A
A Andreas_jti skrev:
Jag tänker att det handlar om intresse och budget. Har man möjlighet och intresse så är det lätt att se skillnaden på Kvänum och Ikea. Ikea på gott och ont har en viss känsla, det fungerar men det både syns och känns som det kostar. Ett Kvänumkök är något annat, med en gedigen känsla som en en Mercedes var förr. Jag har haft ett Ikeakök och har Kvänum nu och att säga att det är samma är bara löjligt. Däremot duger säkert Ikea för de flesta. Det finn ju annat i livet än kök att spendera pengar på.
Jag tänker att den som har intresse och vill ha ett lite lyxigare kök undviker allt vad spånskivor och prefab heter, och låter en finsnickare bygga ett riktigt kök. Mitt nästa kök bygger jag själv, så länge kör jag vidare i spånskiveträsket.
W Winston2009 skrev:
Tack för information, stommarna verkar lika hos många leverantörer och hör verkar det finnas någon som har bättre stommar. Viktigt att också luckorna är hållbara?
Tror dom flesta har luckor i olika kvalitet, allt från MDF-trams till massiva spegelluckor. Haft båda, gillar riktigt trä bättre. iKEA hade en tjock plastig folie på min MDF-lucka som var toppen förutom när det det blev ett hack och det blir det ju lätt i kök.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
2004 valde vi mellan HTH, Alsike- köket och Kvänum. Vi valde till slut Kvänum, mycket beroende på deras mycket kunniga försäljare, som hade mycket bra förslag. Så här nästan 20 år senare, så ser det helt nytt ut !
Har samma upplevelse av Kvänum kök
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
BTW, en annan stor fördel med t ex Kvänum är att du kan utnyttja ytan maximalt. Vi valde t ex 70-djup på bänkskivan (som någon rekommenderade ovan) och med ett Kvänumkök så får du stommar och lådor som är 70 djupa, vilket många andra tillverkare inte erbjuder. Dessutom ville vi utnyttja hela takhöjden och fick måttanpassade överskåp som gick hela vägen upp istället för några fåniga täckbitar.
A Argastesnickaren skrev:
Oavsett vilket kök ni väljer så vill jag slå ett slag för större djup än standard 600 mm.
Satte in ett Kvik kök i deras xxl version som då är 700 mm djup och har lägre sockel än många andra vilket innebär 40 procent mer plats.
Tog själv bara underskåp i 1000 mm bredd och där går in det mesta.
Dom har också en rejälare sockel än tex Ikea samt ett pris som jag tyckte var bra:)
Verkligen! Gjorde samma sak och dessutom ngt högre bänkhöjd än standard. Gör verkligen stor skillnad. Bara en sådan sak som att vi har plats med avlopp och rör under vasken, och ändå två 60djupa utdragslådor framför.

Och den extra bänkytan är guld bara den. Någon nämnde även problem med att få plats med avlopp och el i ikeakök pga den låga sokeln, men dra fram skåpen 5-10 cm så har man utrymme för installation där.

En annan smart grej som man kan kosta på sig är fullhöjd i överskåpen, dvs att skåpet invändigt går hela vägen upp till tak bakom taklisten. Perfekt ställe att placera vaser och annat högt som används sällan.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Verkligen! Gjorde samma sak och dessutom ngt högre bänkhöjd än standard. Gör verkligen stor skillnad. Bara en sådan sak som att vi har plats med avlopp och rör under vasken, och ändå två 60djupa utdragslådor framför.

Och den extra bänkytan är guld bara den. Någon nämnde även problem med att få plats med avlopp och el i ikeakök pga den låga sokeln, men dra fram skåpen 5-10 cm så har man utrymme för installation där.

En annan smart grej som man kan kosta på sig är fullhöjd i överskåpen, dvs att skåpet invändigt går hela vägen upp till tak bakom taklisten. Perfekt ställe att placera vaser och annat högt som används sällan.
Precis så gjorde vi. I det gamla rackiga Poggenohlköket vi bytte ut så satt det 40-50 cm meningslösa täckbitar ovanför skåpen som gjorde att vi tappade en massa användbar yta i onödan eftersom vi hade högre takhöjd än standard.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
J JY82 skrev:
Tror der kan vara en bra idé att kolla vad ett platsbyggt kostar.. vi blev överraskade när vi bytte kök. Ett platsbyggt kök med trä rakt igenom kostade betydligt mindre än ett ballingslöv spånskive kök..

