Hej
Jag tänker snart be mig på att byta taket på sommarstugan. Såvitt jag vet så byggdes stugan om med nytt plåttak någon gång på 80-talet. Planen är att lägga råspont och underlagspapp i år och sedan plåt nästa år.
Kommer säkert att ha en hög med frågor rörande det här projektet men men just nu är den pressande frågan om jag borde byta ut isoleringen som ligger där?
Den enda egentliga informationen jag har om hur det ser ut är denna bild.

Utsikt över ett äldre takutrymme med träbjälkar och synlig isolering, delvis avfallet, under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr ser man ju mest en sektion som rasat av det som låg istället för råspont. Det går en balk precis där inspektionsluckan till vinden är sågad så det är svårt att se mer än vad bilden visar.
Planen är att börja riva taket någon gång under nästa vecka.

//Andreas

Måste ju se hur det ser ut innan man kan ge ett bra svar. Det jag dock kan tipsa om är att det var oväntat billigt att sprutisolera. Jag gjorde det på vår stuga för 2 år sedan. Rev ut all isolering själv. Fruktansvärt äckligt jobb!
Tror jag gav ca 8 000 för 50 kvm ("gamla utbygget" hade bra isolering så den byttes ej).
Om man gör det själv så är det 2 vändor bara att köra dit isoleringen. Har för mig att jag räknade ut att materialkostnaden hade blivit typ 4 000 om jag gjode det själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.