Det är ju knappast kostnadseffektivt att ha en FLVP och spetsa med BVP.

Om du inte menar ett FTX aggregat som använder en värmepump istället för värmeväxlare, som kanske kan benämnas FLTLVP eller något sådant?
De är dock inte så jättevanliga, men de finns...

Eller missförstod jag dig nu, sandhall?
 
Nej. (för att återge känd argumentationsteknik)
 
JOW skrev:
Det är ju knappast kostnadseffektivt att ha en FLVP och spetsa med BVP.

Om du inte menar ett FTX aggregat som använder en värmepump istället för värmeväxlare, som kanske kan benämnas FLTLVP eller något sådant?
De är dock inte så jättevanliga, men de finns...

Eller missförstod jag dig nu, sandhall?
Jag syftar naturligtvis på de frånluftstillsatser de flesta tillverkare har till sina bergvärmepumpar. Som jag skrivit tidigare i tråden.
 
Fast det är inte någon FLVP.
 
JOW

Tack för din utredning om ventilation och energi!

Jag får titta igenom det i morgon i dagsljus, och hoppas att jag förstår.


En kommentar på slutet till Lars Stefan Axelssons
"Komfortproblem upplever jag inte i de rum där tilluftsventilerna sitter rätt, dvs över radiatorer".

Det är ju ett argument som inte gäller för sådana som mig, som inte har några element alls.
Då är ju förvärmd tilluft (via FTX) kanske något man bättre förstår att uppskatta.
 
JOW skrev:
Fast det är inte någon FLVP.
Nä, det är ingen självstående FLVP. Mycket riktigt. Är ett tillägg till BVP som nyttjar kompressorn i denna. Principen och funktionen blir densamma dock. Du använder kompressorteknik för att ta tillvara energin i frånluften på ett effektivt och ekonomiskt sätt.

Min poäng är. Man måste inte ha FTX som återvinningslösning för att kunna ha bergvärme. Därmed är inte bergvärme ett argument till att skaffa FTX.
 
Redigerat:
Mef effekten blir begränsad, du får ett lägre temperaturfall då borrhålet är några grC varmt, med en fristående FLVP sänker man avluften till minusgrader... Alltså mindre effekt kan flyttas över.
 
JOW skrev:
Mef effekten blir begränsad, du får ett lägre temperaturfall då borrhålet är några grC varmt, med en fristående FLVP sänker man avluften till minusgrader... Alltså mindre effekt kan flyttas över.
Jo, troligen. Men värmer du huset med bergvärme så pratar vi marginaler oavsett vilken system vi diskuterar. Den stora vinsten kommer alltid bergvärmen stå för.

Återigen, du behöver inte FTX för att kunna ha bergvärme. Så att ange bergvärme som argument är inte relevant.
 
KnockOnWood skrev:
Det är ju ett argument som inte gäller för sådana som mig, som inte har några element alls.
Då är ju förvärmd tilluft (via FTX) kanske något man bättre förstår att uppskatta.
Visst. Jag har inte någon åsikt om något annat. MEN, då får man kanske vara beredd på att peta med alla detaljer alltid, om man skall hålla en generell diskussion om vad som är "bäst". Det handlar ju egentligen om "bäst för vem i vilken situation". Så då behöver du kvalificera dina påståenden om komfort med "om man exv. har golvvärme." (och beroende på var i landet man bor osv. osv.)

Så kan jag svara "installera radiatorer under tilluftsventilerna istället för uppgradera till FTX". (Nej, det vore kanske det minst realistiska av alla förslag i tråden så långt. :))
 
FTX räknar du ofta hem ekonomiskt på ca. 5-10 om du har bergvärme.

Off topic:
Det verkar vara väldigt få personer som räknar på saker,
då får man ju fram svar på många frågor, utan att behöva gissa sig fram.
-Varför gör inte fler personer så?
 
hakaner skrev:
FTX räknar du ofta hem ekonomiskt på ca. 5-10 om du har bergvärme.
Har sett väldigt många som är av en helt annan åsikt. Men som alltid beror det på förutsättningarna, misstänker jag. Ändrar dock inte det faktum att du inte måste ha FTX för att kunna ha bergvärme.
 
hakaner skrev:
FTX räknar du ofta hem ekonomiskt på ca. 5-10 om du har bergvärme.

Off topic:
Det verkar vara väldigt få personer som räknar på saker,
då får man ju fram svar på många frågor, utan att behöva gissa sig fram.
-Varför gör inte fler personer så?
Tja, jag vet inte om det är så. Att få räknar menar jag. Frågan är ju hur du räknar. Det är ofta folk inte räknar med allt, så som ränta på pengarna (vid större investeringar), osv. osv. Sedan så är det svårt att sätta siffror på allt: ett skäl för FTX som nämn är ju komfort. Hur räknar du på det?
 
Golvyta
170
m^2
Takhöjd
2,4
m
Luftvolym
408
m^3
Ventilationsflöde
200
m^3/h
Luftomsättning
0,5
1/h
Luftomsättning
2,0
h
(Tid för att byta all luft)
gradtimmar
148000
K*h/år
(För uppvärmning till 20 grader i Umeå, enligt FRICO)
Spec.värmekapacitet luft
1,00
kJ/(kg*K)
(Enl. "Tabeller och formler för NV-programmet")
Densitet luft
1,29
Kg/m^3
(Enl. "Tabeller och formler för NV-programmet")
Ventilerad energimängd
10631
kWh/år
"=(B6*B11*B13*B12)/3600"
Verkningsgrad återvinning
80
%
(83% vid optimala inställning)
Effektbesparing
8505
kWh/år
Verkningsgrad uppvärmning
2,6
ggr
(Bergvärmepump med distibution, enl STEM-rapport: 2,6)
Kostnadsbesparing
3271
kr/år
(1 kr/kWh)
Totalpris, investering
35000
kr
Pris, vanlig fläkt
2500
kr
Merpris, investering
32500
(Merpris mot enbart fläkt)
Energipris
1,00
kr/kWh
Återbetalningstid
9,9
år
(Räntekostnader ej medtagna = ökar återbetalnigstiden)
(Innetemperatur 20C, högre temp tex. 22C ger kortare återbetalnigstid)
(komfortaspekter ej medräknade)
 
Redigerat:
Som det examensarbete visade som redan länkats till - FTX är mest lönsamt i norra delen av landet. Du får inte alls dessa siffror om du beger dig längre söderut.

Hittar ingen driftskostnad i dina siffror? Energimyndigheten räknar med 1305 kWh för ett Heru-aggregat (en effektiv frånluftsfläkt drar 142 kWh per år enligt samma myndighet). Plus filterbyte a 563 kr per år. Det blir 1726 kr att dra från besparingen. Då är vi uppe i 21 års återbetalningtid. Och räknar du med räntor är väl frågan om det någonsin betalar sig? Och detta är i den del av landet där FTX funkar som bäst.
 
FTX lönar sig nog inte i kombination med bergvärmepump. Mina preliminära analyser visar att besparingen blir marginellt större än fläktarnas elanvändning. Detta gäller för Mälardalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.