MrJay
Det är mycket tycke och smak och inte mycket fakta när man frågar om ett kök som håller länge så man får lita på sin egen magkänsla. Vi har IKEA kök sedan 2013 och den ser sprillans ny ut, jag känner även andra som haft IKEA sedan 2006 och inga problem där heller. Likväl har jag bekanta med HTH, Kvänum, Marbodal och Ballingslöv som säger samma sak… Vi har också platsbyggd kök i stugan och jag kan inte påstå att den känns ljusår från allt annat.
 
Vi bytte kök 2016 och la en del tid på att sondera bland utbudet.
Till slut landade vi i kvik och deras serie mano. Vi är mycket nöjda - har hållt hur bra som helst och till ett rimligt pris.

Jonas på kvik Halstad var kanon - allt kring beställning som leverens löpte helt smärtfritt.
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Om du inte tänker köpa ett snyggt snickrat platsbyggt kök vill jag be att få tipsa dig (och ev andra läsare) om Epoqs click-system från Elgiganten. Vi var riktigt nervösa när vi beställde det till vår förra lägenhet men det var en ren fröjd att sätta upp det. Frugan som då var gravid kunde sätta ihop en clickstomme på egen hand på typ 1 minut så vi kunde jobba mycket mer effektivt. Bra kampanj med feta presentkort på köpet dessutom. Vi har satt ihop Ikeakök tidigare och det var ett rent helvete varenda gång - aldrig mer, så länge Epoq behåller detta click-system. Obs att det är nästan lika lätt att ta isär stommarna som det är att sätta ihop dem, utan att de skadas eller känns rappliga.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
N nameloser skrev:
Vi bytte kök 2016 och la en del tid på att sondera bland utbudet.
Till slut landade vi i kvik och deras serie mano. Vi är mycket nöjda - har hållt hur bra som helst och till ett rimligt pris.

Jonas på kvik Halstad var kanon - allt kring beställning som leverens löpte helt smärtfritt.
Håller med om Kvik, vi hade de i ett tidigare hus och hade en super bra säljare som fixade och tänkte till så vi fick till speciallösningar som höjde nivån på köket. Tack för synpunkt om egen erfarenhet.
 
  • Gilla
nameloser och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag hade äldre släktingar med Ikea Faktum som fick fuktskador i stommen (svällt) under diskhon på 5 år. Deras hörnkarusell fick man vara mycket försiktig med vad man ställde in medan vår kan man ju lasta in hur mycket som helst. Tyvärr vet jag inte vem som har gjort vårt 20 år gamla kök, jag har letat efter beteckningar men inte hittat några, utan det enda jag vet är att det är påkostat med dyra stenskivor, massiva ekluckor och stommarna är inte vita utan har ljust trämönster.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
I vårt tidigare hus satte vi in ett kök från Vedum. Mycket bra hjälp med design av köket. Lite fel på vissa produkter (på färgen), men väldigt enkelt att få nytt från Vedum - inget ifrågasättande eller krångligt alls.

I vårt nuvarande hus sitter det ett Marbodal-kök från 2008, och ser ser bannemig nytt ut. Jag är väldigt imponerad.

Med det sagt, Vedum, Marbodal - same-same när det gäller kvalitet. Däremot (!) är det avgörande - vågar jag påstå - kompetensen hos den som monterar köket.

Vårt Vedum-kök sattes in av en halvklåpig snickare (som inte var speciellt noggrann) - så slutresultatet blev inte så fint som ett sådant kök förtjänar. T.ex. så satte sig köksön rätt snabbt (den var nog för klen) så det blev ett "U" i skivan på 2 mm kanske. Syns inte, men störande att det blev så på ett helt nytt kök.

Marbodal-köket däremot förefaller vara gjort av någon som vet vad de gjorde. Allt är rakt, snyggt - även 15 år senare. Som sagt, ser nytt ut.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
M mushu skrev:
Om du inte tänker köpa ett snyggt snickrat platsbyggt kök vill jag be att få tipsa dig (och ev andra läsare) om Epoqs click-system från Elgiganten. Vi var riktigt nervösa när vi beställde det till vår förra lägenhet men det var en ren fröjd att sätta upp det. Frugan som då var gravid kunde sätta ihop en clickstomme på egen hand på typ 1 minut så vi kunde jobba mycket mer effektivt. Bra kampanj med feta presentkort på köpet dessutom. Vi har satt ihop Ikeakök tidigare och det var ett rent helvete varenda gång - aldrig mer, så länge Epoq behåller detta click-system. Obs att det är nästan lika lätt att ta isär stommarna som det är att sätta ihop dem, utan att de skadas eller känns rappliga.
Ett platsbyggt kök är också ett alternativ för oss. Vet inte riktigt vart man hittar det bara...annars är det nog ett Kvänumkök, alt IKEA stommar med andra luckor som det lutar åt nu. För oss är det viktigt att det är bra kvalitet, snyggt och ett modernt kök i vårat fall som passar huset, och att det håller för barn/ungdommar (om det är möjligt). Poggenpohlköket vi har nu har varit toppen, över 25 år gammalt, vi känner att sätta in ett nytt kök är kanske bara något vi gör en gång i livet, så vi lägger gärna lite extra för att det ska bli rätt över tid. Tyvärr är vi inte så hantverkskunniga, varken i tid eller erfarnhet, så det lär vara hantverkare som gör allt 😊
 
