Hej! Jag håller på att planera för att isolera mitt dubbelgarage på 7x8 m. Garaget är förberett för 95 mm isolering, men dock är garageportarna av modell Hörmann EPU40 med 20 mm isolering, vilka ska ha ett u-värde på 2 av vad jag kan läsa mig till. Borde jag byta portarna, eller är det onödigt?

Jag kommer tillsvidare använda garaget framförallt som förråd, då vi har dåligt med förrådsutrymmen inne i huset, så jag vill att det ska vara torrt. Vet inte riktigt hur varmt jag kommer behöva ha det, men säg 12-15 grader.

Tomture61
F fsml2 skrev:
Hej! Jag håller på att planera för att isolera mitt dubbelgarage på 7x8 m. Garaget är förberett för 95 mm isolering, men dock är garageportarna av modell Hörmann EPU40 med 20 mm isolering, vilka ska ha ett u-värde på 2 av vad jag kan läsa mig till. Borde jag byta portarna, eller är det onödigt?

Jag kommer tillsvidare använda garaget framförallt som förråd, då vi har dåligt med förrådsutrymmen inne i huset, så jag vill att det ska vara torrt. Vet inte riktigt hur varmt jag kommer behöva ha det, men säg 12-15 grader.
Taksjutport är ingen billig investering och 20 mm isolering är torftigt .
Håller själv 15-16 gr och har självdrag + LLVP + avfuktare + kan avläsa temp/RH på distans .
Min slagport i trä är för 18 gr , tror det är 47 mm isolering . Är absolut det som kyler ned garaget duktigt .

Vet ej hur många dörrar ditt garage har , gångdörr tex.
Du kanske kan tilläggsisolera dina taksjutportar tillfälligt om du ej behöver öppna dessa .

Det är två portar av samma modell, en dörr och ett fönster. Har dålig koll på u-värden för dörr och fönster, men gissar att värmeförlusterna kommer vara betydligt större genom portarna. Skulle i princip klara mig med att använda en port, men samtidigt lite trist att ha en port som tilläggsisoleras så att den inte går att använda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.