Hej! Jag har försökt få loss handtagen på min gamla pardörr men de sitter fast. Sprinten är borta sen länge och jag har oljat det jag kommer åt. Har de rostat fast eller sitter de fast på annat sätt? Någon som vet hur man får loss det?

• Gammalt handtag på vit pardörr med rektangulär låsbricka och nyckelhål, handtaget verkar rostigt och sitter fast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rostigt dörrhandtag och låsmekanism på en äldre pardörr, med en hand som försöker att lossa handtaget.
    Skapa konto
  • Gammal pardörr med rostig låsmekanism och fastsittande handtag, fotograferad i öppet läge.
    Skapa konto
  • Närbild på en vit pardörr med svart, rostigt dörrhandtag som sitter fast. Området kring låsmekanismen visar tecken på rost och slitage.
    Skapa konto
  • Svart handtag på en vit pardörr. Handtaget ser ut att vara i metall och visas på nära håll, där det fäster i dörren.
    Skapa konto
De kan sitta ordentligt ibland kan man slå ihop greppen lite och de släpper.
Kanske går det att värma?
Jag brukar såga av greppet nära långskylten och sedan försöka driva ur fyrkantspinnen men ibland går det inte och då borrar jag ur dom.
Det är inte bara greppen som kan rosta fast utan även fyrkantspinnen i låshusets tryckesroddare.

1 123abc skrev:
De kan sitta ordentligt ibland kan man slå ihop greppen lite och de släpper.
Kanske går det att värma?
Jag brukar såga av greppet nära långskylten och sedan försöka driva ur fyrkantspinnen men ibland går det inte och då borrar jag ur dom.
Det är inte bara greppen som kan rosta fast utan även fyrkantspinnen i låshusets tryckesroddare.
Tack! Ska testa detta!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.