Tjena
Hur svårt är det och kan man göra det själv eller är det bättre att låta någon proffs göra det när det kommer till våtrum?
Besiktnings mannen påpekade att klämringen är lös.
Min kåk är från 1978 och jag har en plastmatta i badrummet.
Det är i orginal skick.

Går det ens att hitta en klämring till en brunn från 1978? Brunnar äldre än tidigt 90-tal ska bytas vid renovering sedan länge.

Badrummet är 44 år gammalt och antagligen i behov av totalrenovering.

• Gilla
LucaTonii
  • Laddar…
Om klämringen inte hoppat snett sekunderna innan besiktningsmannen tittade dit man kan nog säkert låta denna sitta som den gjort utan någon risk.

Skulle se det som en betydligt riskablare operation att börja meka med något där

• Gilla
LucaTonii
  • Laddar…
Fixade nyss en lös klämring i ett badrum från 70-talet med plastmatta. Bara att ta bort ringen och justera ut den ett snäpp och trycka dit. Har du en bild?

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D DE73 skrev:
Fixade nyss en lös klämring i ett badrum från 70-talet med plastmatta. Bara att ta bort ringen och justera ut den ett snäpp och trycka dit. Har du en bild?
Tja

• Överfylld hink med grönt skum, smutsigt vatten, brunt skräp, dammigt locket kräver städning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en smutsig packning, troligen inuti en apparat eller behållare, med smuts och rester synliga.
    Skapa konto
  • En smutsig avloppsbrunn med stängt lock, omringad av vått grönt underlag.
    Skapa konto
D DE73 skrev:
Fixade nyss en lös klämring i ett badrum från 70-talet med plastmatta. Bara att ta bort ringen och justera ut den ett snäpp och trycka
Det är den översta ringen som är klämringen. Om den är lös så borde det bara vara att ta loss den genom att dra rakt upp. Justera ut den ett snäpp och tryck dit. Se till att det alltid är rent så att vattnet rinner undan. Större risk om vattnet står över klämringen. Observera att jag inte är någon expert på området.

D DE73 skrev:
Det är den översta ringen som är klämringen. Om den är lös så borde det bara vara att ta loss den genom att dra rakt upp. Justera ut den ett snäpp och tryck dit. Se till att det alltid är rent så att vattnet rinner undan. Större risk om vattnet står över klämringen. Observera att jag inte är någon expert på området.
Tack för svaret.
Insåg att det saknas även vattenlås.
Är dom flesta vattenlås unversala eller måste man ta reda vad för märke man har på sin golvbrunn?

Är osäker men tror inte att det saknas något vattenlås i din brunn. Min brun är precis samma modell.

• Gilla
LucaTonii
  • Laddar…
Ser ut att finnas vattenlås.

• Gilla
LucaTonii
  • Laddar…
Här justerar du så att klämringen sitter hårdare.

• Ett suddigt närbildsfoto av något genomskuret, möjligtvis mat, mot en grön bakgrund. Detaljer och sammanhang är otydliga.
    Skapa konto
  • Gilla
LucaTonii
  • Laddar…
D DE73 skrev:
Är osäker men tror inte att det saknas något vattenlås i din brunn. Min brun är precis samma modell.
Jaha okej,för jag försökte plocka ut det för att rengöra men hittade inget att dra ut den med för att rengöra.

D DE73 skrev:
Här justerar du så att klämringen sitter hårdare.
Perfekt ,tusen tack för hjälpen!!

Claes Sörmland
L LucaTonii skrev:
Jaha okej,för jag försökte plocka ut det för att rengöra men hittade inget att dra ut den med för att rengöra.
Du kan inte dra loss vattenlåset utan du rensar genom det lilla hål som denna (spruckna) plastpropp täcker:

En skadad toalettstol med sprickor och läckande vatten; sliten och behöver reparation eller utbyte.
Skapa konto

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan inte dra loss vattenlåset utan du rensar genom det lilla hål som denna (spruckna) plastpropp täcker:

[bild]
Jaha okej då vet jag,tack!

Claes Sörmland
L LucaTonii skrev:
Jaha okej då vet jag,tack!
Sök på renspropp så hittar du en ny hel att köpa för småpengar. Mät diametern på hålet (t ex 25 mm) innan du beställer så får du rätt storlek.

• Gilla
LucaTonii
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.