På jobbet har nyckeln till utkastaren försvunnit, vilket har lett till att man använder skiftnyckel eller polygrip för att sätta på/stänga av vattnet.
Detta har gjort själva ventilen runddragen. Är det en simpel sak att byta den eller måste man ri gs in rörmokare?

Jag bytte min själv, hela kalaset inga problem.
Köpte denna
https://www.vvsochbad.se/fm-mattsson-tradgaardskran-fryssaker-600-mm-med-ratt-786411

Om du har samma modell kan du byta insatsen, dvs det inre röret.. vete tusan om prisskillnaden var speciellt stor dock.
annars stäng av vattnet, lossa klämringskopplngen från insidan, du lär även behöva kapa det yttre röret, skruva lös från utsidsn. Sedan är det bara montera den nya enligt instruktion;-)
En röravskärare är de du behöver, ev en tigersåg för att kapa de gamla röret.

Okej, det lät besvärligt.
Jag tänkte att man bara kunde stänga av vattnet, skruva ur insatsen helt och skruva i en ny?
Typ en sån på bifogad bild

• Kranöverdel för ratt till trädgårdskran i krom med produktnummer och pris på webbshop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte om de är en frostfri vattenutkastare, avstängningen sitter på andra sidan väggen så att säga. Det finns vissa reservdelar, kolla upp märket/typen och sök om du kan byta endast ”toppen”, men processen blir typ densamma som om du byter hela innandömet.

Krilleman
Vad har du för modell på utkastaren?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.