25 536 läst · 10 svar
26k läst
10 svar
Byta klinkers utan att det påverkar spärrskikt eller värmegolv?
Hej. Funderar på att byta klinkers i badrummet. Badrummet är renoverat för några år sedan med spärrskikt, flytspackel och värmegolv(el). Min fundering är, kan man byta endast klinkerplattorna utan att man även tar bort eller förstör spärrskiktet och värmegolvet? Om man knackar med nån slags huggmejsel lossnar plattorna helt för sig då eller är det vanligt att en hel del underlag följer med? Känns lite riskabelt men tänkte slänga ut en fråga innan jag lägger ner idén totalt.. Tack! /Pelle
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Att ta boret någon enstaka platta påstås idag vara möjligt, att ta bort rubbet känns inte rimligt.
Kan du inte lägga ett lager klinkers ovanpå det gamla?
Kan du inte lägga ett lager klinkers ovanpå det gamla?
Med foliesystem så går det praktiskt sett att ta väck plattor men det är i själva verket så att ingen tillverkare har testat sina skikt för rivning av ytskikt så det finns inga garantier och är inte rekommenderat. Försäkringsbolaget har rätt att neka skada om de kan påvisa att skikten har blivit påverkat eller att skada uppkommit i just tätskikt.
Med det sagt så är det ändå upp till dig i slutändan och rätt gjort så kan det absolut fungera om man har folie som tätskikt. Dock är risken stor att du har rollat tätskikt vilket gör det nästintill praktiskt taget omöjligt att lyfta plattorna utan att skada tätskiktet.
Hade det inte varit för golvvärmen hade jag hellre förespråkat att klinkra ovanpå ett nytt lager....
Med det sagt så är det ändå upp till dig i slutändan och rätt gjort så kan det absolut fungera om man har folie som tätskikt. Dock är risken stor att du har rollat tätskikt vilket gör det nästintill praktiskt taget omöjligt att lyfta plattorna utan att skada tätskiktet.
Hade det inte varit för golvvärmen hade jag hellre förespråkat att klinkra ovanpå ett nytt lager....
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Men det är med dagens foliesystem vilket antagligen inte TS har under sitt golv och då är det stört omöjligt att ens byta enstaka platta utan att riskera förstöra tätskiktet.hempularen skrev:
Det känns ju änna som att det är stört omöjligt även med foliebaserade tätskickt. Ni som testat att bara ta bort en liten klump/klick av folielim (efter att det torkat) som blivit när man tryckt ut från våden eller bara råkat spilla på folieduken borde ju känna de kalla kårarna man får när man börjar dra bort limmet och då får med sig lite av folien. Visst det är bara några fibrer som ryker med, men jag vill inte ens fundera på hur det är när fix sitter där istället. Allt går säkert, men det är i min mening jäkligt risky business man ger sig in på.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Jag har rivit upp ett golv där kunden hade fått en sättning i huset som gjort att golvet spruckit mitt över rummet och där hade bildats en "rygg"...
Där var tätskiktet av modell LIP och deras foliesystem.
Inga problem att få loss plattorna utan att skada folien, men att få bort folien från golvet var lite värre...
Saneringsfräsen fick komma fram och fräsa bort folien.
Sen kan det skilja mellan olika typer av folie klart.
Där var tätskiktet av modell LIP och deras foliesystem.
Inga problem att få loss plattorna utan att skada folien, men att få bort folien från golvet var lite värre...
Saneringsfräsen fick komma fram och fräsa bort folien.
Sen kan det skilja mellan olika typer av folie klart.
Ok, som sagt jag har ju inte testat detta själv, men om du säger att det funkar så gör det ju det =)
Du fick aldrig fram själva duken fri från fix på något ställe? Eller fick du det och det gick hur bra som helst?
För om fixet täcker duken helt och hållet när du rivit upp plattorna så är det ju absolut ingen fara, men trodde att fixet skulle släppa från duken och i det läget skulle den skada duken...Så kanske inte sker?
He he...ja du hör vad novis man e här
Du fick aldrig fram själva duken fri från fix på något ställe? Eller fick du det och det gick hur bra som helst?
För om fixet täcker duken helt och hållet när du rivit upp plattorna så är det ju absolut ingen fara, men trodde att fixet skulle släppa från duken och i det läget skulle den skada duken...Så kanske inte sker?
He he...ja du hör vad novis man e här
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Mestadels så satt fixen kvar i folien men det var lite både och där faktiskt...
Men folien lossnade inte från flytspacklet i alla fall...
Dock var den ju tvungen att tas bort då det skulle flytas för nytt fall.
Men folien lossnade inte från flytspacklet i alla fall...
Dock var den ju tvungen att tas bort då det skulle flytas för nytt fall.