Hat 6st halogenspottar i köket jag gärna vill byta till led och har försökt ta reda på vad jag behöver byta ut för att det ska funka.
Jag vill helst behålla spottar och kabeldragning om möjligt.
Jag misstänker att jag behöver byta ut trafo och även dimmern? Se bifogade bilder.
Jag har provat att byta ut ett par lampor till LED och det funkar, men byter jag mer än 2-3st tänds det inte. Handlar det om för låg belastning på trafon?
Tacksam för all input.
Jag vill helst behålla spottar och kabeldragning om möjligt.
Jag misstänker att jag behöver byta ut trafo och även dimmern? Se bifogade bilder.
Jag har provat att byta ut ett par lampor till LED och det funkar, men byter jag mer än 2-3st tänds det inte. Handlar det om för låg belastning på trafon?
Tacksam för all input.
Bytte från halogen till led i badrummet. Först bytte jag bara två ljuskällor till led utan att byta trafon. De höll i några månader sen pajade båda...
I ditt fall skulle jag bytt både trafo och dimmer direkt för att vara på det säkra.
I ditt fall skulle jag bytt både trafo och dimmer direkt för att vara på det säkra.
Bef. nätdel kräver min ca. 20 W belastning för att fungera. Det lär bli svårt att uppnå denna belastning från 6 st. LED.
Du behöver leta upp en nätdel som är dimbar på primärsidan (230 V).
Ett exempel:
https://www.elbutik.se/product.html/vadsbo-alldimmertransformator-zero-70
Du behöver leta upp en nätdel som är dimbar på primärsidan (230 V).
Ett exempel:
https://www.elbutik.se/product.html/vadsbo-alldimmertransformator-zero-70
Yes du behöver byta både dimmer och trafo, om det är 12V lampor. Är det GU9 lampor (230V) behöver du inte trafo utan du dimmar med bara vriddimmern.
Addera antal watt i dina framtida ledlampor, säg att det blir 30W. Leta reda på en trafo som dimmar Led från så lite watt som möjligt till 30W eller mer (gärna mer så du har marginal). Likadant med vriddimmern. Schneider har en bra universaldimmer som funkar till både Led och halogen, kan vara värt att kolla på.
Men då får du byta de andra strömbrytarna och ramen till samma serie också annars passar de inte. Så kolla först på vad Elko har för dimmers.
Addera antal watt i dina framtida ledlampor, säg att det blir 30W. Leta reda på en trafo som dimmar Led från så lite watt som möjligt till 30W eller mer (gärna mer så du har marginal). Likadant med vriddimmern. Schneider har en bra universaldimmer som funkar till både Led och halogen, kan vara värt att kolla på.
Men då får du byta de andra strömbrytarna och ramen till samma serie också annars passar de inte. Så kolla först på vad Elko har för dimmers.
Strålande, tack till er alla tre för bra svar! Jag vet nu vad jag ska leta efter.
Tyvärr har jag upptäckt att tidigare ägare byggt in 2st trafos bakom en panel i köket som inte enkelt demonteras så det här projektet för tyvärr läggas på is tills ett större ingrepp ändå ska göras i köket.
Tyvärr har jag upptäckt att tidigare ägare byggt in 2st trafos bakom en panel i köket som inte enkelt demonteras så det här projektet för tyvärr läggas på is tills ett större ingrepp ändå ska göras i köket.
Det där är tyvärr ett vanligt problem. Många som inte tänker framtidssäkert. Man har hittat trafos på många underligga platser. Nya Ledspottar har oftast var sin trafo som följer med spotten upp i hålet. Myyycket smidigare än att hålla på och leta i hela villan. Lycka till!freni126 skrev:
Liknande trådar
-
Byta från halogenspot till LED-Spot i badrum
Frågor och svar om el och teknik -
Vill byta från G9 halogen till G9 led, men när jag gör det lyser det även när lampan är av
El -
Byta från halogen till led
El -
Byta till led-list från jordad halogen
El -
Byta halogenlampan i bänkbelysning från ikea
Frågor och svar om el och teknik