Rappala, en mycket bra beskrivning på problematiken med FLVP!

Det finns liksom inga perpetuum mobile, varken inom termodynamiken eller mekaniken.

Mikael_L
Ditt resonemang om fasövergångar mellan vattenånga och is är,
som du så försynt påpekar, helt teoretisk.

På något sätt måste du ju transportera bort all is du skapar.
Det traditionella sättet är att smälta den till flytande form, dvs vatten,
så den rinner bort. Och då är du tillbaka på ruta ett, eller hur.
Om du inte vill bo i en glaciär förstås :)
 
B
Hur kommer det sig att i alla dessa diskussioner handlar det bara om kronor och ören... Det är alldeles för lite fokus på komforten...

Vi tenderar att lägga massa pengar på fint kakel och golv. Men när det kommer till klimatsystemet handlar allt bara om pengar?

Ftx är helt outstanding när det gäller innekomforten, glöm inte det... Det är lätt värsta några extra 10 tusen...

Vi kör gammal ftx +bergvärme är fruktansvärt nöjd, bättre blir det med nytt ftx aggregat.
 
Boan skrev:
Hur kommer det sig att i alla dessa diskussioner handlar det bara om kronor och ören... Det är alldeles för lite fokus på komforten...
Kanske för att vi med FLVP, moderna tilluftsventiler, välisolerade fönster och golvvärme inte upplever några som helst problem med komforten. Det är en non-issue, helt enkelt.
 
En aspekt som är viktig för mig är att med FTX så har man flexibilitet. Man kan byta energiform väldigt enkelt. Skulle man tröttna på sin FLVP eller om den går sönder (vilket jag har hört händer, har haft ett par själv) så blir det så svårt att skaffa några alternativ.

FTX går att kombinera med pellets, ved, fjärrvärme, solceller, luftvatten vp osv...

Den länkade rapporten antar ett visst läckage för sina beräkningar som handlar om energieffektiviteten - var det syftet när det länkades till den?
 
Det finns två typer av FLVP:
1. Dom gamla/billiga som kyler luften till några plusgrader. Där har ni rätt att det mest handlar om värmeåtervinning.
2. Dom moderna som ComfortZone och Nibe F750 som kyler luften till -15C. Som Mikael_L säger ger detta mycket mer energi vid fasomvandligen. Och KnockOnWood det är inte bara i teorin! ComfortZone har funnits i massor av år och fungerar kanon! Nibe har "kopierat" Comfortzone sedan några år tillbaka med F750. Isen som bildas avfrostas med jämna mellanrum genom att kompressorn stannar ett par minuter (går snabbt eftersom den varma inomhusluften smälter isen snabbt).

Resonemanget att lika mycket utomhus-luft måste komma in i huset som FLVP pumpar ut stämmer ju men eftersom frånluften kyls till -15C blir det bara en förlust dom dagar då utetemperaturen är lägre än -15C (då behövs värmepatronen). I dom flesta delarna av landet betyder det att 99% av årets dagar producerar FLVPen relativt billig energi. Sen behöver man ju ändå ventilera huset även om man har en annan energikälla.
//Jonas
 
Eftersom TS idag har som jag förstår det FTX+elvärme ser jag följande alternativ:
1. Ny FTX. Investering ca 30kkr. Minimal energibesparing.
2. Ny FTX + tex bergvärme. Investering ca 150kkr. Stor energibesparing.
3. Ny "bra" FLVP. Investering ca 80kkr. Ganska stor energibesparing.

Jag tror att det dröjer lång tid innan bergvärmeinvesteringen lönar sig jämfört med FLVP.

Hittade föresten följande test av "bra" FLVP (gjord av energimyndigheten):
http://www.nibe.se/Pages/97557/Jamforelse_fvp.pdf

//Jonas
 
mariatherese skrev:
En aspekt som är viktig för mig är att med FTX så har man flexibilitet. Man kan byta energiform väldigt enkelt. Skulle man tröttna på sin FLVP eller om den går sönder (vilket jag har hört händer, har haft ett par själv) så blir det så svårt att skaffa några alternativ.

FTX går att kombinera med pellets, ved, fjärrvärme, solceller, luftvatten vp osv...
En FLVP går precis lika bra att kombinera med dessa energikällor. Så jag förstår inte riktigt din poäng?
 
Inte om den är sönder...

Finns det någon som har en bergvärmepump och frånluftsvärmepump tillsammans? Inte länge isåfall gissar jag.
 
Redigerat:
mariatherese skrev:
Inte om den är sönder...

Finns det någon som har en bergvärmepump och frånluftsvärmepump tillsammans? Inte länge isåfall gissar jag.
Om pumpen går sönder måste den repareras eller bytas ut, ja. Gäller inte det FTX?

Bergvärme med FLV-tillsats säljer de flesta leverantörer. Hur många som köper det vet jag inte men uppenbarligen tillräckligt många för att det skall vara lönsamt att sälja.
 
FTX är betydligt billigare än en frånluftsvärmepump. Jag undrar hur den tekniska livslängden jämför sig. Kräver inte ett uppvärmt utrymme, nej faktiskt inte ens vatten och avlopp. Och till syvene och sist är det ett oberoende ventilationssystem som kan styras helt oberoende av hur mycket golvvärme eller varmvatten du vill producera.
 
mariatherese skrev:
FTX är betydligt billigare än en frånluftsvärmepump. Jag undrar hur den tekniska livslängden jämför sig. Kräver inte ett uppvärmt utrymme, nej faktiskt inte ens vatten och avlopp. Och till syvene och sist är det ett oberoende ventilationssystem som kan styras helt oberoende av hur mycket golvvärme eller varmvatten du vill producera.
Jag har inte påstått att FTX är helt utan fördelar. Var och en får ju räkna på helheten och se vad som passar bäst, såklart. Som ventilationssystem är FLVP lika oberoende som FTX. Du behöver inte nyttja energin om du inte behöver den. Däremot KAN du nyttja den i en något mer förädlad form och därmed få nytta av den under större delen av året.

Beroende av vatten och avlopp är bara ett problem om det gäller en konvertering. Inte ett nybygge.
 
sandhall skrev:
Jag har inte påstått att FTX är helt utan fördelar. Var och en får ju räkna på helheten och se vad som passar bäst, såklart.
Precis. En uppenbar nackdel vid eftermontering är att det måste finnas plats. Jag har lyckats klämma in ett frånluftssystem i mitt gamla hus, men jag får inte plats med tilluftskanaler på något rimligt sätt. Dessutom värmer jag med såpass billig fjärrvärme att det blev svårt (för att inte säga omöjligt) att räkna hem investeringen för ett FTX-aggregat. MEN, jag hade ju fått plats med en FLVP om jag velat.

Vad gäller komfort så har jag moderna tilluftsventiler med filter över radiatorer så jag upplever inte det som något större problem. Men visst, det finns visst utrymme för förbättring.
 
sandhall skrev:
Som ventilationssystem är FLVP lika oberoende som FTX.
Nej, det håller jag inte med om. FLVP är ett ventilationssystem kombinerat med ett uppvärmningssystem. Du får skjuta till med något annat om du bestämmer dig för att dra ner ventilationen för att du t ex inte är hemma. Om du, som i normalfallet, bara har el att stötta med så blir det ganska oekonomiskt att göra så.

Sen kan jag hålla med om att FLVP förmodligen är det mest ekonomiska i ett nybygge (i södra Sverige). Men jag gillar inte kalluft och är trött på drag.
 
mariatherese skrev:
Nej, det håller jag inte med om. FLVP är ett ventilationssystem kombinerat med ett uppvärmningssystem. Du får skjuta till med något annat om du bestämmer dig för att dra ner ventilationen för att du t ex inte är hemma. Om du, som i normalfallet, bara har el att stötta med så blir det ganska oekonomiskt att göra så.

Sen kan jag hålla med om att FLVP förmodligen är det mest ekonomiska i ett nybygge (i södra Sverige). Men jag gillar inte kalluft och är trött på drag.
Och om du drar ner ventilationen med FTX? Behövs inget tillskott då?
Och som jag skrev tidigare. Känner varken drag eller kalluft så det är en non-issue.
 
sandhall skrev:
Och om du drar ner ventilationen med FTX? Behövs inget tillskott då?
Och som jag skrev tidigare. Känner varken drag eller kalluft så det är en non-issue.
Eh, nej? Om jag drar ner ventilationen så drar huset istället mindre energi. Vad är det för extra tillskott du tänker att man behöver om man skulle dra ner ventilationen?

Känna drag och kalluft är väldigt individuellt har jag märkt. Jag kan köpa att jag är extra känslig, jag har inte så mycket isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.