Hej! Jag har nyligen köpt ett parhus byggt -89 och nu är planeringen i full gång inför tillträde och renoveringar.

En fråga som vi haft när vi tittat på bilderna invändigt är vad de här "plåtlådorna" under elementen är, nu har jag förstått att det är tilluftsdon. De finns i varje sovrum på övervåningen, och jag skulle inte påstå att de är överdrivet snygga. Hur väl de löser sin funktion vet jag inte.

Ett av projekten vi har vid tillträdet är att lägga nytt golv, och jag försöker få reda på vadjag ska göra med de här donen i samband med det. Har försökt googla runt själv men blir inte riktigt klok, sen är det svårt när man bara har några bilder att gå på också.

Finns det någon anledning mer än estetiskt att byta ut de här donen i samband med golvläggning?
Vad är det jag ska leta efter för att få tag på förhoppningsvis lite snyggare tilluftsdon? Hittar bara för vägg och tak när jag söker runt.

• Vitt element och tilluftsdon under fönster i sovrum, med gardin och lampa ovanpå fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på tilluftsdonet?
Bild när plåtlocket är demonterat?

Just nu är alla bilder jag har liknande den första jag la upp, uppdaterar när jag har några som säger mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.