Hej alla har ca 17st enheter totalt o byta i diverse storlekar en ytterdörr och 3st altandörrare.

Har fått prisförslag från 3st nu men det låter dyrt

230k för mockfjärds
220k närkefönster
223k av morups fönster

Har även privata snickare jag känner som kan byta fönster åt mig, vilka rekommendationer kan ni slänga min väg?

Hej och välkommen till forumet!

Alla tre ligger rätt nära varandra i priset så det indikerar på att det är rätt marknadspris.

Har du möjlighet till att köpa fönster själv och montera med hjälp av egna snickare kommer ju det vara mycket billigare.

Det jag ser som fördelar och nackdelar med fönsterfirmor är:
+ Snabb byte på 1 vecka MEN - stressigt arbete leder ofta till dålig slutresultat.
- Dyrt MEN + allt sköts av firma från att fönster är på plats till att alla fönster är monterade och det är städat och klart.

A
Kolla med Malec Okna och Swiebodzin Okna. Beställ hem. Be lokal snickare sköta montage. Profit.

Den ofrivillige klåparen skrev:
Kolla med Malec Okna och Swiebodzin Okna. Beställ hem. Be lokal snickare sköta montage. Profit.
Lite sånt här svar jag letade efter hur är fönstrena? PVC? glas? nånting jag bör tänka på angående garantier mm? hur ser det ut med leveranser, mått osv?

• Gilla
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Alla tre ligger rätt nära varandra i priset så det indikerar på att det är rätt marknadspris.

Har du möjlighet till att köpa fönster själv och montera med hjälp av egna snickare kommer ju det vara mycket billigare.

Det jag ser som fördelar och nackdelar med fönsterfirmor är:
+ Snabb byte på 1 vecka MEN - stressigt arbete leder ofta till dålig slutresultat.
- Dyrt MEN + allt sköts av firma från att fönster är på plats till att alla fönster är monterade och det är städat och klart.
Yes tackar för svaret, hoppas även jag får lite personliga inspel på vad folk gjort. Om dom valt o köra med bytare eller snickare, vad för fönster folk valt osv, vad jag vet ska jag undvika PVC pga livslängden och problem om något går sönder.

Vart i landet befinner du dig?
Ta en offert från Elitfönster också. De erbjuder är montering, så då kan du jämföra de priserna.
fasadmaterial önskad slutfinish etc påverkar tidsåtgång och pris

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
A
M Marks Andersson skrev:
Lite sånt här svar jag letade efter hur är fönstrena? PVC? glas? nånting jag bör tänka på angående garantier mm? hur ser det ut med leveranser, mått osv?
Det är ju helt upp till dig. Alla fabriker med någon självrespekt kan leverera måttbeställda fönster. Det är ganska stora grejer så se till du får det hemkört.

Är du nöjd med installationen idag så mät befintliga fönster och beställ i.samma storlek.

3 glas kostar så lite extra att jag tycker det är värt det i nästan alla fall.

Är du inte arbetsskygg så be EFTER offert om att själv ombesörja med transport av skräp.

Garantier blir jävligare utan totalentreprenad med svenska fönster, givetvis.

Alu hade jag valt, litar inte på livslängden i moderna fabriker, verkar inte finnas några som väljer virke med största möjliga omsorg utan det ska tillverkas så.snabbt det går. Undantag finns men då är det fönster i en annan klass.

PVC hade jag också kunnat tänka mig om det funkar med huset i övrigt rent estetiskt, inga fel på dom och ofta till bra pris, kolla tex med Wesa i Polen (en riktig b-service-leverantör verkar det som men jag fick offert på 7 öppningsbara dreh-kipp källarfönster för ca 1000-lappen styck på Weka-profil, trots dagens svaga krona, löjligt).

En tredje alternativ kan vara att be din snickare kolla upp fönster, inte sällan har dom rabatter i bygghandeln, finns en uppsjö tillverkare även här i landet, Elitfönster, Menta, SP mfl som är bra.

Invändigt listning och bra plåt utvändigt är lika avgörande som själva fönstret så gäller att ha en duktig plåtis och noggrann snickare.

Lycka till med ditt projekt!

O Odi et Amo skrev:
Vart i landet befinner du dig?
Ta en offert från Elitfönster också. De erbjuder är montering, så då kan du jämföra de priserna.
fasadmaterial önskad slutfinish etc påverkar tidsåtgång och pris
Tyvärr runt Örebro, där verkar inte Elitfönster finnas :(

Den ofrivillige klåparen skrev:
Det är ju helt upp till dig. Alla fabriker med någon självrespekt kan leverera måttbeställda fönster. Det är ganska stora grejer så se till du får det hemkört.

Är du nöjd med installationen idag så mät befintliga fönster och beställ i.samma storlek.

3 glas kostar så lite extra att jag tycker det är värt det i nästan alla fall.

Är du inte arbetsskygg så be EFTER offert om att själv ombesörja med transport av skräp.

Garantier blir jävligare utan totalentreprenad med svenska fönster, givetvis.

Alu hade jag valt, litar inte på livslängden i moderna fabriker, verkar inte finnas några som väljer virke med största möjliga omsorg utan det ska tillverkas så.snabbt det går. Undantag finns men då är det fönster i en annan klass.

PVC hade jag också kunnat tänka mig om det funkar med huset i övrigt rent estetiskt, inga fel på dom och ofta till bra pris, kolla tex med Wesa i Polen (en riktig b-service-leverantör verkar det som men jag fick offert på 7 öppningsbara dreh-kipp källarfönster för ca 1000-lappen styck på Weka-profil, trots dagens svaga krona, löjligt).

En tredje alternativ kan vara att be din snickare kolla upp fönster, inte sällan har dom rabatter i bygghandeln, finns en uppsjö tillverkare även här i landet, Elitfönster, Menta, SP mfl som är bra.

Invändigt listning och bra plåt utvändigt är lika avgörande som själva fönstret så gäller att ha en duktig plåtis och noggrann snickare.

Lycka till med ditt projekt!
Ja det är ju lite det jag tänkt också, dock ska jag inte ha PVC fönster då jag investerar i bra fönster som ska hålla rejält länge och då är det glas jag läst mig till är det bästa.

Garantier är ju något som är trevligt men beror ju på vad det kostar, angående att slänga skräp så kommer jag inte undan mycket billigare begagnat då det kostar att slänga dom med transport mm.

3-glas och aluminium är det som gäller för min del inte tänkt snåla så det är lite om egen snickare med SP/Elitfönster hade varit billigare dock har jag många fönster som är specialmått på ett eller annat sätt. Men jag får se om det blir mycket billigare men hade kontakt med en som installerade fönster i Norrland som sa att offerterna var ganska OK ändå med tanke på att dom smög in ny dörr :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.