J
Hej har en gammal vridströmbrytare (torktumlare) som jag vill byta ut mot en enkel på/av brytare.
Vridbrytare är av läget kl 12 och på kl 3

Jag har köpt en schneider https://www.bauhaus.se/trend-stromstallare-2-pol.html

Jag kan inte få fram någon info om den gamla vridbrytare så att jag vet hur jag skall koppla den nya.

Jag tror svart kabel skall till L
Brun till N
Vit och gul till respektive X

Bilderna är på den gamla vridströmbrytaren ;)

• Gammal vridströmbrytare med synliga ledningar och anslutningar i väggmontering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vridströmbrytare med kopplade kablar och synliga märkningar inne i eluttaget.
    Skapa konto
Detta liknar en brytare från Kraus-Naimer och då bör du hitta information om den om du ser modellbeteckningen. Men det är inte så mycket att läsa. Strömbrytaren bör ha en slutande funktion mellan 1-2 medan anslutningarna på 3 och 5 är två andra faser som inte används. Kan det stämma om du följer upp dessa ledare?

Vad är det förresten för fel på denna att den behöver bytas?

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Jag har skruvat bort den nu så jag kunde läsa på baksidan.

Står Kraus-Naimer C10.

Anledning till byte är att "face" plattan och vredet har suttit i ca 30 år och ser riktigt taskigt ut. Tänkte därför byta till något modernare och fräschare.

Jag ser också att den bruna sladden kommer ifrån torktumlare som nisse som installerade kapat stickproppen ifrån.

Är det inte 3- faser som bryts i vridbrytarn?
En del äldre torktumlare var kopplade på 400 V 2- faser. Nollan går inte genom brytarn.
Här skulle man vilja mäta spänningen först.

Bara en fas är använd i de nya tumlare nolla är kopplad i bakgrunden .

Redigerat:
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Utifrån det du skrev ang. 1-2 är slutande då låter det som svart (5) är nollan och vit (3) är fas.

Har jag förstått det rätt?

J
Torktumlare är förresten modern ca 1år gammal om det spelar roll.

Tumlarens kapade sladd har bara brunn som går till 3 i vridbrytaren.
Den blåa sladden är kopplade i bakgrunden till husets blåa nolla som Leif påpekade

Redigerat:
J janerik12 skrev:
Utifrån det du skrev ang. 1-2 är slutande då låter det som svart (5) är nollan och vit (3) är fas.

Har jag förstått det rätt?
Nej du ska koppla gul och brun genom din nya brytare. Svart och vit som också är faser ska du isolera var för sig och lägga in i dosan. Gör du så och inte rör något annat där så har kan du inte orsaka något felaktigt.

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
OBS det finns ingen nolla i brytarn den är 3- fas 400 V
Nollan finns i blå kabel kopplad " tomtehatten"

GK100 har rätt.

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
OK GK100 och Leif vill bara dubbelkolla det ni säger.

Jag skall alltså använda separata tomtehattar för vit och svart.

Koppla gul och brunn til strömbrytaren där pilarna visas.

Korrekt?

• En nätadapter utan lock med synlig grön kretskort och anslutningsschema.
    Skapa konto

Bästa svaret

Gul till L och brun till pilen rakt nedanför. Vit och svart med separat hatt eller U-båt eller något liknande.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
J
Super GK100! Jag fixar det.

Dum fråga men att tokisen har 3 proppar i elskåpet och om jag förstår det rätt jag bara använder en fas nu i nya brytaren uppstår det några problem?

Är det dumt att göra detta bytet som vi har diskuterat?

Det är ingen dum fråga och jag ser inga problem med att göra bytet som du tänkt, det blir helt ok så.

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Tack så mycket för er hjälp :D

Den gamla brytarn har industri kvalité med glidande kontakter som är självrensande!
Du har bytas ner dig i kvalité med minst en faktor 10 men den är ju snyggare. ;)

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
J
Hmm Leif du hade istället byt bara face plattan och vredet men låtit Kraus-Naimer sitta kvar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.