Hallå!
Har tänkt riva ut den fula plastmattan och våtrumstapeten i badrummet. Men vad jag förstått så måste man byta ut golvbrunnen om den är äldre än 1990, Huset är byggt 1986.
Kan jag bila golvet aldeles vid brunnen eller måste jag bila upp hela golvet?
Vad kan ett sånt jobb kosta, borde väl vara gjort på nån dag. Eller kan man göra det själv?
Ska inte ha nån duschhörna utan jag ska ha kvar mitt befintliga badkar då det bara är 1,5 år gammalt. Ska måla fronten svart bara.

C
Frepp skrev:
Kan jag bila golvet aldeles vid brunnen eller måste jag bila upp hela golvet?
Nej, bila runt golvbrunnen bara.
Vad kan ett sånt jobb kosta, borde väl vara gjort på nån dag. Eller kan man göra det själv?
Klart man kan göra det själv, om man vet vad man gör.
Tänk på att det är flera moment - bila bort, byta brunnen, gjuta igen. Om du har tur så hittar du någon som kan fixa alla momenten, annars får du ta in både röris och golvis.

Själva gjutningen ska nog inte vara någe problem, har lite gjutningsjobb i ryggen. Men bila däremot är jag grymt osäker på. Och med tanke på att det är i en lägenhet så är det nog klokast att anlita nån som kan.
Tror ni man klarar sig på 5000:-
Ska försöka hålla nere kostnaden då köket vart lite dyrare än planerat. :-/

Det borde räcka för att få golvbrunnen bortbilad. Viktigast är att skona övriga rör runtom så de inte spricker. Viktigt alltså att det görs ordentligt.

C
Frepp skrev:
Och med tanke på att det är i en lägenhet så är det nog klokast att anlita nån som kan.
Är det lägenhet (bostadsrätt antar jag) kommer frågan i lite annan dager. Fasta rörinstallationer tillhör fastigheten vilket betyder att 1) De får inte mixtras med utan föreningens tillstånd 2) De ligger normalt under föreningens underhållsansvar vilket innebär att föreningen bör göra/bekosta jobbet. Så det kanske slutar med att det blir "gratis" för dig...

Mod: Dock vet jag att många föreningar friskriver sig ansvar för just golvbrunnar. Kolla stadgarna.

Det är som sagt föreningens ansvar. Men om anledningen till att brunnen skall bytas att du skall göra en underhållsåtgärd i bardummet, så är det stor risk att föreningen säger: "klart vi skall byta ut brunnen, det ligger i får periodiska underhållplan, vi gör det någongång mellan 2040 och 2045". Och så länge vill du nog inte vänta.

I 9 fall av 10 ligger avloppsgrodan på bostadsrättsinnehavaren. Alla rör fram till stående stam brukar gälla.

Föreningens har godkännt att jag fixar badrummet men dom bekostar ju inte bytet av brunnen.
Dock så sa han som är fastighetsansvarig att jag inte behövde byta brunnen om jag inte ville. Hmmmm, vad kan eg hända om jag struntar i det och bara kör på?
Blir jag tvungen att bekosta bytet av brunnen i ett senare skede, exempelvis vid försäljningen.
Om man nu skulle villa det får man lägga in ny plastmatta utan att byta brunn, eller gäller det bara kakel. Kan inte riktigt förstå det viktiga i det hela.

Frepp skrev:
Om jag förstår domhär bestämmelserna rätt så behöver inte brunnen bytas om den rengörs noga och tätskiktet apliceras rätt.
[länk]
Det mest intressanta i den texten var "Begär därför bindande garanti av Din tätskiktsleverantör med hänsyn till tätskiktskonstruktion och aktuell golvbrunn"

- Hej, jag heter Pelle och ska renovera mitt badrum själv. Kostar väl 40 papp men byta golvbrunn tänkte jag skippa, betong och sånt serru! Kan du vara bussig och skicka mig en garanti bara på hur jag ska göra och att ni står för fiolerna om nåt blir galet?
- Jajamen, den skickar jag redan idag.

Bricky skrev:
Det mest intressanta i den texten var "Begär därför bindande garanti av Din tätskiktsleverantör med hänsyn till tätskiktskonstruktion och aktuell golvbrunn"

- Hej, jag heter Pelle och ska renovera mitt badrum själv. Kostar väl 40 papp men byta golvbrunn tänkte jag skippa, betong och sånt serru! Kan du vara bussig och skicka mig en garanti bara på hur jag ska göra och att ni står för fiolerna om nåt blir galet?
- Jajamen, den skickar jag redan idag.
;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.