Nyeby bygg gjorde vårt kök, och vi kan inte vara annat än nöjda. Nyebybygg.se

Vi pratade också med Åraslöv kök, ett annat solitt träkök. Låg också på samma nivå prismässigt.
Detta ÄR överraskande, nästan så man undrar hur de lyckas? När jag gjorde min egen kökombyggnad övervägde jag att platsbygga själv (dvs ingen arbetskostnad), men bara råmaterialet, även om jag köpte det absolut billigaste, skulle vara dyrare än ett färdigt IKEA-kök, så jag lade ned den idén rätt kvickt.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
W Winston2009 skrev:
Hej! Det är dags att byta kök, idag har vi ett Poggenpohl kök som tidigare ägare har satt in (1997) men nu är det slitet och dags att förnya. Även om detta är ett kvalitetskök så känner vi att enbart byta luckor inte är aktuellt, då köket då vi tänker att göra ett större ingrepp för att byta vitvaror, vilket påverkar stenskivor osv. Tittar på Kvänum och eventuellt Marbodal. Vad har ni för erfarenheter? Vi önskar en modern stil då det passar huset. Tips på gedigna, bra kök där jag skulle kunna kika vidare?
Hej, kan tyvärr ej rekommendera Marbodal. Kvalitetsnivån på deras kök är ej på topp och behöver man köpa reservdelar är det låååånga leveranstider. Vi köpte ett hörnskåp för att förlänga det befintliga köket (OBS. Det befintliga köket var ca. år gammalt.). Efter en leveranstid på ca. 2 månader fick vi hörnskåpet, men luckan fattades (restnoterad). Det tog ytterligare 5 månader innan dom kunde leverera denna lucka! Jag kommer ej att handla något mer från Marbodal!
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Himlekök finns också och kan va värt en titt, om man har pengarna.

[länk]
Wow, vilka fina kök. Kollar vidare. Tack för tipset.
 
P Per Stefan Sjögren skrev:
Hej, kan tyvärr ej rekommendera Marbodal. Kvalitetsnivån på deras kök är ej på topp och behöver man köpa reservdelar är det låååånga leveranstider. Vi köpte ett hörnskåp för att förlänga det befintliga köket (OBS. Det befintliga köket var ca. år gammalt.). Efter en leveranstid på ca. 2 månader fick vi hörnskåpet, men luckan fattades (restnoterad). Det tog ytterligare 5 månader innan dom kunde leverera denna lucka! Jag kommer ej att handla något mer från Marbodal!
Tack för information, det låter inget vidare...blir jobbigt att stå utan kök. Hade samma problem med Ballingslöv i ett annat ärende, men det berodde på säljaren
 
Vi valde att köpa stommar från Ikea och luckor som tillverkas på beställning av annat företag med fabrik i Sverige. Köket är ännu inte monterat så jag ska inte uttala mig om kvalitet, men man slipper iallafall oändliga restnoteringar på luckor. Leveranstiden är visserligen några veckor, men de fastnar inte på en båt i Suezkanalen och alla luckor och lådfronter kommer samtidigt. De kunde även leverera lådfronter i andra höjder än Ikeas standard, så att man tex kan få en 15 cm låda.

Det vi gillade med Ikeas stommar var att de har 8 cm sockel, så man får lite mer utrymme på höjden i underskåpen.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Vi valde att köpa stommar från Ikea och luckor som tillverkas på beställning av annat företag med fabrik i Sverige. Köket är ännu inte monterat så jag ska inte uttala mig om kvalitet, men man slipper iallafall oändliga restnoteringar på luckor. Leveranstiden är visserligen några veckor, men de fastnar inte på en båt i Suezkanalen och alla luckor och lådfronter kommer samtidigt. De kunde även leverera lådfronter i andra höjder än Ikeas standard, så att man tex kan få en 15 cm låda.

Det vi gillade med Ikeas stommar var att de har 8 cm sockel, så man får lite mer utrymme på höjden i underskåpen.
Tack för information, spännande med nytt kök. Vill du avslöja vart luckorna kom ifrån? Viktigt att man har bra hantverkare kan jag gissa om inte jobbet utförs av en själv, och när man ska bygga ihop från olika leverantörer.
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Detta ÄR överraskande, nästan så man undrar hur de lyckas? När jag gjorde min egen kökombyggnad övervägde jag att platsbygga själv (dvs ingen arbetskostnad), men bara råmaterialet, även om jag köpte det absolut billigaste, skulle vara dyrare än ett färdigt IKEA-kök, så jag lade ned den idén rätt kvickt.
Tack för information, blir spännande att se skillnaderna när offerterna ramlar in...
 
