Svårt att formulera en vettig rubrik till den här frågan, eller vara helt hundra på villken del av forumet frågan skulle ligga.

Men till frågan, vi håller på att renovera en övervåning i ett hus byggt runt -41. Tanken är att räta upp golv o tak då vattenpass inte användes så flitigt vid byggtiden. Takhöjden är ca 220cm så finns inga jättemarginaler att bygga ner taket. Då är frågan, känns det som att bästa alternativet är att riva ner sponten i taket och börja om från början med 28x70 gles och sen gips eller har ni någon annan smart tanke ? Kanske skall tillägga att vi tänker oss spottar i taket sen också.
Bilder på projektet
Träspont i taket av ett renoveringsprojekt i ett gammalt hus med synliga ojämnheter och skadad del vid en dörrkarm, tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träspont i tak på övervåning i äldre hus, intill lutande vitmålat träparti.
Skapa konto

Renoveringsprojekt: Äldre hus med lutande träpaneltak och väggar, synliga kablar och skåp i hall.
Skapa konto

Hur krokigt är det nu då? Skulle kanske duga att köra gips på det som det är?

Stefan N Stefan N skrev:
Hur krokigt är det nu då? Skulle kanske duga att köra gips på det som det är?
Jag har inte hunnit väga av det helt o hållet än. Men det syntes tydligt tidigare med de gamla skivorna att det ”säckade” på ett par ställen. Sen är det ju projektet med spottar. Eller finns det spottar som skulle funk att montera direkt i sponten ?

Personligen skulle jag göra det enkelt för mig och gipsa på det befintliga och välja plafonder och vägglampor istället för spottar, passar bättre med stilen på huset.

Om du ska ha spottar i taket måste du ju göra hål för att få plats med dem, vilket troligen även innebär att isolera mer på vinden. Troligen ligger ju isoleringen på de där brädorna du har nu. Är det sågspån eller är det utbytt?

Det finns spottar som går att skruva på efter att du gjort taket, men det ser ju "billigt" ut.

Anna_H Anna_H skrev:
Personligen skulle jag göra det enkelt för mig och gipsa på det befintliga och välja plafonder och vägglampor istället för spottar, passar bättre med stilen på huset.

Om du ska ha spottar i taket måste du ju göra hål för att få plats med dem, vilket troligen även innebär att isolera mer på vinden. Troligen ligger ju isoleringen på de där brädorna du har nu. Är det sågspån eller är det utbytt?

Det finns spottar som går att skruva på efter att du gjort taket, men det ser ju "billigt" ut.
Stilen på huset är väl lite svårt att gissa sig till utan att ha sett några andra bilder än dessa ? Vi har spottar på större delen av hela nedervåningen och tycker det vore praktiskt iom den begränsade takhöjden. Gips direkt på är nog uteslutet då det som sagt är ganska ojämt i taket just nu. Varför skulle jag behöva isolera mer för att jag gör hål som sedan täcks av en spott ?

För att "spottkoppen" har en viss höjd, även om det bara är en ledspott? Är den bara några få centimeter spelar det väl ingen roll, men är den tex 10 cm och det ligger 10 cm sågspån lär man ju fylla på lite.

Anna_H Anna_H skrev:
För att "spottkoppen" har en viss höjd, även om det bara är en ledspott? Är den bara några få centimeter spelar det väl ingen roll, men är den tex 10 cm och det ligger 10 cm sågspån lär man ju fylla på lite.
Hoppas väl iofs att mellanbjälklaget är något tjockare än 10cm men då förstår jag din tanke. Men det tror jag som sagt inte är något problem. Kollade uppe ifrån vinden och då ser det faktiskt ut att ligga en lite modernare isolering, iallafall ut mot kanterna, kan ju iofs kanske vara tillagt i efterhand då det har varit sågspån i alla andra gömmor vi har rotat i.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
De här led spottarna satte jag när vi gjorde våra tak. Bygghöjd 27mm. Har funkat fint hos oss.

[länk]
Dem där verkade ju rätt smäckra. En sänkning med 28x70 kanske man skulle kunna klara.

L LinusK skrev:
Dem där verkade ju rätt smäckra. En sänkning med 28x70 kanske man skulle kunna klara.
Ja alltid bra med alternativ. De är ställbara så går att rikta de lite om man vill. Kvaliten verkar också bra. Har totalt 70 stycken (hela källarplanet) och efter 3 år har ingen spot gått sönder. Ett drivdon gav däremot upp - fick det utbytt på dagen.

• Gilla
LinusK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.