Det står ett gammalt skjul på c:a 10m2 på tomten, gissningsvis byggt på 1960-talet. Golvet är murkna plankor som förmodligen någon gång legat på något regelverk men allt är förmultnat förutom bjälken på framsidan. Även panelen är åtgången på flera ställen. Enklast vore ju att riva allt och bygga nytt men jag tycker ändå det är charmigt och med dagens virkespriser.

Har nu stadgat upp med lite gamla 95x45 reglar i linje med golvets ovansida och rivit ut golvet. Under var jord, kanske resultatet av förmultningen och sen sand. Frågan är nu vad jag gör med golvet. Har några idéer men önskar råd. Det bör helst inte kosta så mycket.

A) Lägga betongplattor direkt i sanden. Risk för att det blir stående vatten. Sandnivån är lite under gräsmattan. C:a 1500kr + fogsand.

B) Lastpallar på gamla betongplattor och osb-skiva(?) ovanpå. Golvets nivå blir lite för högt mot tröskeln och lågt i tak. 1400kr för fyra skivor.

C) Lyfta upp hela boden och bygga helt ny ram underifrån av tryckt virke och lägga golvspån eller råspont. Mycket jobb och en del pengar men känns mest rätt.
 
Düsseldorff
Alternativ c om du vill ha kvar boden en längre tid.
 
Ja, det är klart. Men det var lite del av frågan. Om det är värt att investera tid och pengar i en sånt gammalt skjul.
Mätte dimensionen på den till synes friska regeln och den verkar vara 130x50. Antar att det får bli 145x45 isf för det är det enda som är NTR-A klass på.
 
A med ett lager kross under eller c.
b blir skevt väldigt fort.
 
Ok, inga lastpallar alltså.

Har nu iaf köpt 145x45 att bygga ny ram till grundstommen. Ska försöka lyfta upp i takreglarna med stöttor och klämma in den. Frågan är bara hur jag sedan fäster den i resten av skjulet. Har ju satt dit stående 95x45 att spika panelen i och det blir ju långt att skruva rakt ner igenom. Skråspika? Plattjärn och ankarskruv? Hur många isf?
 
Är inte riktigt med på hur du menar, men om jag antar att det är en 45x145 ram/syll som 45x95 stående väggreglar ska fästas i så är skråspikning en klassisk och enkel metod. Vill du underlätta så lägger du en 45x95 på flatan ovanpå ramen/syllen och skråspikar väggreglarna i.
45x95 på flatan fästs isf med 150mm spik och väggreglarna skråspikas sedan med 2-3 100mm spik.
 
Ja, det är nog inte lätt att förstå från mina knapphändiga beskrivningar. :-D

Här är en bild. Har alltså tänkt kapa den dåliga regeln i linje med den den liggande regeln som jag satt dit för att fästa panelen i.

Skadad träregel vid husgrund som ska kappas, intill en nyligen monterad liggande regel för panelmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Så du kapar den i underkant av de liggande spikreglarna?
Skråspika funkar, men kanske lite knöligt att komma åt.

Om inte boden är ett väldigt vindfång och samtidigt byggd av klent virke så den är lätt så behövs ingen eller i varje fall endast lite lätt infästning. Jag skulle nog försänka en 6x100 skruv i vart eller vartannat fack, (försänkt i spikregeln och skruvat ner i ram/syll. Gissar att det är 45x95 spikreglar så ca 50-55mm försänkning. Annars finns ju både långa feta skruvar och spik. Är ingen vän av spikbleck då de är skitfula och ofta onödiga.
 
Ah, försänkning. Det tänkte jag inte på. Tror jag kör två i varje fack för att få lite vridstyvhet. Stort tack för hjälpen.

En sista fråga då. Bör jag få upp ramen på lecablock för fuktens skull eller räcker det med betongplattor? Antar att det beror på hur tätt golv man har.
 
Generellt är det säkrare ju högre över marken, men det viktigaste är att fukt inte kan vandra in underifrån eller regna/blåsa/rinna ner på utsidan.
Så syllpapp under och skydd från utifrån inträngande vatten funkar. Om det kan tränga in vatten utifrån så det rinner ner på/under syllen så sugs det in kapillärt mellan syll och syllpapp och då agerar syllpappen badkar istället...
Betong leder fukt så då är syllpapp att rekommendera, men om det finns risk för inträngande regnvatten så är Lecablock bättre då de luftar. Med Lecablock behövs ingen syllpapp.
Med tryckt virke så går det naturligtvis att strunta i syllpappen. Om det endast är marginellt fuktig och tämligen sällan så bör det fungera länge. Är det mkt fuktigt så skjuter impregneringen upp ruttnandet 20-25 år, men förr eller senare ruttnar det.

Det är en enkel och billig byggnad, så om syllen behöver bytas om 50 år eller så förefaller mig vara helt ok, och särskilt om det inte är allt för krångligt.

Ett alt kan också vara att lägga små 22mm trallstumpar som offervirke mellan syll och betongsten. De är lätta att inspektera och byta. Vill man ha mustätt så får man nog ta fullängd under hela syllen.
 
Stort tack för ett bra svar. Då det är lite svårt att komma åt under så blev det en blandning av betongsten, lite tjockare takpappbitar och trall. Ska sätta dit 230 cm 145x45 på cc60 att lägga golv på. Får se vad det blir, kanske råspont.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.