8 396 läst · 3 svar
8k läst
3 svar
Byta garageport, ta bort soptunneskåp på garage och dessutom ersätta murken syll
Skall byta garageport eftersom min gamla vipport är riktigt sliten. Samtidigt fimpar jag det gamla soptunneskåpet och gör garageporten något bredare(breddar från 227 till 250)
Garaget ligger på en platta och trät som ligger mot plattan på båda sidorna om porten och under soptunneskåpet är riktigt dåligt. Syllen under skåpet är nästan helt bortmurknad.
Eftersom jag tar bort sopskåpet och syller är rutten blir det ju att jag bygger en helt ny vägg på ena sidan om garageporten. Vad bör man tänka på?
Detta är min plan:
1. Lägga syllisolering och skruva fast ny syll med expanderskruv.
2. Spika nya reglar och ett par kortlingar.
3. Häfta vindskydd utvändigt (papp eller asfaltboard) - hur lägger man den upptill och framför allt nertill? viker man den åt nåt håll eller bara häftar den i syllen?
4. isolera mellan reglarna och sätta byggplast invändigt - samma fråga här som på 3
5. sätta spikläkt och panel
6. sätta gips
Då den nya garageporten kommer vara något bredare än nuvarande kan jag ju bygga upp ett nytt ramverk en bit utanför till den och sen bara riva den gamla när den nya skall in.
Regeln som ligger närmast garageöppningen ligger ju inte an mot syllen utan direkt mot plattan, skall jag lägga syllisolering under den, eller behandla på något sätt?
Garaget ligger på en platta och trät som ligger mot plattan på båda sidorna om porten och under soptunneskåpet är riktigt dåligt. Syllen under skåpet är nästan helt bortmurknad.
Eftersom jag tar bort sopskåpet och syller är rutten blir det ju att jag bygger en helt ny vägg på ena sidan om garageporten. Vad bör man tänka på?
Detta är min plan:
1. Lägga syllisolering och skruva fast ny syll med expanderskruv.
2. Spika nya reglar och ett par kortlingar.
3. Häfta vindskydd utvändigt (papp eller asfaltboard) - hur lägger man den upptill och framför allt nertill? viker man den åt nåt håll eller bara häftar den i syllen?
4. isolera mellan reglarna och sätta byggplast invändigt - samma fråga här som på 3
5. sätta spikläkt och panel
6. sätta gips
Då den nya garageporten kommer vara något bredare än nuvarande kan jag ju bygga upp ett nytt ramverk en bit utanför till den och sen bara riva den gamla när den nya skall in.
Regeln som ligger närmast garageöppningen ligger ju inte an mot syllen utan direkt mot plattan, skall jag lägga syllisolering under den, eller behandla på något sätt?
Produkter som diskuteras: "expanderskruv"
Expanderskruv
Expanderskruvar är speciellt utformade för att hantera tunga belastningar. De har unika gripvingar som expanderar när skruven dras åt, vilket skapar en stor yta som fördelar belastningen jämnt. Detta innebär att skruven kan bära mer vikt än
Läs mer
Jag antar att det står några väggreglar på syllen. Knackar du bort den så trycks väggen ner och du får inte in den nya syllen. Jag gjorde så att jag skruvade en bit av 45*70 regel på varje väggregel och lyfte lite med en domkraft så att syllen blev fri. Tog sen en tigersåg och kapade bort ca 50 cm av syllen under varje regel och ersatte den men en ny 50 cm bit. Det blir lite lappande med allt fixeras med expaderbult och ytterligare regel ovanpå skarvarna på syllen. bra mycket bättre än det var från början.
Jag byggde en ny ram för den nya garageporten runt den gamla - satte in nya stolpar på var sida och ny balk ovanpå - det bökades lite med domkrafter här också men till slut började den gamla öppningen att vingla och det var ju ett bra tecken .
Jag byggde en ny ram för den nya garageporten runt den gamla - satte in nya stolpar på var sida och ny balk ovanpå - det bökades lite med domkrafter här också men till slut började den gamla öppningen att vingla och det var ju ett bra tecken .
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Byta panel på garageport?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Byta garageport. Vad ska man tänka på.
Fönster & Dörrar -
Byta lås/handtag på gammal garageport
Fönster & Dörrar -
Byta Låscylinder till garageportar, hjälp att identifiera Låscylinder
Fönster & Dörrar -
Byta styrrulle på garageport