Tänkte byta grenrör till avloppet i stugan då det börjar bli riktigt dåligt. Det är typ ett korsgrenrör med tre anslutningar uppifrån och en som leder ner i röret, syns på bilden:
hittar ingen sån koppling tänkte byta till plast. hur ska jag gå tillväga har inte bytt rör förut. tänkte kapa med tigersåg. röret kommer från badrummet på övervåningen wc. Gamla metallrör osäker på dim
hittar ingen sån koppling tänkte byta till plast. hur ska jag gå tillväga har inte bytt rör förut. tänkte kapa med tigersåg. röret kommer från badrummet på övervåningen wc. Gamla metallrör osäker på dim
Redigerat:
funderar på det med. jag blir väl tvungen att såga upp taket lite. standard dim idag e 110mm på rör va? ska man köra med skjutmuff eller? ska jag kapa sönder muffarna så jag får så mkt rör kvar som möjligt eller ska jag kapa innan muffarna?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 492 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 492 inlägg
5cm räcker gott! Kapa rakt bara precis ovan muff!
Är det 110mm gjutgärn använder du JET-koppling klass B
Annat än 110 använd Fernco 100-114mm
Kapa med tigersåg, ibland går det bäst med vanligt bimetall-blad ibland med gjutgärnsblad typ sand.
Är det 110mm gjutgärn använder du JET-koppling klass B
Annat än 110 använd Fernco 100-114mm
Kapa med tigersåg, ibland går det bäst med vanligt bimetall-blad ibland med gjutgärnsblad typ sand.
Då övre muffen på grenröret ser ut att vara sprucken röstar jag på att försöka få bort grenröret utan att börja såga över muffen. Med lite tur får du ytterligare 5cm friskt rör, med lite otur åker du på att kapa igen, men att sitta med ett för kort rör nära taket är ingen höjdare. Tung hammare eller liten slägga och en mejsel.
Hur illa läcker det? Av bilden av dömma så kommer det bli lite pyssel och knåp med lämpliga delar för att få ihop det hela med plast igen.
Hur illa läcker det? Av bilden av dömma så kommer det bli lite pyssel och knåp med lämpliga delar för att få ihop det hela med plast igen.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 492 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 492 inlägg
myrstack skrev:Då övre muffen på grenröret ser ut att vara sprucken röstar jag på att försöka få bort grenröret utan att börja såga över muffen. Med lite tur får du ytterligare 5cm friskt rör, med lite otur åker du på att kapa igen, men att sitta med ett för kort rör nära taket är ingen höjdare. Tung hammare eller liten slägga och en mejsel.
Med lite mer otur slår man lite för hårt och gjutjärnet spricker hela vägen upp till taket så man får sätta bilmejseln i taket, då är det lättare att påfresta rören mindre med tigersågen än börja slå med mejsel och hammare!
Hammare och mejsel ser jag alltid som en sista utväg när alla andra alternativ inte går att utföra. Man vet aldrig hur mycket kraft man kan applicera innan allt spricker.
5cm rör är inga som helst problem att sätta en JET eller Fernco på!
Redigerat:
Nu menade jag inte att TS skulle ta i för kung och fosterland även om du har en poäng med det du skriver. Att köra tiger där är väl knappast heller en helt riskfri operation. Om bladet nyper och stammen år dåligt förankrad och i så dåligt skick som den behöver vara för att spricka ända upp får man det resultatet med tigern med.
som tur är har det inte börja läcka ännu men är inte långt ifrån känns det som. Var rekommenderas att jag köper grejor typ byggmax eller? ska man ha nåt tätningsklet emellan muffarna och rören?myrstack skrev:
finns det grenrörskopplingar som ser ut som min gör? har inte hittat på nån bara typ med 2 grenarmyrstack skrev:Då övre muffen på grenröret ser ut att vara sprucken röstar jag på att försöka få bort grenröret utan att börja såga över muffen. Med lite tur får du ytterligare 5cm friskt rör, med lite otur åker du på att kapa igen, men att sitta med ett för kort rör nära taket är ingen höjdare. Tung hammare eller liten slägga och en mejsel.
edit: hittade denna på dahl: http://eshop.dahl.se/webapp/wcs/sto...&parent_category_rn=21466&topCategoryId=21451
står dock inte vilken storlek dubbelgrenröret har
står dock inte vilken storlek dubbelgrenröret har
Redigerat:
I beskrivningen står det 110 på den, lite svårt att se dock, är dolt i beskrivningen
Kolla även på de övergångar som finns där från PP till Gjutgärn, tex denna. krilleman rekomenderade en Jet-kopplingen men sist jag åkte på lite jobb med övergångar så körde jag denna med gott resultat. Dock är en förutsättning att du har en muff eller slätende i fint skick på ditt gjutjärnsrör. Om du inte har det funkar jet nog bättre. Bauhaus har även en billighetsvariant av denna på hyllan (Marley eller liknande) som du kan kolla på om du vill se principen.
Kolla även på de övergångar som finns där från PP till Gjutgärn, tex denna. krilleman rekomenderade en Jet-kopplingen men sist jag åkte på lite jobb med övergångar så körde jag denna med gott resultat. Dock är en förutsättning att du har en muff eller slätende i fint skick på ditt gjutjärnsrör. Om du inte har det funkar jet nog bättre. Bauhaus har även en billighetsvariant av denna på hyllan (Marley eller liknande) som du kan kolla på om du vill se principen.
Redigerat: