Om du blandar in bergvärme så jämför du ju äpplen och päron. Jämförelsen bör snarare göras mellan BV+FTX kontra BV med frånluftsmodul. Och hur den ekonomiska aspekten där ser ut beror som sagt på förutsättningarna.
 
sandhall skrev:
Om du blandar in bergvärme så jämför du ju äpplen och päron. Jämförelsen bör snarare göras mellan BV+FTX kontra BV med frånluftsmodul. Och hur den ekonomiska aspekten där ser ut beror som sagt på förutsättningarna.
???

Varför får man inte jämföra bergvärme med FLVP?
 
Mikael_L
JOW skrev:
Det är så liten del av husets energi som förloras genom ventilationen.
Räkna Q=m*cp*dt får ni se, dvs energi=massflöde * värmekapacitet * temperaturdifferens, jämför detta med vad ert hus förlorar genom väggar och tak.

Oavsett om FLVP kan sänka 20 - (-15) = 35 grC så finns inte energin där för att ersätta det som förloras genom väggar och tak.

Tekniskt vinner BVP över FLVP.
Den ekonomiska aspekten är mer intrikat.
Men min åsikt är att BVP + FTX vinner mot FLVP i båda ronderna.
Om detta stämmer så är väl frågan om inte direktverkande el är det allra mest ekonomiska alternativet för någorlunda välisolerade hus (t.ex. nybyggda)?

(edit:
alltså helt utan återvinning)
 
Redigerat:
JOW skrev:
Det är så liten del av husets energi som förloras genom ventilationen.
Räkna Q=m*cp*dt får ni se, dvs energi=massflöde * värmekapacitet * temperaturdifferens, jämför detta med vad ert hus förlorar genom väggar och tak.

Oavsett om FLVP kan sänka 20 - (-15) = 35 grC så finns inte energin där för att ersätta det som förloras genom väggar och tak.

Tekniskt vinner BVP över FLVP.
Den ekonomiska aspekten är mer intrikat.
Men min åsikt är att BVP + FTX vinner mot FLVP i båda ronderna.
Att kombinera bergvärmepump med FTX är sannolikt inte lönsamt.
FTX-systemet får nog väldigt lång återbetalningstid. Det finns ju andra fördelar med FTX än de ekonomiska.
 
HansR skrev:
Att kombinera bergvärmepump med FTX är sannolikt inte lönsamt.
FTX-systemet får nog väldigt lång återbetalningstid. Det finns ju andra fördelar med FTX än de ekonomiska.
Jag inbillar mig att det numera finns krav på ordnad, kontrollerad ventilation.
Dvs att självdrag inte längre accepteras för nya hus.

Nåväl, om man då ordnar mekanisk frånluftsventilation, så är ju steget inte stor till att komplettera med några meter spirorör och en värmeväxlare så vips, har man FTX.
Och den värmekonfort (och energibesparing) det medför.

JOW, du som tydligen kan räkna:
Vad blir energivinsten med FTX jämfört med bara frånluft?

Säg 120 m2 hus, 20°C innetemperatur, i mellansverige.
Och en FTX med "verkningsgrad" på 90% jämfört med frånluftens 0%.

Det skulle vara kul med en konkret siffra.
Några kWh blir det väl?
 
KnockOnWood skrev:
Jag inbillar mig att det numera finns krav på ordnad, kontrollerad ventilation.
Dvs att självdrag inte längre accepteras för nya hus.

