Har jordvärme som uppvärmning till min villa 1 plan, 132 kvm.
Värmepump NibeFighter 1115.
Enbart golvvärme som uppvärmning.
Nu har köldbärardifferensen skenat iväg så värdet mellan köldbärare in & ut är väldigt stort.
Kontaktade en rörfirma jag brukar anlita om detta.
Per telefon sa de då att det är någon givare som det är fel på.
Felet skulle inte vara något som påverkar, men jag har fått väldigt varmt i huset.
Dragit ner på läget på värmepumpen och alla termostater inomhus.
De sa också att då värmepumpen är så pass gammal, 14 år, så skulle det inte finnas möjlighet att byta givare.
Hur skulle ni ha gjort i detta läge, byta värmepumpen eller rådfråga annan firma ?
Värmepump NibeFighter 1115.
Enbart golvvärme som uppvärmning.
Nu har köldbärardifferensen skenat iväg så värdet mellan köldbärare in & ut är väldigt stort.
Kontaktade en rörfirma jag brukar anlita om detta.
Per telefon sa de då att det är någon givare som det är fel på.
Felet skulle inte vara något som påverkar, men jag har fått väldigt varmt i huset.
Dragit ner på läget på värmepumpen och alla termostater inomhus.
De sa också att då värmepumpen är så pass gammal, 14 år, så skulle det inte finnas möjlighet att byta givare.
Hur skulle ni ha gjort i detta läge, byta värmepumpen eller rådfråga annan firma ?
Jag skulle beställt nya givare och isolertejp från JS Energi och bytt själv: https://jsenergi.com/reservdelar-ni...086-temperaturgivare-till-nibe-varmepump.html Har du förresten kollat smutsfiltret på kalla sidan?
Tack för tipset! Jag är tyvärr helt okunnig vad gäller detta system. Hur kan jag veta att det är just givaren som det är fel på, och vilken/vilka ? Upplevde rörfirman lite nonchalant.
Var sitter smutsfiltret, och hur rengörs det ?
Fick aldrig ngn genomgång vid husköpet.
Var sitter smutsfiltret, och hur rengörs det ?
Fick aldrig ngn genomgång vid husköpet.
När det gäller givarna på kalla sidan kan man ofta se om värdena är rimliga eller ej. KBin ska gärna ligga 3° över KBut och ligga runt ±0 °C . Eftersom det blir frost där de sitter händer det att givarna går sönder/spricker. Smutsfiltret på kalla sidan sitter som regel i påfyllnadskopplet under isoleringen. Man får ta bort isoleringen, sätta på ett litet handtag och vrida 90° för att kunna öppna filtret med en skiftnyckel. Borde stå i installationsmanualen. NIBE har bra användar- och installationsmanualer att ladda ner från deras sajt. När är din 1115 tillverkad?
KBin 7° verkar rimligt nu i september. KBut 50 ?? -11° ?? Den givaren behöver bytas ut.
Då är värmepumpen tillverkad runt sommaren 2007 och följande manual gäller: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/11138/031050-2.pdf
Då är värmepumpen tillverkad runt sommaren 2007 och följande manual gäller: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/11138/031050-2.pdf
Vilket jäkla trams av din röris. Klart att det finns en givare att få tag i, annars kan man också göra en på egen hand av lämpligt ntc motstånd.
Har själv en Nibe 1230 från år 2006 som jag fått byta KB givare på. Nu är det dags igen. Dom har ord om sig att hålla dålig kvalité.
Givarna påverkar inte inomhustemperaturen annat än om KB-in går under gränsvärdet för kompressorstart.
Så bryr du dig inte så kan du låta det vara.
Har själv en Nibe 1230 från år 2006 som jag fått byta KB givare på. Nu är det dags igen. Dom har ord om sig att hålla dålig kvalité.
Givarna påverkar inte inomhustemperaturen annat än om KB-in går under gränsvärdet för kompressorstart.
Ja den givaren är för allt på dåtidens värmepumpar. Enkelt och bra. Var man bor i landet spelar ganska liten roll för bergvärme om berggrunden är lämplig dvs. Lite djupare borrhål i norr för det är ett större energiuttag från berget.
MathiasS skrev:
Tack, ska ringa annan firma o beställa ny givare !M MagHam skrev:Vilket jäkla trams av din röris. Klart att det finns en givare att få tag i, annars kan man göra en på egen hand av lämpligt ntc motstånd.
Det är jordvärme som är kopplat till denna värmepump, inte bergvärme.J Josth skrev:
Ska beställa ny givare och ringa annan firma. Upplever att denna firma är väldigt nonchalant mot kunderna. Den personen jag pratar med som har hand om just värmepumpar låter väldigt ointresserad.
Undrar bara varför det helt plötsligt blev så väldigt varmt i huset ?
Det var så jag upptäckte denna stora differens mellan köldbärarna.
De kan ju vara så att utomhusgivaren (och eller inomhusgivaren om du har sådan) också ger värmepumpen fel värde. Då påverkas börvärdet för framledningstemperaturen till radiatorerna.U ullak40 skrev:
Men, som sagt, den gör det inte av felvisning på köldbärartemperaturen.
Hur kollar jag det, vilken givare som är trasig. Utomhustemp stämmer på värmepumpen mot termometer. Inomhusgivare vet jag ej om det finns eller var den sitter ?
Fick väldigt dålig info överhuvudtaget när jag köpte huset. Frågade var jordvärmeslangarna låg, och då svarade han väldigt trevande.
Finns annat att anmärka på också, men det hör inte till detta ämne.
Fick väldigt dålig info överhuvudtaget när jag köpte huset. Frågade var jordvärmeslangarna låg, och då svarade han väldigt trevande.
Finns annat att anmärka på också, men det hör inte till detta ämne.
Det finns en givare för framledning också, dvs vattnet ut från värmepumpen på väg mot element/golvvärme.
Om du mäter temperaturen på det röret när så ska det stämma med värdet som heter Vbf. Värmebärare fram.
Om den är knas kan det bli varmt...
Om du mäter temperaturen på det röret när så ska det stämma med värdet som heter Vbf. Värmebärare fram.
Om den är knas kan det bli varmt...