I
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hade äldre släktingar med Ikea Faktum som fick fuktskador i stommen (svällt) under diskhon på 5 år. Deras hörnkarusell fick man vara mycket försiktig med vad man ställde in medan vår kan man ju lasta in hur mycket som helst. Tyvärr vet jag inte vem som har gjort vårt 20 år gamla kök, jag har letat efter beteckningar men inte hittat några, utan det enda jag vet är att det är påkostat med dyra stenskivor, massiva ekluckor och stommarna är inte vita utan har ljust trämönster.
Det är bara massiva kök som kan stå emot fukten lite längre tid men till slut ger även de med sig. IKEA kök och de flesta andra är spånskiva och det fungerar inte med väta alls. De sväller och går inte på något vis att trycka tillbaka, d.v.s man tvingas byta vilket såklart kan vara omständigt om man har en stor sten ovan på. Så tipset är att se till att täta noga under vasken och testa det, dessutom är det inte dumt att sätta ett vattenlarm.
 
P Pickadollen skrev:
I vårt tidigare hus satte vi in ett kök från Vedum. Mycket bra hjälp med design av köket. Lite fel på vissa produkter (på färgen), men väldigt enkelt att få nytt från Vedum - inget ifrågasättande eller krångligt alls.

I vårt nuvarande hus sitter det ett Marbodal-kök från 2008, och ser ser bannemig nytt ut. Jag är väldigt imponerad.

Med det sagt, Vedum, Marbodal - same-same när det gäller kvalitet. Däremot (!) är det avgörande - vågar jag påstå - kompetensen hos den som monterar köket.

Vårt Vedum-kök sattes in av en halvklåpig snickare (som inte var speciellt noggrann) - så slutresultatet blev inte så fint som ett sådant kök förtjänar. T.ex. så satte sig köksön rätt snabbt (den var nog för klen) så det blev ett "U" i skivan på 2 mm kanske. Syns inte, men störande att det blev så på ett helt nytt kök.

Marbodal-köket däremot förefaller vara gjort av någon som vet vad de gjorde. Allt är rakt, snyggt - även 15 år senare. Som sagt, ser nytt ut.
Tack för input. Jo, den som sätter in köket behöver ju vara duktig hantverkare med sinne för detaljer. Är noga med sådant, särskilt när det gäller kök. Kanske även ska kolla på Marbodal då 😊Vi har ett Ballingslöv i köket på landet och där säljaren var mindre kunnig där mycket blev fel och många omleveranser, tog ett år för att få hyfsat ordning...
 
W Winston2009 skrev:
Ett platsbyggt kök är också ett alternativ för oss. Vet inte riktigt vart man hittar det bara...annars är det nog ett Kvänumkök, alt IKEA stommar med andra luckor som det lutar åt nu. För oss är det viktigt att det är bra kvalitet, snyggt och ett modernt kök i vårat fall som passar huset, och att det håller för barn/ungdommar (om det är möjligt). Poggenpohlköket vi har nu har varit toppen, över 25 år gammalt, vi känner att sätta in ett nytt kök är kanske bara något vi gör en gång i livet, så vi lägger gärna lite extra för att det ska bli rätt över tid. Tyvärr är vi inte så hantverkskunniga, varken i tid eller erfarnhet, så det lär vara hantverkare som gör allt 😊
För ett platsbyggt kök får ni prata med lokala snickare men det lär kosta minst lika mycket som det smakar! Om Ikeakök är ett av alternativen vill jag isf verkligen slå ett slag för Epoq-kök med clickstommar (och egna lyxluckor då). Jämförbar pris och kvalitet (eller bättre), mycket bättre upplevelse, mycket lägre tidsåtgång även för hantverkaren. Lycka till med detta spännande projekt hur ni än gör :)
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hade äldre släktingar med Ikea Faktum som fick fuktskador i stommen (svällt) under diskhon på 5 år. Deras hörnkarusell fick man vara mycket försiktig med vad man ställde in medan vår kan man ju lasta in hur mycket som helst. Tyvärr vet jag inte vem som har gjort vårt 20 år gamla kök, jag har letat efter beteckningar men inte hittat några, utan det enda jag vet är att det är påkostat med dyra stenskivor, massiva ekluckor och stommarna är inte vita utan har ljust trämönster.
Tack för info. Låter mindre bra med Ikea...tänker på vad jag också har hört om deras kök. Vi är villiga att lägga lite mer investering men då vill vi ju också ha kvalitet på det som köps...Synd att du inte vet fabrikat på ditt kök men kul att höra att du är nöjd och att köket håller.
 
M mushu skrev:
Om Ikeakök är ett av alternativen vill jag isf verkligen slå ett slag för Epoq-kök med clickstommar (och egna lyxluckor då). Jämförbar pris och kvalitet (eller bättre), mycket bättre upplevelse, mycket lägre tidsåtgång även för hantverkaren. Lycka till med detta spännande projekt hur ni än gör :)
Tack, vi får ut och leta runt och kolla lite. Går ju inte kolla allt utan behöver begränsa till ett antal leverantörer att kolla på.
 
W Winston2009 skrev:
Tusen tack, det ska jag kolla upp :)
Toppennöjda med Kolmårdskök!!
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
B Bengt 36 skrev:
Toppennöjda med Kolmårdskök!!
Tack för info. Kanske få kolla lite på det också. 😊
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag hade äldre släktingar med Ikea Faktum som fick fuktskador i stommen (svällt) under diskhon på 5 år.
Tror du @BirgitS det beror på mtrl valet i stommen eller kanske på avsaknaden av riktig rostfri diskbänk med kant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.