Mer info behövs. Var är ni i livet? Småbarn, husdjur? Mycket festande hemma? Ska ni leja bort eller göra montaget själva?

Jag gjorde grundlig research innan jag satte in nytt kök och det slutade med IKEA. Det är nämligen så att IKEA har:

  • Samma 15mm melaminbelagda spånskiva i stommarna som alla andra
  • Samma 18mm MDF i luckor och fronter som alla andra
  • Samma 20 års garanti som de flesta seriösa aktörer
  • Ett tokenkelt montage (sätter du bara väggskenan i våg är resten idiotsäkert).
  • Kostar c:a 1/2 till 1/4 av andra märken beroende på vilket du väljer.
  • Högkvalitativa gångjärn och skenor tillverkade av österrikiska Blum (står blandat, vissa är märkta "IKEA", andra "Blum").
Skulle det skita sig och något går sönder är det bara att beställa just den delen och du vet att de har det går att fixa lätt.
Kompisen satte in ett Kvänum i sin lägenhet, enda skillnaden jag märkte var snyggare handtag (går ju att köpa separat) och en rackarns bra lösning för rullande hyllor i ett högskåp IKEA inte hade.
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Mer info behövs. Var är ni i livet? Småbarn, husdjur? Mycket festande hemma? Ska ni leja bort eller göra montaget själva?

Jag gjorde grundlig research innan jag satte in nytt kök och det slutade med IKEA. Det är nämligen så att IKEA har:

  • Samma 15mm melaminbelagda spånskiva i stommarna som alla andra
  • Samma 18mm MDF i luckor och fronter som alla andra
  • Samma 20 års garanti som de flesta seriösa aktörer
  • Ett tokenkelt montage (sätter du bara väggskenan i våg är resten idiotsäkert).
  • Kostar c:a 1/2 till 1/4 av andra märken beroende på vilket du väljer.
  • Högkvalitativa gångjärn och skenor tillverkade av österrikiska Blum (står blandat, vissa är märkta "IKEA", andra "Blum").
Skulle det skita sig och något går sönder är det bara att beställa just den delen och du vet att de har det går att fixa lätt.
Kompisen satte in ett Kvänum i sin lägenhet, enda skillnaden jag märkte var snyggare handtag (går ju att köpa separat) och en rackarns bra lösning för rullande hyllor i ett högskåp IKEA inte hade.
Tack för bra info. Ja, det är mycket att ta reda på och kolla. Många olika åsikter, det gör valet svårt. Utseende och fiffiga lösningar i kombination med kvalitet är ju viktigt i valet och helt priskänslig är man inte heller när det blir väldigt stora skillnader. Vitvarorna kommer vi hur som helstcatt köpa på annat håll, det är något vi redan beslutat…
 
torparavgrund torparavgrund skrev:
Mer info behövs. Var är ni i livet? Småbarn, husdjur? Mycket festande hemma? Ska ni leja bort eller göra montaget själva?

Jag gjorde grundlig research innan jag satte in nytt kök och det slutade med IKEA. Det är nämligen så att IKEA har:

  • Samma 15mm melaminbelagda spånskiva i stommarna som alla andra
  • Samma 18mm MDF i luckor och fronter som alla andra
  • Samma 20 års garanti som de flesta seriösa aktörer
  • Ett tokenkelt montage (sätter du bara väggskenan i våg är resten idiotsäkert).
  • Kostar c:a 1/2 till 1/4 av andra märken beroende på vilket du väljer.
  • Högkvalitativa gångjärn och skenor tillverkade av österrikiska Blum (står blandat, vissa är märkta "IKEA", andra "Blum").
Skulle det skita sig och något går sönder är det bara att beställa just den delen och du vet att de har det går att fixa lätt.
Kompisen satte in ett Kvänum i sin lägenhet, enda skillnaden jag märkte var snyggare handtag (går ju att köpa separat) och en rackarns bra lösning för rullande hyllor i ett högskåp IKEA inte hade.
Tack för synpunkter. Vi har katt, ett barn i skolåldern och inte massor av festande. Vi vill ha ett fint och modernt kök, som håller över tid. Sambo gillar laga mat så ett trevligt kök vill vi ha av många skäl.
 
