jag är nybörjare på detta med fasadbyte och skulle behöva lite hjälp... :S
vi ska byta fasad och tilläggsisolera huset från 1910ca.
det är i nuläget en fasad med spåntade bottenbrädor 170mm med ribbor.

vi vill gärna sätta dit en likadan fasad då den passar huset mycket bar men nu har jag försökt hitta hur man ska fästa läkten på bästa sätt.... :x

är det dumt att ta spåntat eller svårare på nått sätt? vad bör man tänka på?

vi tänkta ta bort de gamla ribborna och ska sätta västkustskiva som tilläggsisolering.
den info jag har hittat säger att man ska läkten så att luftningen är både vertikal och horisontell... men hur gör man??

alla tips är mycket välkomna för vi vill absolut inte att det blir för tätt..

så om nån har nån enkel beskrivning på hur man läktar runt fönster tar jag gärna emot den :blushing:

nja man ska ju inte ha in luft i isoleringen,om du har en slät vägg efter att ha tagit bort läckten så sätter man dit antingen reglar liggande/ stående beroende på hur panelen ska sitta
sen kan man ju välja att lägga 2 lager isolering(i kors) och efter sätter man vindtät luftspalt panel och sist läkt

nä alltså det jag vill veta är hur man ska få luften att röra sej både uppåt och åt sidorna.. eftersom vi ska ha spåntat blir ju inte den vanliga "skorstenseffekten" möjlig om man sätter spikläkten som vanligt horisontellt.. när man sätter vanlig lockpanel blir det ju naturligt en sådan passage uppåt menar jag.
så hur sätter man själva spikläkten för att på luften att röra sej... jag var nog ganska otydlig innan..:blushing:
blir det omlott på nått vis?

Jag har inte läst nåt om västkustskivan så vad dom rekommenderar vet jag inte men spontant skulle jag säga att man har aningen vertikal luftspalt viket väl är det vanligaste eller horisontell, att ha båda samtidigt är kanske inte omöjligt men klart besvärligt. Jag vet inte hur man skulle göra för att få till en sån och inte varför man skulle göra det heller?