Nåväl, om man då ordnar mekanisk frånluftsventilation, så är ju steget inte stor till att komplettera med några meter spirorör och en värmeväxlare så vips, har man FTX.
Vid nybygge visst. Men i efterhand, som i mitt eget fall så blir det betydligt dyrare med något mer avancerat än Fx. Det kostade i runda slängar 10000:- i material. Om jag skulle ha tilluftskanaler så blir det det dubbla och så ett aggregat på det (som kostar vad? 50tkr?), MEN framförallt så hade jag behövt bygga om, eftersom jag inte får plats med tilluftskanaler på ett vettigt sätt. Så Fx var enkelt och billigt, men FTX betydligt dyrare och krångligare. Med fjärrvärme för 60öre/kWh så tror jag dessutom att det blivit svårt att räkna hem. Komfortproblem upplever jag inte i de rum där tilluftsventilerna sitter rätt, dvs över radiatorer.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Vid nybygge visst. Men i efterhand, som i mitt eget fall så blir det betydligt dyrare med något mer avancerat än Fx. Det kostade i runda slängar 10000:- i material. Om jag skulle ha tilluftskanaler så blir det det dubbla och så ett aggregat på det (som kostar vad? 50tkr?), MEN framförallt så hade jag behövt bygga om, eftersom jag inte får plats med tilluftskanaler på ett vettigt sätt. Så Fx var enkelt och billigt, men FTX betydligt dyrare och krångligare. Med fjärrvärme för 60öre/kWh så tror jag dessutom att det blivit svårt att räkna hem. Komfortproblem upplever jag inte i de rum där tilluftsventilerna sitter rätt, dvs över radiatorer.
Rekommenderar varm Energimyndighetens test av FTX växlare. Har själv ersatt en till/från luft värmepump med Bergvärme och FTX växlare men i mitt fall var det mera att slippa installera frånluftventiler och eventuellt dimensionera upp element. Sen kunde jag inte låta bli att koppla på ett kylbatteri till FTX växlaren för frikyla. Sen kan jag nog konstatera att fjärrvärmetaxorna kommer att gå upp i framtiden. Har själv haft fjärrvärme tidigare bostad och där har priserna stigit en hel del under dom år som jag har bott där och vi betalade nog 88öre/kWh när vi flyttade därifrån. Som fjärrvärme kund är du låst vid en leverantör. Räknar kallt med att elpriserna stiger i framtiden med och det är detta som jag hade med i min kalkyl när jag investerade i Bergvärme+FTX. Titta bara på elpriserna i Danmark & Tyskland så kommer du nog att förstå. Men så är investeringskostnaderna högre i Bergvärme men den dagen man ska byta ut bergvärmepumpen så slipper man borra nytt hål och då blir bytet klart billigare. Min Morbror körde sin bergvärmepump i 25år innan han bytte ut den (bytt cirkulationspumparna 2 gånger och lager i kompressorn) och han behövde bara byta ut pumpen.
 
KnockOnWood skrev:
Jag inbillar mig att det numera finns krav på ordnad, kontrollerad ventilation.
Dvs att självdrag inte längre accepteras för nya hus.

Nåväl, om man då ordnar mekanisk frånluftsventilation, så är ju steget inte stor till att komplettera med några meter spirorör och en värmeväxlare så vips, har man FTX.
Och den värmekonfort (och energibesparing) det medför.

JOW, du som tydligen kan räkna:
Vad blir energivinsten med FTX jämfört med bara frånluft?

Säg 120 m2 hus, 20°C innetemperatur, i mellansverige.
Och en FTX med "verkningsgrad" på 90% jämfört med frånluftens 0%.

Det skulle vara kul med en konkret siffra.
Några kWh blir det väl?
Det man sparar blir bergvärmepumpens driftel. Alltså återvunnen energi delad med bergvärmepumpens värmefaktor blir sparad el.
 
Luftens värmekapacitet vid 20 grC (cp): 1,005 kJ/kg * K
Luftens densitet vid 20 grC: 1.205 kg/m^3
Boyta: 120 m^2
Normventilation: 0.35 l/s/m^2
Inomhustemp: 20 grC

Massflöde kg/s:
m = Volymflöde * densitet = boyta * normventilation * densitet = 0,042 m^3/s * 1,205 kg/m^3 = 0,051 kg/s

Om vi blåser ut luft 0,051 kg/s så kommer det in lika mycket kall uteluft.
Antag att det är 0 grader ute blir dt = inomhustemp - utomhustemp = 20 - 0 = 20 grC (dvs 20K, det spelar ingen roll när det är en temperaturdifferens).

utetemp = 0 grC ger:
Q = m * cp * dt = 0,051 kg/s * 1,205 kJ/kg * K * 20 K = 1,2291 kJ/s vilket är samma sak som 1229,1 W
I ventilationsförlust.

Om man kan återvinna 75% med ftx blir förlusten (som man ventilerar ut c:a 307 W.

Beräkningen blir approximativ då luftens densitet ändras med temperaturen, men det blir rätt storleksordning på siffrorna.