BirgitS
F fribygg skrev:
Tror du @BirgitS det beror på mtrl valet i stommen eller kanske på avsaknaden av riktig rostfri diskbänk med kant?
Det är ju svårt att veta eftersom jag inte vet hur de hanterade sitt kök, även om de troligen gjorde på samma sätt som i det tidigare 50-talsköket. Att de förstörde träbänkskivan eftersom de inte orkade sköta den tillräckligt mycket lät jag bli att nämna eftersom det skulle ha hänt oavsett leverantör. Men även avsaknaden av rostfri diskbänk med kant är ju något som hör till Ikea-kök, om man inte köper diskbänken från annat håll men då blir ju prislappen därefter också. Är man över 80 år så vill man inte betala så mycket eftersom man "vet" att man inte kommer att ha köket i så många år.
 
BirgitS
torparavgrund torparavgrund skrev:
Jag gjorde grundlig research innan jag satte in nytt kök och det slutade med IKEA. Det är nämligen så att IKEA har:

  • Samma 15mm melaminbelagda spånskiva i stommarna som alla andra
  • Samma 18mm MDF i luckor och fronter som alla andra
  • Samma 20 års garanti som de flesta seriösa aktörer
  • Ett tokenkelt montage (sätter du bara väggskenan i våg är resten idiotsäkert).
  • Kostar c:a 1/2 till 1/4 av andra märken beroende på vilket du väljer.
  • Högkvalitativa gångjärn och skenor tillverkade av österrikiska Blum (står blandat, vissa är märkta "IKEA", andra "Blum").
Nu har ju Kvänum 19 mm tjocka skivor i stommarna, som kan faneras invändigt om man vill och kanterna har antingen trälist eller ABS-list. Hyllorna tillverkas av 19 mm tjock möbelskiva och framkanten är slagtålig ABS-list. De har luckor i massivträ eller kraftig möbelskiva eftersom MDF inte klarar av deras kvalitetskrav. Lådorna görs i 12 mm massiv ek.
https://www.kvanum.com/se/info/akthet-i-allt/

Så nej, alla tillverkare har verkligen inte samma som Ikea. Men naturligtvis kostar ett sånt kök mycket mer än Ikeas.
torparavgrund torparavgrund skrev:
Skulle det skita sig och något går sönder är det bara att beställa just den delen och du vet att de har det går att fixa lätt.
Så länge som produkten finns kvar. Det är väldigt många som fick problem med just det när Faktum utgick.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tror der kan vara en bra idé att kolla vad ett platsbyggt kostar.. vi blev överraskade när vi bytte kök. Ett platsbyggt kök med trä rakt igenom kostade betydligt mindre än ett ballingslöv spånskive kök..

Nyeby bygg gjorde vårt kök, och vi kan inte vara annat än nöjda. Nyebybygg.se

Vi pratade också med Åraslöv kök, ett annat solitt träkök. Låg också på samma nivå prismässigt.
 
Huvudsaken med att ha kök av spånskivor är väl att se till att man har ordentliga handtag och skippar push-open, infrästa spår som man ska greppa o.s.v.
Hade ett hth-kök i en nybyggd lägenhet där luckorna började se nötta ut i kanterna efter tre år med dessa påfund. Ytbehandlingen på luckorna tål inte att man tar direkt i dem flera gånger om dagen.
 
Unikt namn
Vi beställde ett Marbodal kök 2022. Det föll framförallt på att det gick att pussla ihop en bättre lösning med lite flexiblare mått än tex Ikea.

