Hej!
På bilderna ser ni mitt gamla björnfilter och mina två nya avsyrnings- och järnfilter. Vi har enorma problem med högt mangan och har fått fin hjälp att köpa rätt filter. Har dock försökt i en månad att få tag på installatör nu och det ser inte ut att ljusna förrän till mitten av januari. Tänkte därför göra detta själv med hjälp av händig kamrat.

Går det koppla loss det gamla filtrets kopparanslutningar och hänga på de nya filtren med adapter och slang? Kommer tryck/fallhöjd påverka eftersom filtren är i brösthöjd?

De nya filtren har R20 invändig och slangarna som syns på bilden har ju då R20 utvändig.

Vad björnfiltret har för anslutningar i taket vet jag inte, kan man mäta sig till det baserat på mutterdimension?

Järn/mangan-filtret behöver avlopp. Räcker det om man skarvar på en tvättmaskinsanslutning för slang? Manualen nämner att avloppsanslutningen behöver vara öppen, innebär det att det kan bli tryckproblem om man kopplar till en tvättmaskinsanslutning?

• Ett hängande gammalt björnfilter under rörledningar, anslutet med kopparanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två stora blå vattenfilter med slangar och anslutningar i ett tekniskt rum.
    Skapa konto
När jag läser lite noggrannare så står det att avsyrningsfiltret ska monteras före tryckkärl och järn/manganfiltret ska monteras efter tryckkärl. Detta innebär således att det vore enklare att skarva kopparrören på varsin sida om tryckkärlet och låta björnfiltret sitta kvar (dock utan filtermassa)?

http://www.billiga-vattenfilter.com/avsyrningsfilter-ph-filter/13-avsyrningsfilter-am-44.html
http://www.billiga-vattenfilter.com/jarnfilter-manganfilter-/58-kombifilter-jma-1054a.html

Redigerat:
Ph-filtret är ett uppströmsfilter och ska monteras före tryckkärlet. Järnfiltret är troligen ett birmfilter och placeras efter tryckkärl och brytare. Du ska montera bägge med en sk. Bypass koppling, det innebär att du placerar en kulventil på röret som är stängd. Före och efter den sätter du två T-kopplingar. Sen sätter du två kulventiler som du monterar flexslangarna på. Då kan du koppla förbi filtret vid service och påfyllning av pH-massan.

Bild av en Bypass ventilkonstruktion för vattenfiltrering med två röda kulventiler och T-kopplingar.
Skapa konto

Beträffande att avloppet ska bara öppet så behöver alltså filtret en fri retur i tex en spoltratt vad du ska tänka på är att denna oftast inte får ansluts till enskilt avlopp utan måste gå i dagvatten eller till stenkista

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.