4 671 läst · 5 svar
5k läst
5 svar
Byta kamin, vad för regler gäller?
Vi ska byta ut kaminen vi har i köket. Det är en liten en som knappt värmer alls. Den sitter ut i skorstenen så det är alltså murstock bakom.
Men vilka regler gäller med mått och sådär. Den nya kaminen är större. Det är köksskåp på ena sidan, och ett dörrhål på andra sidan. Antar att det finns regler för hur nära det få stå.
Och finns det några regler för skydd av golv? Och vad för skydd finns det?
Och sist men inte minst, hur nära kaminen kan man tapetsera? Just nu är där bara målat, men det är en rätt stor vägg och hela blir ju inte jättevarm. Att det inte går att måla precis där det blir som varmast förstår jag.
Har ingen bild just nu, men kan återkomma med det.
Men vilka regler gäller med mått och sådär. Den nya kaminen är större. Det är köksskåp på ena sidan, och ett dörrhål på andra sidan. Antar att det finns regler för hur nära det få stå.
Och finns det några regler för skydd av golv? Och vad för skydd finns det?
Och sist men inte minst, hur nära kaminen kan man tapetsera? Just nu är där bara målat, men det är en rätt stor vägg och hela blir ju inte jättevarm. Att det inte går att måla precis där det blir som varmast förstår jag.
Har ingen bild just nu, men kan återkomma med det.
Mycket av det beror på kaminen och specas av tillverkaren. Skorsten och så måste ju vara dimensionerat att klara en större kamin med högre effekt. Kolla med din lokala sotare när du hittat en lämplig och tänk på att det kan behövas bygglov, åtminstone vid byte av braskamin för min del, men jag skippade det och sotaren var ok med det
Sotare är för min del samma som brandskyddstillsynsman eller vad det kan tänkas heta...
Sotare är för min del samma som brandskyddstillsynsman eller vad det kan tänkas heta...
Tack för svaret!
Trodde det fanns några generella regler med mått och sådär.
Men får ringa sotaren (jag kallar också honom det) så får vi se vad han säger.
Kaminen blir antagligen en Morsö som mannens syster m familj vill sälja.
Trodde det fanns några generella regler med mått och sådär.
Men får ringa sotaren (jag kallar också honom det) så får vi se vad han säger.
Kaminen blir antagligen en Morsö som mannens syster m familj vill sälja.
Medlem
· Halland
· 4 083 inlägg
Finns brandskivor att sätta som gör att du kan minska säkerhetsavståndet, även stålreglar som ger en luftspalt och minerit utanpå funkar.
Egentligen finns det bara en regel (Boverkets byggregler) som alltid gäller och det är att det får bli högst 85 grader på brännbar yta. Sedan kan kamintillverkaren specificera vissa mått och då gäller dom. Vanligtvis är det 50 cm till brännbart material. Kolla på Tylö eller Harvias installationsanvisningar för bastukaminer. Där står också vad man behöver göra för att kunna minska avståndet. Lokala regler i kommuner kan visst också förekomma. Kolla med sotaren.