Hallå.

Jag och min sambo har köpt ett hus. 1-plans villa med källare. Huset är på 70 kvm och bi 58 kvm. Idag värms huset upp med hjälp av tre stycken luft/luft värmepumpar och en kamin. En sitter i vardagsrummet, en på altan och en i källaren. Varmvattnet värms upp med elpanna och det finns vattenburet system men det är ej igång.

Vi skulle vilja använda oss av radiatorerna istället och tänker på att investera i Luft/vatten. Är det värt att göra? Spar man mer pengar och får man bättre komfort i huset genom att värma vattnet via luft/vatten och använda våra radiatorer?

Förra ägaren har har gjort en energideklaration
Ved 3600 kwh
el (direktverkande) 381 kwh
Värmepump luft/luft (el) 3426kwh
Tappvarmvatten (el) 1500 kwh

Den extra energibesparing ni kan göra med att skaffa luftvatten istället för luftluft är liten. Främst är det på varmvattnet ni kan spara. Luftvattenvärmepumpar kostar runt 125-150 tkr för er gissar jag. Beror på vilket ni tycker ger bäst komfort och om ni vill kunna köra kyla på sommaren.

J Josth skrev:
Den extra energibesparing ni kan göra med att skaffa luftvatten istället för luftluft är liten. Främst är det på varmvattnet ni kan spara. Luftvattenvärmepumpar kostar runt 125-150 tkr för er gissar jag. Beror på vilket ni tycker ger bäst komfort och om ni vill kunna köra kyla på sommaren.
Så i vårat fall är det kanske inte lönsamt att byta till luft/vatten för att ha igång radiatorerna och spara på uppvärmning av varmvatten?

Jag glömde tillägga att vi har inga radiatorer i källaren eller i badrummet i källaren. Det finns en Luft/luft i tvättstugan och toaletten är uppvärmd med golvvärme av EL. Källaren blir rätt kall. Så om ni investerar i luft/Vatten så sätter vi in radiatorer i källarhallen och toaletten.

Om ni är två personer kan ni kanske spara 1500 kWh per år på varmvattnet. Sedan lite grann på värmen också men väldigt lite eftersom det redan finns tre stycken LLVP.

• Gilla
Neverlucky
  • Laddar…
Om ni har ett hyfsat välutbyggt radiatorsystem så kommer det att ge en stor komfortförbättring i form av att fläktljudet från era befintliga LLVP försvinner. Ni har fortfarande möjligheten att köra kyla vid behov under sommaren.

Tycker att mycket beror på hur pass störande ni upplever nuvarande uppvärmning via LLVP, vissa anläggningra är tystare än andra.

Bra att det finns möjlighet att elda men av egen erfarenhet får jag konstatera att det är litet av en livsstil det där, inte för alla. Elda litet då för mysfaktor javisst, men att elda som huvudsaklig uppvärmning en helt annan femma. I vår stuga är det litet av en hybrid mellan LLVP och kakelugn som huvudsaklig uppvärmning när det blir under nollan. Över nollan så LLVP konstant, av lathet.

H Harald Blåtumme skrev:
Om ni har ett hyfsat välutbyggt radiatorsystem så kommer det att ge en stor komfortförbättring i form av att fläktljudet från era befintliga LLVP försvinner. Ni har fortfarande möjligheten att köra kyla vid behov under sommaren.

Tycker att mycket beror på hur pass störande ni upplever nuvarande uppvärmning via LLVP, vissa anläggningra är tystare än andra.

Bra att det finns möjlighet att elda men av egen erfarenhet får jag konstatera att det är litet av en livsstil det där, inte för alla. Elda litet då för mysfaktor javisst, men att elda som huvudsaklig uppvärmning en helt annan femma. I vår stuga är det litet av en hybrid mellan LLVP och kakelugn som huvudsaklig uppvärmning när det blir under nollan. Över nollan så LLVP konstant, av lathet.
Ok. Jag förstår. Tänkte mer om det är ekonomiskt försvarsbart att byta till luft/vatten samt installera 2 radiatorer i källaren. Vi kör idag bara en luft/luft men då blir det kallt i källaren och badrummet samt altanen. Skulle det bli någon skillnad på pris om vi körde alla luft/luft hela tiden gentmot att vi kör luft/vatten med radiatorer i källaren?

Som Josth säger, tror det är svårt att "räkna hem" investeringen på enbart ekonomiska grunder, på rimlig tid. Det ni vinner i komfort och att kunna nyttja alla delar av huset kan vara en mycket betydelsefull faktor. Det är ni som lever och bor i huset och ska göra det under förmodat lång tid, lika bra att bita i det sura äpplet direkt så ni får maximal nytta av huset.

• Gilla
Neverlucky
  • Laddar…
Kanske ni skulle titta på en monoblock LVVP och fortsätter med varmvatten via elpannan.
Om man har tur och det befintliga systemet kan kompletteras med monoblock LLVP, kan man komma undan rätt så billigt.

H he-peter skrev:
Kanske ni skulle titta på en monoblock LVVP och fortsätter med varmvatten via elpannan.
Om man har tur och det befintliga systemet kan kompletteras med monoblock LLVP, kan man komma undan rätt så billigt.
Det är tyvärr inte möjligt :/

Hade en tekniker här som kollade.

Offert på en s320 från nibe + utedel. Installation + installation av 2 radiatorer i källaren. 150 tusen. Är det värt?

N Neverlucky skrev:
Det är tyvärr inte möjligt :/

Hade en tekniker här som kollade.

Offert på en s320 från nibe + utedel. Installation + installation av 2 radiatorer i källaren. 150 tusen. Är det värt?
Varför skulle inte det gå, det är ju ingen större skillnad mot någon annan LVVP, rören ska dras likadant?

150 kkr för komplett paket med installation av extra radiatorer är väl ett ok pris tänker jag, men om det är värt det har jag ingen åsikt om.

• Gilla
Neverlucky
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Varför skulle inte det gå, det är ju ingen större skillnad mot någon annan LVVP, rören ska dras likadant?

150 kkr för komplett paket med installation av extra radiatorer är väl ett ok pris tänker jag, men om det är värt det har jag ingen åsikt om.
Han sa att hade det varit en nibe eller ivt pump så hade det gått att använda befintlig panna. Men i detta fall går det inte. Jag har inte så bra koll på det där men tydligen har vi ett "annorlunda" märke på elpannan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.