Det har blivit många svar men eftersom detta är ett favoritämne hos mig så måste jag svara ändå... Jag har provat Ikea = skit. Marbodal = skit, tidigare byggde Marbodal Ikeas kök men så är det inte längre. Marbodal bygger dock Sentens kök (Electrolux home) som med andra ord också är skit. Kvänum hade vi i 10år och det är lite dyrare skit. Vissa detaljer var bättre, tex. lacken upplevdes något tjockare och tåligare än övriga.

MFD / Spånskivekök blir aldrig bra mer än att de kan vara väldigt snygga i butiken och första åren om man inte är extremt försiktig. Men det allra största problemet med dessa kök är att de i princip inte går att laga när / om olyckan är framme. Har MDF skivan börjat svälla så är det bara att slänga den. Enligt mig borde det vara olagligt att sälja dessa kök, många byter ut köket efter kanske 10år för att det är slitet och passar på att byta vitvaror mm. Hur bra är detta för miljön om man bryr sig om det.

Så det ända alternativet som jag ser det är massiva träkök, orkar, vill, kan man inte bygga det själv så finns det bra tillverkare men det kostar mer. Tror dock inte mot tex Kvänum att det skiljer väldigt mycket. Det fina är att om något blir skadat så går det relativt enkelt att laga och det kommer att hålla hela livet om man vill.

Så jag instämmer med Torpavgrund, kök IKEA om inte pengar finns till massivt träkök eller allra helst, vänta lite och spara ihop. Hela huset andas kvalitet mer än första året och se till att det målas med linoljefärg som tål vatten och andas. Plastförg gör att även den finaste furu eller eken ruttnar om det kommer vatten innanför.
 
  • Gilla
torparavgrund och 2 till
  • Laddar…
Glömde en sak... någon skrev att råvarukostnaden var dyr, men det måste vara felräknat alternativt dyra inköpsställen för när jag köpte material i somras så var så inte fallet. Nu har jag material till ett furukök så vill man bygga i massiv ek så blir det såklart lite dyrare. Men priser blev som följer:

Alla priser är exkl. vitvaror, blandare, bänkskivor och övrigt. Det är alltså bara stommar, lådor, beslag mm. Samtliga offerter är även oprutade så vet ej slutpriserna men IKEA lär väl bli svårt att pruta på =) Men IKEAS pris är dessutom med omonterade stommar och skall man inte göra det själv så kostar det trots allt en hel del.

Offert från:
Marbodal 201 000kr
IKEA 109 000kr
Kvänum 437 000kr (annan kvalitet på dörrar så inte rakt jämförbar).
Material för att bygga själv vilket blev mitt val: 38 870kr Kärnfuru, lådbeslag, gångjärn linoljefärg mm.
 
P PHPersson skrev:
Det har blivit många svar men eftersom detta är ett favoritämne hos mig så måste jag svara ändå... Jag har provat Ikea = skit. Marbodal = skit, tidigare byggde Marbodal Ikeas kök men så är det inte längre. Marbodal bygger dock Sentens kök (Electrolux home) som med andra ord också är skit. Kvänum hade vi i 10år och det är lite dyrare skit. Vissa detaljer var bättre, tex. lacken upplevdes något tjockare och tåligare än övriga.

MFD / Spånskivekök blir aldrig bra mer än att de kan vara väldigt snygga i butiken och första åren om man inte är extremt försiktig. Men det allra största problemet med dessa kök är att de i princip inte går att laga när / om olyckan är framme. Har MDF skivan börjat svälla så är det bara att slänga den. Enligt mig borde det vara olagligt att sälja dessa kök, många byter ut köket efter kanske 10år för att det är slitet och passar på att byta vitvaror mm. Hur bra är detta för miljön om man bryr sig om det.

Så det ända alternativet som jag ser det är massiva träkök, orkar, vill, kan man inte bygga det själv så finns det bra tillverkare men det kostar mer. Tror dock inte mot tex Kvänum att det skiljer väldigt mycket. Det fina är att om något blir skadat så går det relativt enkelt att laga och det kommer att hålla hela livet om man vill.

Så jag instämmer med Torpavgrund, kök IKEA om inte pengar finns till massivt träkök eller allra helst, vänta lite och spara ihop. Hela huset andas kvalitet mer än första året och se till att det målas med linoljefärg som tål vatten och andas. Plastförg gör att även den finaste furu eller eken ruttnar om det kommer vatten innanför.
Tusen tack för bra input. Kvalitet kan ändå bli billigare i längden, och just massiva kök känns som ett bra val, om plånboken tillåter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.