Nibe F470 gör väl allt det där i ett paket?

"Komplett värmepump som ger värme, varmvatten, ventilation, värmd tilluft och återvinning. Pumpen är lämplig för hus mellan 90 – 200 m²."

Listpris drygt 60.000kr
 
Allt handlar ju om $. Ett FTX agg går 20-30.000kr
 
Finns även lösning med till-luftvärme aggregat som du kan koppla till en frånluftvärmepump. Fick offerter för sådana lösningar när jag skulle byta ut min till/frånluft värmepump CTC-Master 103-9r. Men jag valde FTX växlare och bergvärme så nu har jag mycket liten elräkning :). Har en släkting som tidigare har jobbat med ventilation som har till-luft värmare och frånluft värmepump. Skulle jag istället konverterat till frånluft ventilation så kanske jag behövt dimensionera upp elementen..
 
Nibe F750 ca 63000kr på nätet
Tilliftmodul ca 13000kr
Installation ? (Gjorde min egen själv)
Då du har FTX idag så finns ju redan rör o don för både till- och frånluft så installationen blir ju rätt smidig.
 
B
hej

en frånluftvärme pump kan ju inte göra mer energi än vad den kan få ut ur frånluften, och jämfört med en FTX så är det inte så vansinnigt mycket mer. iof, göra tappvatten på sommaren, men det är inte den stora delen oftast.

och framför allt, skulle aldrig i världen ta bort en värmeväxlare och ersätta med vanlgia inluftventiler, dragit och tryker in när det blåser.

FTX som ventilation, sen en separat värmelösning, då får du bäst och behagligast.

allt handlar inte om kronor och ören, det är ju om hur komforten är inne också

vi har ett 25 år gammalt FTX, men ändå så är det alltid bra luft, och inget kalldrag och när det blåser och stormar så är det ändå kontrollerat in och utflöde av luft..

byt till nytt FTX, och fortsätt med elvärmen, alternativt sätt in en värmepump (bergvärme är ju allra bäst, men det kostar ju lite)
 
Jo, en bra FLVP (som tex Comfortzone eller Nibe F750) kan ju krama ur mycket mer energi från frånluften eftersom luften den blåser ut är -15C. Den har alltså plockat ut all energi från rumstemperatur till -15C. Superpraktiskt tycker jag att ha en lösning för be vent, varmvatten och uppvärmning.

//Jonas
 
Visst kan man krama ur mer energi men är det ekonomiskt försvarbart? Under juni, juli och augusti gör vi av med ca 150:-/mån i varmvatten. Har fjärrvärme och haft flera år i rad stablia 400:- räkningar på dom 3 månaderna och då ingår fast avgift. Sen går det att räkna på besparingen övriga månader.
Vet inte om detta är rätt räknat men gör ett försök. 40L/s 0,000361kWh/grad/m3

40×3600×24/1000=3456m3/dygn
0,000361×3456=1,25kWh/dygn/grad
Säg att det går att sänka avluften ytterligare 5ºC i snitt med en verkningsgrad på 1:3.
1,25×5×30= 192kWh/månad
192×9=1728+sommaren=2178/år då ska det till el 2178/3=727
Ger en bespsring på 2178-727=1451:-

Att spara in 30.000 tar ca 20 år.
 
När man gjorde en drive och mätte utluftens kvalitet på dagis med gamla FTX-system för ett antal år sedan kom man ju fram till att den var allt annat än bra. Samlas rätt mycket otrevligt i tilluftskanalerna som är svårt att städa bort. Den största nackdelen med FTX imo.
 
  • Gilla
Mila Stockholm
  • Laddar…
Men är det inte bättre att dra luften genom FTXens filter än rakt in i rummet via ventil om uteluften är dålig?
 
Segge skrev:
Men är det inte bättre att dra luften genom FTXens filter än rakt in i rummet via ventil om uteluften är dålig?
Inlägget ovan är lite otydligt så att man kan tolka det som om det var problem med uteluften. MEN jag tror att det var frågan om dålig kvalitet på den luft som trycktes in i lokalerna, tilluften. För det är ju en nackdel med FTX att inluften måste passera många meter ventilationsrör som kan innehålla damm och mögel. Med en FLVP så passera inluften bara några decimeter ventilationsrör, dvs ett hål genom väggen. Den korta sträckan minskar risken för avlagring av skit!

I övrigt så är väl problemet med båda systemen ljudet. Vi har FTX i köket som låter en del men farten kan dras ner när man sitter där. I stugan har vi FLVP i allrummet och när kompressorn går så är det irriterande, men det går ju inte att stänga av det (det går i och för sig att stänga hela pannan!)

I slutändan gillar jag konceptet med FLVP tillsammans med en kammin/pelletsbrännare. Elda mycketm ventilera mycket, återvinner mycket energi och skickar ut det till radiatorerna. Men har du ventilationen dragen för FTX så borde väl det vara vettigast!
 
Skrev utluften, inte uteluften. Men tilluften hade varit tydligare såklart. :)
 
När jag byggde om mitt system så var det ytterst lite skit i till-luft kanalerna och då hadde det endast varit ett grovfilter i till/frånluft värmepumpen. Men däremot så var frånluftkanalerna riktigt skitiga efter 20års drift. Beror lite på typ av aggregat men jag har pollenfilter på mitt nya FTX aggregat så problem med skit i till-luft kanalerna bör jag nog inte få.
 
Tyvärr är det inte all skit som är synlig. Bakterier tex.
 
Bakterier finns överallt och del är nyttiga och andra är farliga. Med ett flöde på runt 45liter/sekunden så tror jag det inte är någon fara och filter som stoppar ner till pollennivå. Har även hittat filter som filtrerar ner till Virus nivå om man har riktig "Jackson" fobi. Däremot så är dålig ventilation inte bra för hälsan.
 
G
Men har man inte FTX så kommer ju "friskluften" in på annat sätt. Oftast helt ofiltrerad. Så det som nu fastnat i kanalerna efter filtreringen hade ju utan FTX blåst rakt in. För det skapas ju inte skräp o föroreningar i aggregaten, de finns ju där i alla fall.
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.