320 läst · 5 svar
320 läst
5 svar
Byta farmarskruv?
Vårt hus vindskiveplåtar sitter med vita 30mm bleckspik. På ena sidan har förra ägaren bytat vindskivan och hade väl inga spikar hemma till plåten så han satte svarta(!)4.8x35mm farmarskruv istället. Det ser ju inte så kul ut.😮
Jag tänkte byta ut farmarskruvarna till något annat. Bleckspik tycker jag är lite jobbiga dagen skivorna ska bytas igen. Är det bättre att använda "vindskiveskruv" istället? Skallen är ju rätt liten ändå: https://www.jemfix.se/vindskiveskruv-protect-4-vit-4-2-x-25-mm-100-pack-heco/5111/9055027/
Kommer skruv sitta tillräckligt hårt och vara tät trots att det gamla hålet är lite större? Eller ska jag strunta i det tills vindskivan ska bytas och nya hål göras i brädan?
Jag tänkte byta ut farmarskruvarna till något annat. Bleckspik tycker jag är lite jobbiga dagen skivorna ska bytas igen. Är det bättre att använda "vindskiveskruv" istället? Skallen är ju rätt liten ändå: https://www.jemfix.se/vindskiveskruv-protect-4-vit-4-2-x-25-mm-100-pack-heco/5111/9055027/
Kommer skruv sitta tillräckligt hårt och vara tät trots att det gamla hålet är lite större? Eller ska jag strunta i det tills vindskivan ska bytas och nya hål göras i brädan?
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"

Farmarskruv aluminium FAST
För montage av aluminiumplåt i trä
455 kr inkl moms
Läs mer
Om skruven kommer att sitta märker du nog först när du drar dit den nya skruven. Jag gissar att den sitter tillräckligt för att det ska bli tätt iaf men du kan ju trycka i en liten trästicka i hålet för att ge lite mer bett för gängorna.
Om du tycker att det sitter lite dåligt så sätt kompletterande skruvar mellan de sitter dåligt.
Jag gissar att svarta skruvskallar mot vit plåt sticker i ögonen, men att vita skallar blir mindre störande även om de sitter dubbelt på några ställen.
Om du tycker att det sitter lite dåligt så sätt kompletterande skruvar mellan de sitter dåligt.
Jag gissar att svarta skruvskallar mot vit plåt sticker i ögonen, men att vita skallar blir mindre störande även om de sitter dubbelt på några ställen.
Ja, funderar på kanske trycka ner lite kemiskt trä i skruvhålen annars? Inte så sugen på att göra nya hål i plåten.T Testarn skrev:Om skruven kommer att sitta märker du nog först när du drar dit den nya skruven. Jag gissar att den sitter tillräckligt för att det ska bli tätt iaf men du kan ju trycka i en liten trästicka i hålet för att ge lite mer bett för gängorna.
Nog svårt att få det att hålla?Unikt namn skrev:
Det ska ju inte hålla för mekanisk bearbetning. Bara dölja den svarta pricken från synfältet.B blork skrev:
Går väl att kludda dit lite mer färg om det skulle släppa mycket efter något år.
En potentiellt enkel snabblösning för det visuella som sticker i ögonen. För skivan sitter väl bra med farmarskruven antar jag?
Känns som en högre risk att en ny mindre skruv/spik släpper än att färgen på den befintliga gör det. Större konsekvenser med
Men stör du dig lika mycket på att skruvskallen är av fel sort så är det kanske lika bra att få all in istället och sätta rätt skruv.
Nog vettigare att sätta vita farmarskruvar då tänker jag.Unikt namn skrev:
Det ska ju inte hålla för mekanisk bearbetning. Bara dölja den svarta pricken från synfältet.
Går väl att kludda dit lite mer färg om det skulle släppa mycket efter något år.
En potentiellt enkel snabblösning för det visuella som sticker i ögonen. För skivan sitter väl bra med farmarskruven antar jag?
Känns som en högre risk att en ny mindre skruv/spik släpper än att färgen på den befintliga gör det. Större konsekvenser med
Men stör du dig lika mycket på att skruvskallen är av fel sort så är det kanske lika bra att få all in istället och sätta rätt skruv.
Hursomhelst, var uppe nu och tittade noggrannare och skruvade ut en. Tydligen är det 20mm farmar som sitter så 25mm vindskiveskruv borde ju greppa längre då.
Och Självklart var där ett hål som saknade skruv helt också. Suck
Alt har jag även 30mm bleckspik hemma men bara 2.5mm så gränsfall att det blir bra med dom.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden