Hej
I vår lägenhet från 1935 är det gamla dosor i metall i putsad tegelvägg. Det är nya ledare med jord draget sedan tidigare. Se bild.
Nu under en renovering av ett rum funderar vi på att ersätta dosorna mot moderna sådana men behålla metallrören.
Vilken dosa är lämplig att ersätta med?
Är det svårt att göra detta med ledarna fortfarande i rören?
Hur hanterar man bäst anslutning av metallrören i nya dosan?
Tack på förhand.
Magnus
I vår lägenhet från 1935 är det gamla dosor i metall i putsad tegelvägg. Det är nya ledare med jord draget sedan tidigare. Se bild.
Nu under en renovering av ett rum funderar vi på att ersätta dosorna mot moderna sådana men behålla metallrören.
Vilken dosa är lämplig att ersätta med?
Är det svårt att göra detta med ledarna fortfarande i rören?
Hur hanterar man bäst anslutning av metallrören i nya dosan?
Tack på förhand.
Magnus
Medlem
· Västernorrland
· 10 863 inlägg
Vad är det för dimension på dosorna då? Istället för att knacka sönder hela väggen så kanske man kan använda rot dosor och vara lite kreativ. Kapa botten på dem och kanske få in dem på nåt vis.
Jag behöver ändå åtgärda putsen så att göra plats för en ny dosa är inte ett problem. Men ja någon form av ROT-dosa är väl lämplig.S Stefan1972 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 425 inlägg
Ja jag vill slippa fästklor men nu funderar jag på denna lösning istället https://www.elko.se/tillbehor/dosclips-article1723-529.html
Dock är en dosa deformerad så den vill jag helst byta. Se bild. Så frågorna angående ett byte ovan kvarstår.
Dock är en dosa deformerad så den vill jag helst byta. Se bild. Så frågorna angående ett byte ovan kvarstår.
Knacka upp, sätta lämplig dosa, putslaga. Lite småbökigt jobb, kräver både elektriker och murare, om du inte putsar själv.