Vi har fattat tycke för ett hus från 70-talet där alla fönster är 2-glas. Jag skulle gissa att det är ungefär 25 fönster i huset varav ca 10 st nog efter en besiktning kommer behöva bytas för det bildas kondens i dem. Vad tror ni det skulle kosta att byta fönstrena till 3-glas?

Finns det andra alternativ? Har hört om gasfyllda glas, byta en ruta till något superglas osv men har inte koll på vad prisskillnad är kontra vinst i sparande av energi.

Vad tycker ni är att rekommendera?

bild på fönstrena...

• Fönster.jpg
Gillar ni inte fönstrena? Är de i dåligt skick? Ekonomiskt sett finns det inget bättre alternativ än att ha kvar de gamla.

Redigerat:
Vi gillar fönstrena, men det blir kondens inuti dem... dessutom är driften på huset ganska hög så då tänkte vi att man kanske kunde slå två flugir i en smäll...

Om det blir kondens i dem så är det väl för att varm fuktig inomhusluft kommer ut pga dåliga tätningslister. Så var det i våra fönster från -75 de består dock av en kassett med två glas längst in mot rummet och en kittad ruta längst ut.

• Gilla
Maggan-77
  • Laddar…
För att undvika kondens skall det vara så tätt som möjligt mellan innerglaset och karmen medan det bör finnas en viss ventilation mellan spalten mellan glasen och utomhusluften. Ni behöver säkert inte byta fönster för att komma till rätta med kondensen, men värmeläckaget är förstås en annan sak.

Erik

pbengtsson skrev:
Det där ser ut som fönster där karmen är en del av konstruktionen, inte helt lätt att byta. Det finns en annan tråd om detta nyligen. ([länk])

Annars är vanliga standard 3-glas helt OK. Extra specialare i form av superglas m,m tror jag inte hjälper i detta hus, då är tilläggsisolering betydligt effektivare.
Hur kan du se det på den bilden ? Jag lyckades iaf inte förstora bilden så jag kunde se det...det är inga problem att byta såna fönster i vilket fall det än är...

Vad är det för husfabrikat/Hustillverkare )

C
Räkna med att materialet (alla fönster och fönsterdörrar) av känt fabrikat går på minst 200 000, eventuellt mer ändå om du ska ha en massa finesser.

Njaa. 200 000 för 25 enheter. Jag skulle tro att det hamnar på ca 100-120`.
Bruttopris på ca 150`. Rabatt på 25%. Sen tillkommer karmskruv, drev, nya foder
smyglister, målarfärg. Tot ca 15 000. Summa sumarum ca 130 000-
Arbetet förutsätter jag att du gör själv.

verktygsgurun skrev:
Hur kan du se det på den bilden ? Jag lyckades iaf inte förstora bilden så jag kunde se det...det är inga problem att byta såna fönster i vilket fall det än är...

Vad är det för husfabrikat/Hustillverkare )
Jag har en bekant som hade identiska fönster (trodde bilden först var från det huset), och vid byte var det fönsterpartier där karmen var en del av väggen. Men visst kan jag ha fel.

Håller med om att det inte är några problem att byta, men det är kanske inget man gör själv om man inte har lite vana.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.