Måste byta ut ett fönster hemma hos morsan. Måste vara ett innåtgående fönster med måtten 240cm brett och 140cm högt. Vart hittar jag ett sådant fönsterparti till vettigt pris?

Hon har fått två offerter, en på 25000:- och en på 29000:-

I mina öron alldeles för mycket pengar för ett sådant fönsterparti tillsammans med arbete. Tycker att det bör gå att få för i alla fall halva priset. Har sett annonser där man kan byta massa fönster i en villa tillsammans med en eller två balkongdörrar för runt 50-60000:-
och så kan jag inte förstå hur enbart detta lite större fönsterpartiet ska kunna kosta hälften av den summan... Vart ska jag leta för att hitta lite vettigare pris? Kan göra jobbet själv så montering är inget måste för mig.
 
När du ska lyfta en 240x140 i ett stycke på plats så upptäcker du hur tungt det är :). Priser vet jag inget om men du kan kanske ta offerter på ett fex 3-luftsfönster med ej öppningsbart i mitten? Då blir storleken mer standard och du får chans att lyfta det själv på plats bit för bit.

Har själv 2 st av liknande storlek typ 3-glas "skyltfönster" som ska vipas utåt. Har ej sett hur det monterades och vågar ej öppna för den är rätt gammalt och TUNG :).
gaia
 
Vikten ligger väl runt 100kg. Är väl lika tungt för montören som för mig. Knappast ett jobb man gör själv utan snarare så ringer man väl in en polare eller två för att hålla i lite.

Vippfönster går ej då en cykelbod utanför gör att de inte skulle kunna vippa runt. Redan kollat det alternativit. Så enbart öppningsbart innåt på alla fönstren är godkännt från morsan som ändå bor där och ska göra ren fönstren med jämna mellanrum.
 
Ska det vara 2-luft, 3-luft? Trä, eller plast?
Ett alternativ som gaia säger är att ha ett fast parti i mitten.
 
3-luft innebär väl 3 stycken öppningsbara fönster i hela partiet väl? Är väl det som passar bäst med tanke på att det är ganska stort parti. Idag är det två större fönster och ett mindre i mitten.
Trä eller plast spelar mindre roll. Som sagt, det viktiga är att alla fönstren öppnas innåt.
 
Kollade på www.kronfonster.se och la in dina mått. Du får titta själv vad som skiljer i modellerna, jag kryssade i för 3-glas som de hade kampanj på nu.
Fönster underhållsfritt Avans, Öppningsbart fönster, 3-luft fönster
240cm x 140cm
6 245 kr

Fönster underhållsfritt Polaris, Öppningsbart fönster, 3-luft fönster
240cm x 140cm
9 322 kr

Fönster underhållsfritt Premium, Öppningsbart fönster, 3-luft fönster
240cm x 140cm
14 681 kr

Sen tillkommer frakt vid beställningar under 10000:- och nån truckavgift om godset är längre än 230 cm men har ingen aning om vad det hamnar på, du får göra en offertförfrågan för exakt summa.

Finns nog fler firmor än Kronfönster som kan matcha dessa priser.
 
BMF1 skrev:
Idag är det två större fönster och ett mindre i mitten.
trodde det var en enda stor fönsterruta som jag har ....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.