har gamla dörrfoder som snickare böjde sönder för att få in golvet under. Nu håller jag på att spackla med snickerispackel men jag tvivlar på att resultatet kommer bli så bra?
Saken är den att dom här dörr fodren sitter som tusan och halva väggen följer med när man drar i dem.
Vad hade ni gjort? Tagit bort foder. Laga vägg och sätta på nya. Eller spendera en vecka på att spackla och slipa? Kommer resultatet att bli bra ens?
Saken är den att dom här dörr fodren sitter som tusan och halva väggen följer med när man drar i dem.
Vad hade ni gjort? Tagit bort foder. Laga vägg och sätta på nya. Eller spendera en vecka på att spackla och slipa? Kommer resultatet att bli bra ens?
Risken när dörrfodren sitter fast ordentligt (gärna med långa spikar) är att när man river ner dom så blir det lätt stora hål i väggen som man måste reparera. Och det tar kanske lika lång tid som att spackla och måla fodren... svårt att se på bilderna hur skadade dörrfodren är
Varför lossade de foder överhuvudtaget?
Normalt sågar man foder och karm när golvet läggs flytande mellan rummen så rörelsefogen är under karmen och inte syns.
Därefter kan man kapa dörrbladet lite om det krävs.
Jag misstänker att det är blåbetong/lättbetong i väggarna och då låter man det sitta om man inte är en omfattande renovering men då byts ibland den äldre blåbetong ut där det är möjligt.
Lättbetong spricker så lätt eller lossnar mindre stycken vilket skapar onödigt extra arbete.
Räcker det inte med lite mjukfog och färg?
Normalt sågar man foder och karm när golvet läggs flytande mellan rummen så rörelsefogen är under karmen och inte syns.
Därefter kan man kapa dörrbladet lite om det krävs.
Jag misstänker att det är blåbetong/lättbetong i väggarna och då låter man det sitta om man inte är en omfattande renovering men då byts ibland den äldre blåbetong ut där det är möjligt.
Lättbetong spricker så lätt eller lossnar mindre stycken vilket skapar onödigt extra arbete.
Räcker det inte med lite mjukfog och färg?