Hej

Jag har en halogentrafo i köket och fem spottar. Jag vill byta till led.

Vad behöver jag köpa?
Jag tänkte ta in en elektriker för det men köpa in grejerna själv.

• En inbyggd halogenspot i ett träbeklätt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P peter_sweden skrev:
Hej

Jag har en halogentrafo i köket och fem spottar. Jag vill byta till led.

Vad behöver jag köpa?
Jag tänkte ta in en elektriker för det men köpa in grejerna själv.
Det beror ju på vad du vill ha för resultat. Vill du kunna dimma? Räcker det med on/off? Vill du ha fjärrkontrollsmöjligheter? Automation? Osv.
En bild på trafons data skadar inte heller.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det beror ju på vad du vill ha för resultat. Vill du kunna dimma? Räcker det med on/off? Vill du ha fjärrkontrollsmöjligheter? Automation? Osv.
En bild på trafons data skadar inte heller.
Räcker med enkel lösning: on/off, ingen fjärrkontroll, ingen automation, ingen dimmer.

Ok. Då återstår data från trafon. Annars kan du ju byta armaturer, dra 230-tråd och så är det klart.

Det räcker att byta ljuskällorna till LED, behövs ingen elektriker för det. Trafon kan du behålla. Ta en bild på ljuskällan och dess data så ser vi vad du behöver för LED.

Müssli Müssli skrev:
Det räcker att byta ljuskällorna till LED, behövs ingen elektriker för det. Trafon kan du behålla. Ta en bild på ljuskällan och dess data så ser vi vad du behöver för LED.
Går det att driva 230V dioder med en 24V (tex) likströmstrafo?

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Går det att driva 230V dioder med en 24V likströmstrafo?
Varför skulle man det? Det finns ersättnings-LED för både 230V och 12V halogen som fungerar med samma trafo som innan. Det verkar osannolikt att TS skulle ha 24V likströmstrafo till sina halogen. Det har jag aldrig stött på iaf.

Müssli Müssli skrev:
Varför skulle man det? Det finns ersättnings-LED för både 230V och 12V halogen som fungerar med samma trafo som innan. Det verkar osannolikt att TS skulle ha 24V likströmstrafo till sina halogen. Det har jag aldrig stött på iaf.
Ahh. Ok. Jag har ingen koll på vilka olika system som använts för halogen, därav mitt (felaktiga) spänningsexempel.
Vad gäller ersättning-led så är ju det skitbra. Jag har dock endast sett 230V ledar. Å andra sidan ränner jag inte ner lampbutikerna heller.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.