Jag har ett äldre värmesystem i villan jag köpte för sex år sedan. Den ursprungliga oljebrännaren är bortkopplad och är ersatt med elpatron som värmer vattnet som sedan går i rör till en fläkt. Denna fläkt blåser ut uppvärm luft i ventiler längs med golvlisten i ytterväggarna - i hela huset. Värmen (temperaturen på utgående luft) styrs av en termostat som sitter centralt i huset. När temperaturen utomhus ändras så tar det flera dagar (4-5) för värmesystemet att anpassa sig. Vi har satt termostaten på 20 grader men i praktiken pendlar värmen mellan 18 och 22 grader - beroende på utetemperaturen. Att byta värmesystem är inte aktuellt. Kan det vara läge att byta termostat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon skrev att i vårt avlånga land går det omkring människor som Du som fixar allt, frågan är var Du bor någonstans? Jag vill ha Dig till granne Du makalösa kille. Grattis till en enastående renovering och till ditt trevliga författande. Lycka till med vedpanna säger en som kört vedpanna i tolv år o inte ångrat en sekund.
mvh P-Å i Småland
mvh P-Å i Småland
Det finns ju en shunt på den gamla pannan som skiftar om melln att värma kranvatten resp vatten till värmefläkten. Saken är den att jag inte ska bo i huset särskilt många år så jag vill hålla nere kostnaderna på kort sikt.Isaksmala skrev:
Det låter som om reglersystemet bara styr på innertemperaturen, det är det sämsta av alla automatikstyrningar, det blir som du skriver stora svängningar på innertemperaturen.H Hogebo skrev:Värmen (temperaturen på utgående luft) styrs av en termostat som sitter centralt i huset. När temperaturen utomhus ändras så tar det flera dagar (4-5) för värmesystemet att anpassa sig. Vi har satt termostaten på 20 grader men i praktiken pendlar värmen mellan 18 och 22 grader - beroende på utetemperaturen. Att byta värmesystem är inte aktuellt. Kan det vara läge att byta termostat?
Utan att veta vad det är för reglersystem idag så är det svårt att ge tips.
Generellt så vill man styra framledningstemperaturen med hjälp av utegivare och framledningsgivare. För på så sätt så kan framledningen sänkas/höjas innan temperaturen inne hinner ändras.
Shunt för att skifta mellan värme och kranvatten tror jag inte på. Det finns en pump vid eller på pannan, går den konstant eller stannar den när du ställer termostaten på min och går när dito är på max.H Hogebo skrev:
Nåväl, oavsett vad jag har så har jag fått svar på min ursprungliga fråga. Dvs. att det hjälper inte att byta den gamla termostaten i hallen.J jonaserik skrev:
Blir ju lite mindre gissningar om du talar om vilken panna du har.
Varmvattnet brukar värmas på tre olika sätt. kopparkärl i pannan, kopparslinga i pannan eller en värmeväxlare inbyggd i pannan.
Har du möjlighet att sätta en begagnad pelletsbrännare för 3000-4000 i pannan kan du på billigare uppvärmning om du bor i södra Sverige. Brännaren kanske i bästa fall höjer värdet på huset. Inga husspekulanter är intresserade av att betala miljöpartiets elpriser. Elpriserna ser ut att stiga ytterligare genom stor subventionerad försäljning av elbilar och volvos projekterade batterifabrik i Göteborg.
Varmvattnet brukar värmas på tre olika sätt. kopparkärl i pannan, kopparslinga i pannan eller en värmeväxlare inbyggd i pannan.
Har du möjlighet att sätta en begagnad pelletsbrännare för 3000-4000 i pannan kan du på billigare uppvärmning om du bor i södra Sverige. Brännaren kanske i bästa fall höjer värdet på huset. Inga husspekulanter är intresserade av att betala miljöpartiets elpriser. Elpriserna ser ut att stiga ytterligare genom stor subventionerad försäljning av elbilar och volvos projekterade batterifabrik i Göteborg.
Redigerat:
Det finns kanske redan idag en utegivare men som är trasig.
Om det inte finns någon utegivare så kan det kanske gå att koppla in en.
En utegivare kostar någon hundralapp. 2-500kr
En ny reglercentral kostar någon tusenlappar. 3-5000kr
Om det inte finns någon utegivare så kan det kanske gå att koppla in en.
En utegivare kostar någon hundralapp. 2-500kr
En ny reglercentral kostar någon tusenlappar. 3-5000kr
Bästa svaret
Det här är special och inget shuntat system. Satchwell varmluftsystem från 60-talet använder rumstermostaten för att reglera vattenpumpens hastighet till värmeväxlaren som framställer varm luft.
Så allt snack om utegivare och reglercentraler för 3000 kan ni glömma
Så allt snack om utegivare och reglercentraler för 3000 kan ni glömma
Vid närmare eftertanke kanske det skulle fungera med en dubbelstyrning. Väggtermostaten ställs i på hög temperatur. En traditionell utegivardriven shuntstyrning monteras på pannans shunt och skickar lagom varmt vatten till systemets originalpump som då går hela tiden. Framgår inte om originalpumpen går onoff eller har hastighetsreglering av något slag. Går väl att undersöka.