Är mycket nöjd med själva resultatet, och min högst subjektiva känsla är att det håller högre kvalité än det Ikea kök (2011) som vi bygt i ett förgående bostad.
Om det beror på bättre hantverkare eller bättre material eller att vi betalat mer är dock oklart. 😀

Men resan till slutresultatet var minst sagt krokig. Totalt nästan 6mån försening på sista leveransen av delar.
Blev uppåt 10st del-leveranser och det är väl ett mindre under att hantverkarna var på tårna inför varje delleverans och gjorde så gått de kunde.
5k i kompensation fick vi som plåster på såren.

Så mitt betyg på resultatet är 5 av 5 köksknivar.
Men leverans och kommunikation får 0 av 5 soppåsar. 👎

Jag har i efterhand förstått att väldigt många som beställt den färg som de kallar "Tall" har snarlika erfarenheter gällande leverans.
 
W Winston2009 skrev:
Hej! Det är dags att byta kök, idag har vi ett Poggenpohl kök som tidigare ägare har satt in (1997) men nu är det slitet och dags att förnya. Även om detta är ett kvalitetskök så känner vi att enbart byta luckor inte är aktuellt, då köket då vi tänker att göra ett större ingrepp för att byta vitvaror, vilket påverkar stenskivor osv. Tittar på Kvänum och eventuellt Marbodal. Vad har ni för erfarenheter? Vi önskar en modern stil då det passar huset. Tips på gedigna, bra kök där jag skulle kunna kika vidare?
Kvänum är överskattat – jättefina luckor, men praktiskt taget samma billiga stommar som Ikea. Den enda som höjer sig över mängden när det gäller spånskiva/melamin är finska Culimar, vars showroom i Stockholm har ett rum med stommar från samtliga kökstillverkare där man kan jämföra kvaliteten. Culimar är ensamma om att pressa i täthet 800 kg/m3.
Kvänum är extremt överprissatta med tanke på att det bara är luckorna som håller riktigt hög kvalitet.
Själva platsbyggde vi i massivt trä raktigenom, leverantör Funkiskök som har ett suveränt snickeri i Skurup. Oslagbart att öpnna vackra luckor och se massivt trä innanför också i stället för vit melamin (vilket känns som dealbreaker när det gäller Kvänum).
 
  • Gilla
Winston2009
  • Laddar…
T Tomlemon skrev:
Kvänum är överskattat – jättefina luckor, men praktiskt taget samma billiga stommar som Ikea
Det är ju en jäkla skillnad på känslan i lådor och sådant också, Kvänums eklådor ger ett helt annat kvalitetsintryck än tex Ikeas. Stommarna är inte i massivt trä men känns väldigt rejäla, men jag förstår vad du skriver om åsynen av massivt trä - det är också en härlig känsla. I fallet med Kvänum kan man åtminstone få skåpen fanérade på insidan, det räcker också ganska långt. Apropå fanér och trä kan du även få luckorna mönsterpassade, eller vad man ska kalla det, vilket också ger mycket av den där svårdefinierade "känslan".

Men visst, ett riktigt platsbyggt kök slår det mesta! Det är vi helt ense om, även om jag inte tycker att Kvänum är överskattade.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har ju Kvänum 19 mm tjocka skivor i stommarna, som kan faneras invändigt om man vill och kanterna har antingen trälist eller ABS-list. Hyllorna tillverkas av 19 mm tjock möbelskiva och framkanten är slagtålig ABS-list. De har luckor i massivträ eller kraftig möbelskiva eftersom MDF inte klarar av deras kvalitetskrav. Lådorna görs i 12 mm massiv ek.
[länk]

Så nej, alla tillverkare har verkligen inte samma som Ikea. Men naturligtvis kostar ett sånt kök mycket mer än Ikeas.

