Har ett hus med en utbyggnad utförd 1969. Utbyggnaden är ett källarutrymme med klinkersterass ovanpå, som är utomhus. Terassen, som är källarens tak är uppbyggd av lättbetongbalkar med pågjuten betong, totalt ca 20 cm tjockt. Alltihopa hänger lite (ca 20 mm på mitten) med synliga sprickor i taket och på klinkret ovanför. Vid regn samlas vatten i mitten som jag får skrapa bort. Har börjat bila bort lösa klinkers och inser att det är dags att byta ut dessa. Då ser jag att klinkret är limmat på flytspackel (är mer som lös sand nu) som i sin tur ligger på ett fukttätande skikt av tjära och tjärpapp ovanpå betongen.
Min plan är att bila bort allt klinkers och flytspackel och gjuta på ny, men ska jag ta bort tjärpappen och lägga på ny, eller välja en modern tätning såsom att limma våtrumsduk på flytspacklet? Kan jag låta betongbjälklaget hänga vidare och anta att den "satt sig". Jag kan stämpa underifrån medan arbetet med läggning av ny klinkers pågår, eller rentav montera en permanent stöttepelare. Vill helst slippa riva alltihopa. Terassen är 3,5x8 meter. Tacksam för råd och erfarenheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.