O
Jag ska byta vår hydropress som inte håller lufttrycket ordentligt. Antar att jag ska lossa flexslangen från T-kopplingen, men hur? Ska det bara vara att lossa den smala muttern som sitter mellan slang och koppling? Tänkte fråga här innan jag har sönder något och står utan vattenförsörjning.

Den nya hydropressen är i rostfritt stål. Finns det ändå risk att det bildas korrossion vid plattan i botten? Borde jag sätta något mellan den nya hydropressen och T-kopplingen?
 
  • Rostig metallrörkoppling märkt med "FMS", med synliga korrosionsskador och kopplade slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hydrauliskt eller högtrycksslanganslutning med text "LUV TUV" mot rostig bakgrund; industriell och teknisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Slangen är gängad in i mässingsdelen.
Täta med lin+locher.

Normalt sett så behövs inget mer mellan.
Metallisk, genomskinlig slang med guldpläterad hane-anslutning mot vit bakgrund. Används troligen för vätskor eller gas.

Flexibel metallslang med anslutningsgängor och tätning för installation, troligen till vatten eller gas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O
Krilleman Krilleman skrev:
Slangen är gängad in i mässingsdelen.
Täta med lin+locher.

Normalt sett så behövs inget mer mellan.
Tack @Krilleman! När man är lite osäker är det skönt att dubbelkolla med någon annan innan man sätter igång.

Ifall någon annan läser det här och är i liknande situation så skriver jag ner vad och hur jag gjorde här:

Först stängde jag av pumpen och tömde tanken på vatten och luft.

Sedan började jag lossa på flexslangen vid hydropressen, men upptäckte att det var svårt att inte böja slangen på ett sätt som verkade skadligt. Lossade istället flexslangen på andra sidan mot röret till pumpen först. Sedan var det lättare att skruva loss den från hydropressen då slangen kan rotera fritt.

Därefter tog jag en stor skiftnyckel och knackade (ganska försiktigt med en träbit mellan) längst ut på T-kopplingen för att få loss den från hydropressen. Gjorde rent T-kopplingen med hushållspapper, ättika och vatten.

La på lin och pasta på gängorna på nya hydropressen och skruvade dit T-kopplingen. Gjorde rent gängor på flexslangen och lade på nytt lin och pasta. Skruvade på flexslangen på hydropressen och justerade T-kopplingen så att slangen hamnade i rätt vinkel så att det inte blev några skarpa böjar vid koppling till röret. Skruvade fast flexslangen igen på röret.

Fyllde på luft i den nya hydropressen. På med pumpen igen och kolla så att det inte läcker någonstans.
Klart!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.