Byta isolering med vid takbyte?
Idag har takläggarna börjat riva ena sidan av hustaket och för 1a gången ser jag hur taket till krypvindarna isolerats. Ser att det ser väldigt svart ut. Har smsat och skickat foto till ”bossen” på ftg men han har inte hunnit svara än. Jag undrar vad som är brukligt och vad alla kunniga här anser. Byte av isolering står det inget om i avtalet.
Huset är byggt -75, bott här sen -91. Inga kända skador eller läckage. Belagt med betongpannor. De läkt/reglar som är borttagna ser friska ut för ögat, men jag har såklart bara sett ett fåtal. Bifogar foton längs hela taksidan inkl 1 där läkt är kvar.
Ny råspont och läkt ska läggas, samt givetvis ”en massa annat” innan nya betongpannor ska läggas på.
Vad anser ni? Tack på förhand.

• Isolering med mörka fläckar under takbyte, trä och borttagen läkt synlig. Huset från 1975 med takarbete påbörjat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering med mörka fläckar under takläggning, omgiven av träreglar.
    Skapa konto
  • Gul isolering med mörka fläckar synlig under tak, delvis täckt med byggmatta.
    Skapa konto
  • Isolering av tak vid renovering, med gammal svartnad mineralull mellan takstolar och ny byggmatta från Gullfiber redo att användas.
    Skapa konto
  • Isolering mellan takreglar, delvis mörkfärgad, under takomläggning av krypvind.
    Skapa konto
  • Tak med borttagen råspont och läkt, visar svarta områden på taket. Vy från hustaket ner mot trädgård och gata.
    Skapa konto
renoverar jämnt renoverar jämnt skrev:
Ser att det ser väldigt svart ut.
det är damm och avgaser som missfärgar isoleringen

• Gilla
renoverar jämnt
  • Laddar…
T tergo skrev:
det är damm och avgaser som missfärgar isoleringen
Tack så mycket för svar! 🙏🏻Jag pratade med byggkillarna när de kom tillbaka. Sa att isoleringen var ok, bara smutsig och det behövs inte bytas. De la på ny råspont redan igår och idag är hela sidan klar med både takpapp och läkt. Får se hur det ser ut på andra sidan imorgon när de tagit bort allt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.