Renoverar ett väldigt nergånget torp (timmerhus) och har nu grävt ut grunden och fyllt på med singel i grunden. Nu kommer jag till golvbjälklaget och konstaterar att det är 565 cm långt och längsta golvbjälkarna som går att köpa i bygghandeln utan att specialbeställa är 540 cm långa. Dock är rummet bara 500 cm brett så vrider jag på golvbjälklaget så går det utan problem.

Är det helt galet att byta håll på golvbjälklaget? Eller kan det spela stor roll konstruktionsmässigt?

Eftersom det "bara" är ett sommarställe så vill jag hålla nere kostnaderna och även jobbet.
 
Ett foto på hur det ser ut, säger mer än ord.
 
J jonaserik skrev:
Ett foto på hur det ser ut, säger mer än ord.
Inte helt klart med grunden, ska skyffla in mer singel.

Men golvbjälklaget har legat så som de ligger staplade till höger i bild. Jag vill alltså vrida på det hela 90 grader.
 
  • Renoveringsarbete inne i en gammal byggnad med exponerat trävägg och grusgolv, byggmaterial och verktyg syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går att vrida 90 grader, men se efter först hur tiljorna är fästa i ytterväggen. Kan vara att dom håller ihop huset, det är stengrund och den kan vara väldigt ojämn och bära ojämt. Vrider du, så kanske du måste sätta kottlingar som ankras i nya tiljor och ytterväggens nedre del. Det ser ut som att det är virke till höger och lika på andra sidan. Dom kan hålla ihop hörnet, så att ta bort dom kanske inte är en bra ide. Kan du låta det vara kvar och fästa det nya i dom med balkskor och långa skruv, säkert hårt virke, så att förborra är inte fel.
 
J jonaserik skrev:
Går att vrida 90 grader, men se efter först hur tiljorna är fästa i ytterväggen. Kan vara att dom håller ihop huset, det är stengrund och den kan vara väldigt ojämn och bära ojämt. Vrider du, så kanske du måste sätta kottlingar som ankras i nya tiljor och ytterväggens nedre del. Det ser ut som att det är virke till höger och lika på andra sidan. Dom kan hålla ihop hörnet, så att ta bort dom kanske inte är en bra ide. Kan du låta det vara kvar och fästa det nya i dom med balkskor och långa skruv, säkert hårt virke, så att förborra är inte fel.
När jag bröt upp golvet hade samtliga bjälkar släppt från syllen och sågspånet rasat ner i grunden.

Jag har bytt syllen på den långsidan som man ser under fönstret och fäst in den ordentligt i Syllen som går i väggen till höger. Så jag tror och hoppas inte att väggen kalvar om jag byter håll på golvbjälklaget.


Men för att vara på säkra sidan kanske jag sätter lite kortlingar samt kanske ett extra hörnjärn i hörnet där syllarna möts.
 
J jonaserik skrev:
Går att vrida 90 grader, men se efter först hur tiljorna är fästa i ytterväggen. Kan vara att dom håller ihop huset, det är stengrund och den kan vara väldigt ojämn och bära ojämt. Vrider du, så kanske du måste sätta kottlingar som ankras i nya tiljor och ytterväggens nedre del. Det ser ut som att det är virke till höger och lika på andra sidan. Dom kan hålla ihop hörnet, så att ta bort dom kanske inte är en bra ide. Kan du låta det vara kvar och fästa det nya i dom med balkskor och långa skruv, säkert hårt virke, så att förborra är inte fel.
Tack för svaret föresten 🙂
 
Du kan ju sätta tillbaks den friskaste av de gamla bjälkarna i mitten och fästa den ordentligt i ytterväggarna. Då får de nya golvbjälkarna stöd på mitten och behöver inte vara lika kraftiga.
 
useless useless skrev:
Du kan ju sätta tillbaks den friskaste av de gamla bjälkarna i mitten och fästa den ordentligt i ytterväggarna. Då får de nya golvbjälkarna stöd på mitten och behöver inte vara lika kraftiga.
Ja det är en idé. Dock var alla dom skarvade så då får jag göra det igen. Och stötta upp den underifrån. Men inte med en brädbit som det var gjort innan så att allt var plaskblött 😅
 
Är det stumt i botten räcker det med betongplattor och klä in en stolpe i botten med asfaltspapp, annars ett par plintar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.