Hur mycket effekt kan man då vinna ur frånluften med FLVP om den är 20 grader och sänker till -15:
Q = m * cp * dt = 0,051 kg/s * 1,205 kJ/kg * K * 35 K = 2,015 kW
Därefter kan man lägga till kompressoreffekten, som kanske kan uppskattas till något mellan 1,5 till 2 kW.

Då påstår jag alltså att max effekt utan elpatron med FLVP är c:a 4kW med 0,35 l/s/m^2 och 120m^2.

Sen kommer det in 0,051 kg/s kall luft, som inte är inräknad här.

Har man ett bra hus kanske man kan ligga på 35 till 40W/m2 boyta i förbrukning, dvs c.a 4,5kW behov.

Vilket jag då anser saknas effekt, då man därtill skall bereda vatten samt värma upp den uteluftstempererade luften som strömmar in.

Summa summarum, om jag hade en bostad med FTX och kanalerna dragna, och behövde utvärdera mina valjmöjligheter så skulle jag välja bergvärme och byta aggregat.

Visst dyrare initialkostnad, längre till break even, men varmare tilluft, filtrerad, detta är svårt att sätta pengavärde på.
Mindre behov av spets, vad händer med elkostnaden framöver?
Detta är ju trots allt bara mina åsikter.

Och anledningen till att jag valde BVP och FTX till mitt nybygge trots dyrare och längre till payoff, dock större än 120 m^2.

Obs. ovan beräkning är ju approximativ, men siffrorna bör vara i rätt härad, annars får ni gärna rätta mig eller min eventuella tankegroda.

/JOW
 
Ingen tankegroda vad jag kan se. Däremot så har du ju räknat på torr luft. Men å andra sidan kräver det också mer energi att värma den fuktiga luften som kommer in så den beräkningen beror ju mycket på vad det är för utetemperatur.
Sen behövs det ju energi för att smälta isen igen men om man då bara använder deltaHvap som energitillskott så borde det vara en god approximation.
 
KnockOnWood skrev:
???

Varför får man inte jämföra bergvärme med FLVP?
Klart man får. Men när vi diskuterar återvinning av värmen i frånluften är knappast BV relevant. Lika lite som en pelletspanna.
 
Fast där tycker jag att du resonerar fel. Ett FTX system är ett ventilationssystem och en FLVP är primärt ett uppvärmningssystem. Det är mer att jämföra äpplen och päron än att jämföra värmepumpar med olika ställen att hämta energin från.
 
Det finns tre funktioner som skall uppfyllas, uppvärmning, varmvatten, ventilation.
Dessa kan uppfyllas på olika sätt.

Jag tycker att man kan jämföra lite som man vill då man i slutändan jämför mot vad det kostar att uppfylla funktionerna.

Visst FLVP har alla tre i en o samma enhet, smidigt.
Enkelt också att köra BVP och bara F.

Men jag värderar (kanske lite högre än andra) att få in förvärmd tilluft och möjlighet att filtrera tilluften.
Slippa elspets (BVP brukar normalt också dimensioneras efter att elspets ska användas, men det går att överdimensionera litelite).
Det jag tycker talar emot FLVP är att det kräver mer spets rent generellt.
 
mariatherese skrev:
Fast där tycker jag att du resonerar fel. Ett FTX system är ett ventilationssystem och en FLVP är primärt ett uppvärmningssystem. Det är mer att jämföra äpplen och päron än att jämföra värmepumpar med olika ställen att hämta energin från.
Inte om diskussionen gäller återvinning av energin i frånluften. Bergvärmepumpen har ju absolut ingenting att göra med hur bra eller dåligt FTX eller FLVP återvinner. En bergvärmepump är i sig inte heller ett argument att skaffa någon av ovan nämda återvinningslösningar eftetsom en bergvärmepump kan användas med bägge lösningarna.
 
Redigerat:
JOW skrev:
Det jag tycker talar emot FLVP är att det kräver mer spets rent generellt.
Och då kan man skaffa bergvärme även i det fallet, om man vill. Och tror man kan räkna hem det. Du verkar tro att en FLVP utesluter alla andra lösningar? Så är det naturligtvis inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.