Hej,

Har ett fast 3 glasfönster (träkärna med aluminium beklädd utsida). Olycka inträffade tyvärr i samband med lek och yttersta glasskivan blev krossad 😔
Vet någon om man behöver köpa hel 3 glas kasett eller kan man bara byta ut yttersta glas skivan som krossats?

För att göra situationen värre väntas slutbesiktning om några dagar 😬. Kan byggnaden godkännas om man plockar ut yttersta skivan och enbart har två helt intakta innersta glasskivor?

Snabba svar uppskattas för att lätta på ångesten 🙈
 
Besiktningsmannen kommer ju att se att det fattas den yttersta rutan så det är lika bra att spela med öppna kort.
Om du bara byta yttersta rutan så kommer du inte få det tät mot resten av glaskassetten och det kommer säkert imma och skit emellan. Bäst att byta hela kassetten.
 
Man byter hela kasetten.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Besiktningsmannen kommer ju att se att det fattas den yttersta rutan så det är lika bra att spela med öppna kort.
Om du bara byta yttersta rutan så kommer du inte få det tät mot resten av glaskassetten och det kommer säkert imma och skit emellan. Bäst att byta hela kassetten.
Misstänkte också att det blir bäst om hela kasetten byts.

Tänkte inte plocka bort yttersta skivan för att dölja något för besiktningsmannen. Tänkte mer om kasetten inte kan bytas ut innan besiktningen (ont om tid), kan byggnaden ändå anses som inflyttningsklart med 2 intakta glasskivor och yttersta skivan bortplockad? Självklart kommer besiktningsmannen skriva i sitt protokoll att rutan behöver bytas. Men anses det vara tillräckligt stort för att man inte ska kunna få flytta in?
 
Denne kommer inte att skriva något om fönstret, det tillhör inte bygget, bara tala om det är. Som sägs, om det är en isolerglas ytterst och 1-glas på insidan. Är det plats för persien mellan glasen. Då är s.k 2 + 1 fönster. och isolerglaset ytterst är i ett stycke och bytas hela.
 
J jonaserik skrev:
Denne kommer inte att skriva något om fönstret, det tillhör inte bygget, bara tala om det är. Som sägs, om det är en isolerglas ytterst och 1-glas på insidan. Är det plats för persien mellan glasen. Då är s.k 2 + 1 fönster. och isolerglaset ytterst är i ett stycke och bytas hela.
Var ganska säker på att man går igenom fönsterrutor på en slutbesiktning…eller har jag kanske läst fel?

För övrigt finns inte plats för persienner mellan glasen….
 
A Adam.jn skrev:
Var ganska säker på att man går igenom fönsterrutor på en slutbesiktning…eller har jag kanske läst fel?

För övrigt finns inte plats för persienner mellan glasen….
Då är det kanske en 3-glas kasset och måste då btyas till en ny kasset. mär av den och ring några glasmästare och fråga. Dom brukar kunna byta på plats då det är ett fast fönster. Hoppas att det inte är 2 meter upp på utsidan. Då behövs en ställning, fråga om det med.
 
J jonaserik skrev:
Då är det kanske en 3-glas kasset och måste då btyas till en ny kasset. mär av den och ring några glasmästare och fråga. Dom brukar kunna byta på plats då det är ett fast fönster. Hoppas att det inte är 2 meter upp på utsidan. Då behövs en ställning, fråga om det med.
Yes, hela kasetten kommer få bytas. Surt så klart, men finns inget att göra något åt det som redan har skett.
Mest oroad dock över utfallet på en slutbesiktning. Men du menar alltså att besiktningsmannen inte kommer att ”bry” sig om fönstret?
 
A Adam.jn skrev:
Yes, hela kasetten kommer få bytas. Surt så klart, men finns inget att göra något åt det som redan har skett.
Mest oroad dock över utfallet på en slutbesiktning. Men du menar alltså att besiktningsmannen inte kommer att ”bry” sig om fönstret?
Bara förklara eder olycka, det var ju helt förut, hen kanske gör en anteckning och då ska det stå att ni ska byta. Det är inget som byggentrpernären ska stå för. Helt privat del. Lycka till med besiktningen.
 
  • Gilla
Adam.jn
  • Laddar…
Det bör dessutom vara ett försäkringsärende så se till att anmälan är gjord och att fönsterbyte är beställt.
 
Kanske TS har en drulleförsäkring, bruka ingå i en husförsäkring.
 
Ja, om välja till detta moment och betalar extra.
 
Jo, har hemförsäkring med ansvarsskydd så det täcker oavsiktlig skadegörelse på annans egendom. Har dock inte drulleförsäkring som täcker skadegörelse på sin egna egendom.
Så frågan är vems egendom bygget räknas. Om det räknas som byggentreprenörens innan slutbeskedet kommer mitt försäkringsbolag stå för det. Räknar de som min egendom och jag inte har någon drulleförsäkring får jag väl stå för hela kostnaden, eller? 😬
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.