Hej!

Tänkte försöka byta en trasig ruta själv i syfte att samtidigt lära mig lite om fönsterrenovering. Dubbelglas och rutan på insidan behöver bytas.

Antar att fönsterbågen ska tas bort, men hur gör man det bäst?

• Dubbelglasfönster med en sprucken ruta på insidan, synlig från ett rum med utsikt över en gräsmatta och buskar utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanligtvis är det bara att öppna fönstret helt och lyfta det av gångjärnen. Sedan finns det troligen i gångjärnsänden ett par beslag som håller ihop ytter- och innerbågen. Öppnar du dessa kan du vika isär bågarna längs ett par små gångjärn. Det brukar vara enklare att komma åt att jobba med innerbågen om du skruvar loss den från gångjärnen som håller ihop bågarna.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Behövs flera bilder.
Det beror på hur bågarna sitter ihop.

Glaset gissar jag sitter fast med lister som du försiktigt kan bryta loss. Brukar fungera bra att få en början med ett gammalt stämjärn. Om listerna går sönder så kan du köpa nya hos en glasmästare. När listerna är borta så tar du loss glasbitarna. Om dom sitter fastlimmad i bågen så brukar det vara lättast att bryta upp dom och sedan skära på undre sidan. Om du har något ställe att vara på där du lätt kan städa undan glaskross så är det enklast att ta en träbit och slå sönder glaset med inifrån längs med bågen.
När du fått bort allt glaset så putsar du bågen ren från lim och glasrester. Målar o oljar om det behövs. Ta med bågen till en glasmästare så skär dom ett nytt glas till dig. Lägg lim i glasbågen och lägg dit glaset. Lägg dit alla lister och spika sedan fast dom tillbaka. Dra en silikonfog i nedre kant på insidan av bågen mot glaset.

Om det är något annat system så skriver jag mera om det när man sett vilket

N Niq skrev:
Behövs flera bilder.
Det beror på hur bågarna sitter ihop.

Glaset gissar jag sitter fast med lister som du försiktigt kan bryta loss. Brukar fungera bra att få en början med ett gammalt stämjärn. Om listerna går sönder så kan du köpa nya hos en glasmästare. När listerna är borta så tar du loss glasbitarna. Om dom sitter fastlimmad i bågen så brukar det vara lättast att bryta upp dom och sedan skära på undre sidan. Om du har något ställe att vara på där du lätt kan städa undan glaskross så är det enklast att ta en träbit och slå sönder glaset med inifrån längs med bågen.
När du fått bort allt glaset så putsar du bågen ren från lim och glasrester. Målar o oljar om det behövs. Ta med bågen till en glasmästare så skär dom ett nytt glas till dig. Lägg lim i glasbågen och lägg dit glaset. Lägg dit alla lister och spika sedan fast dom tillbaka. Dra en silikonfog i nedre kant på insidan av bågen mot glaset.

Om det är något annat system så skriver jag mera om det när man sett
Tack för de snabba svaren! Är ett projekt som får vänta till våren, men då får jag börja planera nu. Misstänkte att det är lite pyssel att få bort bågen.

Börja med att haka av fönstret från gångjärnen. Ta hjälp om det är ett stort fönster. Dela på inner- och ytterbåge om det underlättar. Eftersom glaset är trasigt är det ett bra tillfälle att öva hur man värmer kitt utan att spräcka glaset. Annars ta ett stämjärn och hugg loss kittet. Eftersom det ser ut att vara ett stort glas kan det vara bra att spara till ett mindre fönster.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.