Hej!
Jag har ett golvvärme med en termostat från stenåldern, se bild.
Själva golvvärmen funkar bra men jag tänkte byta den till en "smartare".
Är det någon som har bytt en en sån förr den till något riktigt bra, och så fall vd?
Hur tar man loss locket utan att sabba det?
mvh
Per
Jag har ett golvvärme med en termostat från stenåldern, se bild.
Själva golvvärmen funkar bra men jag tänkte byta den till en "smartare".
Är det någon som har bytt en en sån förr den till något riktigt bra, och så fall vd?
Hur tar man loss locket utan att sabba det?
mvh
Per
Vad menar du med smartare, fungerar det inte bra nu då. Det med s,k. smartare på allt i ett hus, som verkar som en trend i Sverige nu. Allt ska det vara elektronik för. Sen vad styr den i dag, en VP för ingjuten golvvärme eller element.
Du kan ju byta själva termostaten som sitter på fördelaren, alltså strunta i den här dosan. Vill du kunna styra i rummet utan mobilen kanske det är lättare att byta den här dosan
När det gäller hur du får bort den skulle jag leta efter skruv på undersidan eller försöka lyfta bort vredet och titta under.
Jag har bara haft ett eget hus (som visserligen har golvvärme) så ge mig inte skulden för några trasiga delar 😅
När det gäller hur du får bort den skulle jag leta efter skruv på undersidan eller försöka lyfta bort vredet och titta under.
Jag har bara haft ett eget hus (som visserligen har golvvärme) så ge mig inte skulden för några trasiga delar 😅
Hej!J jonaserik skrev:
Tänkte mer på att kunna reglera den med till exempel app eller Home Assistant. Vet ej vad de har gömt i klinkersgolvet men elburen är den.
Japp. Man kan ta loss vredet men det finns inget där. De sitter säkert som en klämma men jag vill veta var man trycker till den, så att jag inte gör det på fel ställe.E etompau skrev:
Finns där inga skruvar så är det väl något snäppfäste på kåpan. Tryck på sidorna och dra kåpan utåt, kolla efter anvisningar där en skruvmejsel kan öppna någon låstunga.S sigge1000 skrev:
OK då är det en termostat kanske med en givare i golvet. Den är av äldre sort och bara för ON/OFF och att då försöka med en annan är att gå över ån efter vatten. Den kan även vara för att känna lufttempen i rummet och reglera efter det. Du får lossa på locket och se om en separat givare är inkopplad ( då golv ).S sigge1000 skrev:
Farstatjej90 skrev:
Hököga!Farstatjej90 skrev:
Det gick att pilla upp den.
Återstår att se om man kan göra något fiffigt.
Stort tack för hjälpen.
mvh
Per
Klicka här för att svara