Så länge som produkten finns kvar. Det är väldigt många som fick problem med just det när Faktum utgick.
IKEA kunder kommer att fortsätta hävda, för all framtid, att deras stommar är precis likadana som all andras. :)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
W Winston2009 skrev:
Hej! Det är dags att byta kök, idag har vi ett Poggenpohl kök som tidigare ägare har satt in (1997) men nu är det slitet och dags att förnya. Även om detta är ett kvalitetskök så känner vi att enbart byta luckor inte är aktuellt, då köket då vi tänker att göra ett större ingrepp för att byta vitvaror, vilket påverkar stenskivor osv. Tittar på Kvänum och eventuellt Marbodal. Vad har ni för erfarenheter? Vi önskar en modern stil då det passar huset. Tips på gedigna, bra kök där jag skulle kunna kika vidare?
Hej.

Vi har ett Tibrokök i massiv al från 2003.
Alen gulnar med åren så det ser lite tråkigare ut nu än när det var nytt.
Men ALLT är fortfarande helt och inget är utbytt så kvaliteten verkar vara otroligt bra.

/Patrick.
 
CIterar vår snickare: välj Ikea alla dagar i veckan för stommar, och välj Ikea eller någon av de som gör luckor för fronterna. Ingen kvalitetsskillnad och mycket enklare logistik. Lägg pengarna på bänkskiva, belysning och vitvaror.
 
  • Gilla
Lollo.87
  • Laddar…
Jag köpte ett Culimarkök och både jag och polarn (som jag kan hylla till skyarna när det kommer till kompetens och noggrannhet) var väldigt imponerande över kvaliteten

Jag har byggt ett IKEA kök tidigare så är iaf lite erfaren vad som finns på marknaden.

Culimar har helt annan stomme som möjliggör dragning av el bakom stommen (Ikea har ej plats för 16mm flexrör bakom stommen utan man måste karva i vägg)
Culimar har även 150mm (kan vart 160mm) mellanrum som möjliggör dragning av avlopp under köket utan problem.
Såga ur halv skåpet och väggen för få plats med avlopp är inget alternativ, någonsin.

IKEA använder 12mm täcksidor vilket borde vara förbjudet.

IKEAs stommar skiljer sig 1mm, nu kanske det inte är ett problem för en amatör som skiter i om köket sitter lite snett och vint

Culimar har 300, 400, 500, 600, 800mm stommar och går vägen att få vitrinskåp i alla dess storlekar om jag förstått saken rätt, IKEA har tex inte alla storlekar med vintrinskåp.

Culimar lackerar allt på beställning och man kan måttbeställa passbitar.
Man kan även få baldakin utan större modifikationer, tror dom även fräser ur kanalerna åt en vid förfrågan.

Ni kanske undrar om jag hatar IKEA, och svaret är ja efter att byggt ett IKEA kök:)

Betalar hellre 20-30% extra och får allt som jag vill ha det än att göra massa speciallösningar som aldrig lämnar vidare hög finnish.

Jobbar som hantverkare.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T Tomlemon skrev:
Kvänum är överskattat – jättefina luckor, men praktiskt taget samma billiga stommar som Ikea. Den enda som höjer sig över mängden när det gäller spånskiva/melamin är finska Culimar, vars showroom i Stockholm har ett rum med stommar från samtliga kökstillverkare där man kan jämföra kvaliteten. Culimar är ensamma om att pressa i täthet 800 kg/m3.
Kvänum är extremt överprissatta med tanke på att det bara är luckorna som håller riktigt hög kvalitet.
Själva platsbyggde vi i massivt trä raktigenom, leverantör Funkiskök som har ett suveränt snickeri i Skurup. Oslagbart att öpnna vackra luckor och se massivt trä innanför också i stället för vit melamin (vilket känns som dealbreaker när det gäller Kvänum).
Tack för synpunkter. Ja, massivt trä i skåpen måste kännas riktigt lyxigt. Får nog kolla på platsbyggd. Håller med att Kvänum har fina luckor och deras showroom är riktigt fina. Var det stor prisskillnad att platsbygga mot Kvänum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.