Hej

Jag har behov av fler kontakter och vill inte ha grendosor.

Jag köpte 4kontakts vägguttag ojordade till att montera där dom befintliga sitter.

Hur monterar jag dessa smidigast? Själva fästpunkterna är dom samma men eftersom den nya kontakten är utanpåliggande så kan jag inte dra in kabeln i nya kontakten utan att det nyper.

Finns det smidiga adapterplattor eller hur ska jag resonera här?

Har bytt en del kontakter / vägguttag innan men är en glad amatör men som vill att det ska bli rätt, dvs inga kablar som ligger dåligt eller liknande.
 
  • Hand håller ett fyrdubblat utanpåliggande ojordat vägguttag framför befintligt dubbeluttag på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan sätta ett doslock med ”näbb” och dra utanpåliggande kabel typ ELXQ till ditt nya utanpåliggande uttag. Skarva med Wago eller Torix i dosan. Iom att detta är i golvnivå måste doslocket fästas med skruvar. Alternativt monterar du ett 4-vägsuttag för infällt montage, men det verkar vara ont om dem i ojordat utförande. Du få absolut inte montera ett jordat uttag om det inte går att dra fram och ansluta jord till det.
 
  • Gilla
KarlstadPeter
  • Laddar…
J
Vad är det som nyper?
Jag har gjort samma sak som du tänkt, ersatt ett infällt 2-vägs uttag med ett utanpåliggande 4-vägs uttag.
Kablarna drar man bara rakt igenom baksidan på det utanpåliggande uttaget.
 
Det brukar finnas knock-outöppningar, utbrytningsöppningar i bakstycket som är lämpliga att dra in tåtarna genom.
Fästena passar fästskruvarna i dosan, sedan brukar det inte vara fel att fästa med två eller fyra skruv i fästhålen i hörnen på det nya uttaget.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
J jnse skrev:
Vad är det som nyper?
Jag har gjort samma sak som du tänkt, ersatt ett infällt 2-vägs uttag med ett utanpåliggande 4-vägs uttag.
Kablarna drar man bara rakt igenom baksidan på det utanpåliggande uttaget.
Har du några bilder på hur det ser ut?
 
possum77 possum77 skrev:
Du kan sätta ett doslock med ”näbb” och dra utanpåliggande kabel typ ELXQ till ditt nya utanpåliggande uttag. Skarva med Wago eller Torix i dosan. Iom att detta är i golvnivå måste doslocket fästas med skruvar. Alternativt monterar du ett 4-vägsuttag för infällt montage, men det verkar vara ont om dem i ojordat utförande. Du få absolut inte montera ett jordat uttag om det inte går att dra fram och ansluta jord till det.
Vad är just denna näbb du menar? Har rätt många doslock i huset men vet inte om jag sett en med näbb?:)

Check på ojordat.
Jag kör bara ojordade kontakter där det innan också var ojordat samt där det är jordat idag förblir det jordade kontakter också framöver.
 
J
Deffe Deffe skrev:
Har du några bilder på hur det ser ut?
Just nu kommer jag inte åt det uttaget då soffan står framför. Men det är bara fastskruvat rakt över hålet som det infällda satt i.
Kablarna går igenom ett av de förberedda hålen som man bara knackar ut.
Sen har jag dragit fast uttaget med 1 skruv i varje hörn, i avsedda hål.
 
Har man otur kanske man hittar någon gammal billig modell av uttag med plast och plåt-förstärkt botten som inte går att ta sig igenom, men tex ett ELKO uttag som är specat för montage över dosa måste väl ha möjlighet för kabelhål mot dosan.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Har man otur kanske man hittar någon gammal billig modell av uttag med plast och plåt-förstärkt botten som inte går att ta sig igenom, men tex ett ELKO uttag som är specat för montage över dosa måste väl ha möjlighet för kabelhål mot dosan.
Du har helt rätt här, och vilken jävla typisk otur jag har.

Jag har två Elko uttag med 4 kontakter liggandes som Inte är plåtförstärkt i botten och den kan jag enkelt skapa ett bra hål i för att dra igenom kablarna på ett snyggt sätt samt en från Clas Ohlson med plåtförstärkt botten som såklart var den som jag försökte montera idag...
Jag ska testa imorgon med elko. Tack för att du gjorde mig uppmärksam på detta.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Deffe Deffe skrev:
Vad är just denna näbb du menar? Har rätt många doslock i huset men vet inte om jag sett en med näbb?:)

Check på ojordat.
Jag kör bara ojordade kontakter där det innan också var ojordat samt där det är jordat idag förblir det jordade kontakter också framöver.
Ett sånt. Kan du dock hitta ett sätt att montera uttaget över befintlig dosa är det naturligtvis bättre
 
  • Täckplatta för eluttag för montering över befintlig dosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.