har husdjur, tror vi varit normalförsiktiga men helt klart att kvalitet på vissa saker (inredning...) var bättre för bara några och 20 år sen.
 
H hapazard skrev:
Säg det till 80-tales lådstycken plast och foilerade luckor.
Haha, ha du har så rätt! Allt var inte bättre förr :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.